Min nya hona!!

Sv: Min nya hona!!

Ja det finns många perser som inte alls är så tilltryckta och som inte har några problem med tårkanaler eller luftvägar, men dessa premieras ju inte på utställningar och därför väljer uppfödarna att avla vidare på det som är "populärt". För 20 år sedan såg persern helt annorlunda ut, med "lång" näsa, det är den sk "klassiska persern" och det finns många uppfödare t.ex. i Danmark som jobbar för att få tillbaka denna. Det finns även några uppfödare i Sverige som avlar på perser med längre näsa (fast ändå väldigt kort) men tyvärr är dom inte så många, och inte så uppskattade av andra perseruppfödare.

Vad är det med kattavel att djuren blir sa extrema? Persern blir helt platt, siamesen blir mer langsträckt och langnosad än nansin, brittiskt korthar blir större och större???

De flesta extrema raser har ju inte sett som sa särskilt länge, men varför har man inte stannat i nagot skede, utan bara gjort katterna mer och mer extrema?

Ja det är en bra fråga, människans fåfänga och längtan efter att visa upp något som ingen annan har, som folk reagerar över. Men samma sak finns ju inom hundaveln, så det är inte bara kattfolk som är så tokiga ;)

Nej då får man avla på Perser med det ursprungliga utseendet.
Dessa rastypiska Perser har ALLA rinniga ögon, ngt annat är bara bullshit.

Det är starkt av dig att erkänna att läget är så, få perseruppfödare gör det men jag kan inte låta bli att undra varför man fortsätter avla på sådana katter. Varför? Ja, de är söta och säkert jättehärliga men de är ju fysiskt defekta i ansiktet. Det är inte sunt. Eller är du ute efter att försöka fixa längre nosar?

Jag älskar Persern för dess temperament, mina båda är lugna snälla och följer med en som hundar överallt:)
Dom klöser ej tapeter, inte ens som kattungar för redan då är dom lugnare än andra katter.
Sedan älskar jag pälsen framförallt:)

Jag har haft 2 Perser katter innan dessa två, en som jag köpte medvetet "defekt" som hade fel på ena ögat(blev opererad)levde som kastrerad utekatt:angel:i 10 år fick sedan en skada och dog på operationsbordet av medfött hjärtfel visade det sig.

Den andra var en hona som var tänkt till avel, hon hade "perfekt" utseende enligt många uppfödare, kostade skjortan gjorde hon också.
Hon var rädd och vid minsta rörelse så sprang hon och gömde sig.
Avlivades pga FIP.:(

Marly köptes av en slump, skulle egentligen köpa hans perfekta broder.
Men så fort vi kom dit för att titta, kom en liten blå Perserhane och mötte oss.
Sedan låg han i knäet och spann hela tiden då vi satt där i deras soffa.
Vi har inte ångrat oss en enda sekund kan jag säga.
Goare katt går inte att hitta, dessutom fullkomligt älskar han barnen, gråter dom så kommer han som ett skott för att trösta.

Nytillskottet Ofelia köptes för avel.
Men valde just henne mkt på temperamentet, hon är lika trygg och sällskaplig som Marly.
Hennes näsa är lite längre ner och inte så platt som på många andra Perser och hennes pappa är inte heller han extrem.

Marly är tyvärr ganska extrem, hans näsa sitter liksom intryckt i huvudet, men har inte haft problem med andningen än iaf.

Bilder
22697477.jpg

23061610.jpg

22170444.jpg

Jag förstår helt och fullt att persern är en trevlig katt. Det är en av landets numerärt största och mest populära raser så konstigt vore annat. Men hur tar man sig bort från ögon- och andningsproblemen? Det är ju inte OK att avla på defekta djur bara för att de är trevliga.

Vad är det med kattavel att djuren blir sa extrema? Persern blir helt platt, siamesen blir mer langsträckt och langnosad än nansin, brittiskt korthar blir större och större???

De flesta extrema raser har ju inte sett som sa särskilt länge, men varför har man inte stannat i nagot skede, utan bara gjort katterna mer och mer extrema?

Nä, nu är du ute och cyklar lite. Britten blir inte större, snarare tvärtom. Och vad skulle storleken spela för roll egentligen? Det finns raser som är lika stora och större.

Håller med Sol, du är stark som står för det!! Jag tycker liksom du att hennes näsa är längre än många andras, vilket ju är bra och kanon om man vill fortsätta avla fram perser av den mer klassiska typen.

Mycket söt flicka!

Nä, nu är du ute och cyklar lite. Britten blir inte större, snarare tvärtom. Och vad skulle storleken spela för roll egentligen? Det finns raser som är lika stora och större.

Lite OT:
Men vad väger dina britter?
Kan en britt som väger 8 kilo (inte fet, bara byggd så) löpa risk för knäproblem eller annat?

Mina väger 5,4 (Yoga med typ 0,5-1 kg trivselvikt) och 5,9 (Abbie, utan trivselvikt) och Abbie är ju mycket större än majoriteten av honorna som finns i Sverige idag.
Britten har generellt inga problem med knäna, visst finns det, men inte mer än bland andra raser. HD har vi precis börjat titta på, det existerar tyvärr men är inte speciellt vanligt och vi är tidiga i att ha kommit på det. Än så länge är vi inte så fel ute att vi inte kan kassera dom katter som har problem med höfter och knän, och planen är väl att stoppa det innan det blir för utbrett.
Det finns hanar som väger uppåt 10 kg och klarar sig utan problem. Det sägs dock att levnadstiden är något kortare, men jag är osäker på om det bara är funderingar eller allvar.
Angående knäproblem så finns patellaluxation på små raser liksom stora, tittar man på hundsidan så verkar det mer utbrett bland småhundarna. Den kattrasen som har mest problem med höfterna är ju också den största MaineCoon (ofta större och tyngre än britten) men jag tror mer på att testerna sattes in för sent eller nått. Skillnaden på MCO och Britten är att britten växer mycket långsammare. Abbie breddade sig väldigt mellan år 3 och 4 och gick upp 0,8 kg då. Britter av mycket gamla linjer kan bredda sig ända upp till 8 års ålder.

Abbies knäproblem kom med största säkerhet inte av hennes storlek, däremot kan hennes storlek förvärra det förstås.

Jättesöt är hon lilla snöbollen!

*kl*

Jag har en chinchillaperser och de har ett lite annorlunda, om än platt ansikte. Hennes ögon är lika normala som min huskatts ögon. Jag måste också berömma hennes perfekt innekatttemperament! Hon är lugnet själv och ligger mest i solfläckar på soffornas ryggstöd. Dessvärre är hon ingen knäkatt, men det beror troligen på tidigare ägaren. Men jag förstår varför persern är så populär!

Som sagt, patella luxation är knappast kopplat till katternas storlek. Vi ser det hos devon rex, somali och aby också. Inte i någon stor omfattning men ibland. I en en studie har man även kunnat se ett samband mellan patella luxation och HD. Katterna med patella luxation verkar (i den studien) drabbas av HD i större omfattning än katter utan patella luxation så HD finns även hos lättare och mindre raser.

Intressant! Iofs förvånar det mig inte, det är väl samma typ av "defekt" och kan väl hamna i båda lederna.

Jo, min lilla lättviktare här hemma har ju PL-problem. Hoppas han inte råkar ut för/har HD också.

Jag uttryckte mig klumpigt, jag menade att rasstandarden tycks vara sadan att de ska vara stora, mjuka och lösa i hullet. Dvs feta, tunga och överviktiga, om det hade gällt en annan ras. Och som du själv papekat sa frestar naturligtvis tyngden pa lederna, vilket gör att eventuella svagheter orsakar mer problem hos en sadan katt än hos en katt som väger 3 kg.

Och ja, jämfört med bondkatter tycker jag att de ser rätt extrema ut i sitt utseende.

Fett? Jag är faktiskt inte så säker på att det är fett. Jag har en överviktig britt och en kraftig britt och dom är helt olika i hur det känns. Yoga är inte alls lika lös i hullet som Abbie, och Abbie är inte rund på samma ställen som Yoga. Så nej, jag håller inte med. Efter att ha haft rasen i över 10 år och träffat och känt på hundratals så har jag lärt mig att inte gå efter hur det ser ut utan att verkligen ta i dom.
På Abbie kanske vikten sliter på hennes knän, ja. Men hon är inte frisk. Om du tittar närmare på britten så har den en väldigt kraftig stomme. Och med tanke på att britten fortfarande är en väldigt sund ras så sliter vikten inte på lederna. Dom som har problem har det redan från ung ålder, jag har inte hört nån som fått problem pga vikt. Sen kan man ju knappast anpassa en avel på att den ska klara sig galant även med defekter? Då får vi lägga ner all djuravel helt och hållet.

Edit: Hade britten varit så fet som du tror så borde den dras med fetmarelaterade problem, såsom diabetes och annat. Vilket inte finns.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 024
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar