Min kolikponny vill inte dricka

Yrrol69

Trådstartare
I torsdags kväll fick gammelman kolik och vet kom ut och gav kramplösande o slanga enligt alla konstens regler. Han piggna till och allt såg positivt ut under natten.
Kl 05.00 var han jätterisig och kl 6.00 var vet här igen och gjorde om proceduren och gav även 5000 ml dropp. Då var pållen riktigt dålig :cry:
Men nu har han repat sig, pigg o glad, har tarmljud, kissar o har även bajat och tuggat lite hö och vill gärna ha mera hö.
MEN HAN VILL INTE DRICKA!!!!
Har provat betforvatten, ljummet vatten i spann, mycket vatten över lite lucernpellets osv, men nix, han vill inte dricka.
Jag ska givetvis ringa vet nu lördag morgon, men är det någon som har något eget tips?

Sv: Min kolikponny vill inte dricka

Prova äppeljuice, päronjuice eller vad du har hemma. Saft fungerar också. I sådana här fall får man ta till allt. En sådan där liten tetrapack man blandar själv är lagom till en hink vatten. Har du färdig juice så häll en liter i en hink och fyll på med vatten.
Mina hästar tycker om riktigt varmt vatten. Prova att ge så varmt du vågar utan att hästen bränner sig.
Ge salt, det kan få hästen att börja dricka.
Har du någon spruta? En gammal metacam spruta fungerar utmärkt. Om du har det så spruta i hästen ljummet vatten. Spruta sakta in mot kinden så att hästen hinner med att svälja. Det kan få igång hästen till att börja dricka själv.
Erbjud lite olika vattenblandningar i flera hinkar åt gången.
Låt hö ligga i blöt en halvtimme-timme och ge det, då får hästen iallafall i sig lite vatten.
Framförallt, försök att inte stressa upp dig för det känner hästen, undrar vad som är fel och börjar stressa själv också.

Lycka till! Hoppas du får igång hästen att börja dricka själv.

Det enda sättet att få i min häst vatten när hon hade kolik var att spruta in vatten med en spruta. Skitjobbigt eftersom hon hatade när man gjorde så.

Tack alla för svar o tips.

Jag kom precis från stallet (är såå glad man har det hemma på gården vid sådana här tilfällen!!) och han hade ätit upp sörjan med betforvatten, lucernpellets och lucernstrå han fick igår kväll. Yes! Det var inte mycket, men mer än inget....

Nu la jag en tuss hö i betforspannen och bollade runt lite som TinyWiny skriver om men jag ställde in spannen direkt och han bara luktar o fnyser. Men är han hungrig så lär han ju äta det :grin:.
Vi har provat att hälla vatten med petflaska i munnen, men jag har faktiskt en stor tom spruta jag fick av veterinären en gång. Då ska jag prova med den.
Kissa gjorde han igen, och i övrigt är han förhållandevis pigg, vår gamle man :love:

Har du provat att blanda i en näve mysli av nån sort han gillar,eller rivna morötter, med en halv hink vatten och ge det i krubban... Att få det i krubban har betydelse åtminstone för mina kusar

Ahh rivna morötter har jag inte tänkt på. Fast nu har jag ifos inga hemma, men ska iväg o handla.

Kom precis från stallet och han hade ätit upp höet men inte druckit sista vattnet.

Vi tog en promenad inkl bajspaus :D och efter det provade jag att spruta in vatten men det går inte, han blir galen.
Satt i boxen och handmatade honom med betforvatten som han slörpade ur min hand. till slut började han att dricka det själv o fick nog i sig 1½ till 2 liter. Yes!!!! :love:
Så nu fick han två nävar väl uppblött lucernpellets o mer ljummet vatten i krubban och han slörpade glatt när jag gick från stallet.
Äntligen ser det ut att vända.

Lägg höet i en balja full med varmvatten och låt det ligga en halvtimme. Det suger åt sig massa vatten! Att ge torrt hö till en kolikhäst som ej dricker kan vara farligt.

Tänk på att de måste ha i sig 40 liter vatten varje dag, mer om de redan är uttorkade. Så får man inte i gång drickandet snabbt så är det bäst att ge mer dropp innan det är för sent sas. 2 liter är inget...

Vetekli brukar kunna snappa upp en hel del vatten, kan det vara något? Det låter ju som att han börjar komma igång dock :)

Prova lägg äppelbitar i lite vatten, så han måste böka runt i vattnet lite för att ta dem, prova ge apelsinklyftor (innehåller väl inte mycket vatten men bättre än inget)

´Tusen tack för alla tips!!

Nu har jag varit o handlat mer betfor o morötter och under tiden hade han druckit upp ytterligare någon liter med betforvatten sa dottern.

Ska gå o lägga ett halvkilo hö i blöt och fixa mer betforvatten till honom nu.

Han går runt lös i stallet och kollar de andra hästarnas boxar o krubbor (finns ingen mat i dem dock) och pratar med oss så det verkar ha vänt.
Sista 1½ dygnen har varit hemska.......

Lägg höet i en balja full med varmvatten och låt det ligga en halvtimme. Det suger åt sig massa vatten! Att ge torrt hö till en kolikhäst som ej dricker kan vara farligt.

Tänk på att de måste ha i sig 40 liter vatten varje dag, mer om de redan är uttorkade. Så får man inte i gång drickandet snabbt så är det bäst att ge mer dropp innan det är för sent sas. 2 liter är inget...

Fast det beror ju på hur stor hästen är hur mycket vatten den behöver. En hästs underhålls behov är 5 liter/100 kg häst.
Våra hästar dricker bara så mycket som 40 liter vatten om det är varmt eller om de har svettats mycket, annars ligger de på runt 20-30 liter i vila vilket är helt normalt till deras 400 kg.

Underbart att det verkar vända! Håller tummarna för att det fortsätter åt rätt håll :)

Det är en stor C ponny, han kanske väger strax under 400 kg?

Nu fick han uppblött hö som han glatt tuggar på. Utöver det måste han fått i sig minst 4 liter vätska idag, så jag är så glad, så glad.... även om det inte är över ännu. :crazy:

Det är en stor C ponny, han kanske väger strax under 400 kg?

Nu fick han uppblött hö som han glatt tuggar på. Utöver det måste han fått i sig minst 4 liter vätska idag, så jag är så glad, så glad.... även om det inte är över ännu. :crazy:

¨Ge honom slobber mash!

Min buköppnade går på det och kommer aldrig våga att sluta ge det. Exemplariskt för just kolikhästar.

Jo det är klart, men med tanke på att alla veterinärer som är duktiga på kolik säger att jättemånga hästar går omkring lindrigt dehydrerade nästan hela tiden och isär på vintern så bör man se till att de får i sig så mkt som möjligt. En shettis behöver såklart inte dricka lika mkt som en shire, men heller för mkt än för litet. :)

Min ena häst som har känslig mage har jag lärt att dricka 2x20 liter vatten (med 0,5 liter betfiber) varje dag. Han vill ha det varmt! Även på sommaren föredrar han att dricka det någorlunda varmt. Den andra får allt sitt hö ordentligt uppblött (han är smart och välter hinken och äter upp maten från marken, så har inte lyckats träna honom att dricka :p ).

Det gäller att vara förutseende med vattenintaget, och bra metoder är att antigen alltid servera vatten med smak (betfor, kli eller någon uppblött pellets hästen tycker om) tex efter träning och innan kvällsfodring. Om de inte får i sig tillräckligt på det viset är det som sagt perfekt med hö som har fått ligga och suga åt sig vatten. Och ge tillräcklig mängd salt förstås, det är sällan de får i sig tillräckligt från saltstenen.

Linfrö är också bra för magen, men de får inte ligga i blöt i vatten (isf måste de kokas och då förstör man alla nyttiga fettsyror och det är ju dumt). Men man kan tex blanda en gröt av betfiber, vetekli, linfrö och varmt vatten och servera direkt. Det är utmärkt mat för kolikhästar, lättsmält, mkt fiber och hög vätskehalt. :)

Jag har pratat med veterinären igen och han var inte orolig utan menade på att han får nog i sig den vätskan han vill ha och att vi redan gjorde allt som de rekomenderade. Men att jag ändå skulle fortsätta ha koll på honom som vi har nu.
Däremot förstod jag att han var glatt överraskad över att pållen var såpass bra eftersom jourvet som lämnade över ärendet i fredags inte verkade ha höga förhoppningar om livet på våran gamleman.

Fråga:
Väl uppblött lucernpellets ihop med betforvatten borde väl vara bra i krubban? Lättare att få i salt och olja i krubban än i blötlagt hö.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 056
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 900
Senast: mackan
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 268
Senast: Boerperd
·
Hästvård Hittade gamla fjordingen liggandes på sidan i hagen igår eftermiddag. Hon verkade inte pigg men reste sig och gick med in i stallet för...
2
Svar
20
· Visningar
11 853
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka