Min lillla kattung vill inte gå på toa.

B

babben88

Jag och min tjej köpte en kattung igår. Som är 14 veckor. Han som vi köpt kattungen av hade kattluck eller släppt utom när dom är nödiga. Hur ska jag lära han att andvända lådan? innan han gör sin behov skriker han... om ni har tips så kan ni var så vänliga ge mig dom hur ni gjorde få att kattungen gå på lådan...:bow:

Sv: Min lillla kattung vill inte gå på toa.

De brukar fatta ganska snabbt vad lådan är till för, även om de inte haft nån förut. Du kan låta kissen vara i ett stängt rum med lådan till att börja med. Sätt honom där lite nu och då, gärna efter han ätit för ofta bli de nödiga strax efter. Banna honom inte ifall det blir olyckor utan bara sätt på lådan igen. Beröm jättemycket när han gör det han ska. :)

Lägg lite jord och löv däri, så blir det som ute. :)

Skriker han även när han sitter på lådan? :crazy:I så fall kan det vara urinvägsinfektion och måste kollas upp.

Lägg honom i lådan flera gånger. Efter han sovit eller ätit.. Gör han inget utan han bara traskar ur lådan så in med honom igen..igen och igen, då brukar dom göra nånting. Bara att hålla på sådär ett tag tills man ser att det går bra :)

Jag satte dem på lådan gång på gång, visade med fingarna hur man skulle gärva mm det tog inte lång tid föränn de opckså provade på att gräva och då kom liksom kissandet per automatik.

Prova att sätta tillbaka hela tiden,speciellt när katten sovit eller ätit.

Var brukar katten sätta sig, ofta hjälper det att försöka göra abdra ställen mindre trevliga att kissa på, tex strö lite torrfoder på överkastet om det är i sängen,fy spray mm samt plocka upp handukar och kläder från golvet mm Lådan skall vara så inbjudande som möjligt. Är det en liten katt kan det vara bra fler än en låda.

Mina katter har alltid gillat finkornig kattsand och inte alls gillat tex pellets,så ibland fungerar det att byta kattsand.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 314
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·
Katthälsa Jag bor på landet, mitt ute i skogen långt från trafikerade vägar och har två katter. Dom har kattlucka i bakdörren och går in och ut...
Svar
4
· Visningar
1 487
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama