Min katt vill inte...

trygga_rut

Trådstartare
Min honkatt ska paras (första/ända gången) hon är tre år.

Hon började löpa igår kväll jamade högt och ljudligt hela natten, rullar och kråmar sig på golvet.
I morse ringde jag efter hanen, så nu är han här! Nu börjar problemen! Hon är arg/rädd och ligger under en säng och fräser??

Han går dit och kikar in ibland, då gör hon små utfall emot honom.
Då går ju han igen...:confused:

Ska det vara så här??
Ska jag köra hem hanen igen??
Snälla hjälp..

Sv: Min katt vill inte...

Ja, detta är rätt vanligt!

Hanen får helt enkelt uppvakta lite. Låt dem få ha tid på sig!!

Så länge de inte råkar i rejäla slagsmål (INTE vanligt om de är någotsånär snälla bägge två) så är det vanligt att antingen gömmer hon sig lite, och eller spelar svårflirtad, väser lite och slår med tassen...

En bra hane vet om detta och belägrar och uppvaktar.

Helt normalt.

Kittekattungaaaaar :love:
Hur går det? Vad är det för ras? :)

jag blir så trött.... han vill bara leka:smirk: jage och brottas!
Hon ligger inte under sängen nu men är fortfarande lite sur.

Hon låg och rullade sig lite i min säng nyss, då kom han dit och tittade förvånat på henne och touchade henne med tassen tre ggr på huvudet, och lade sig brevid och sommnade :rofl: gissa om lilla damen blev paff hihi.

jag blir så trött.... han vill bara leka:smirk: jage och brottas!
Hon ligger inte under sängen nu men är fortfarande lite sur.

Hon låg och rullade sig lite i min säng nyss, då kom han dit och tittade förvånat på henne och touchade henne med tassen tre ggr på huvudet, och lade sig brevid och sommnade :rofl: gissa om lilla damen blev paff hihi.

Ok, hanen är alltså inte på det minsta fientlig,
honan småsur men inte heller fientlig.
Problemet är att hanen egentligen inte fattar vad som pågår och vad som är meningen.
ÄR han fullt könsmogen? Ung? Oerfaren?

Tur iaf att hanen inte är fientlig. Det är inte alls ovanligt att hanar som inte fattar överfaller honan: inkräktare /konkurrent på reviret! Så han kanske förstår litegrann ändå... ? :)

Hur som helst, en del oerfarna hanar fattar inte på en gång. Det kan gå bra ändå om de får tid på sig - här talar vi alltså om flera dagar, minst tre dagar. Inte sällan blir det i såna fall av på natten.

Du KAN försöka visa honom tillrätta lite försiktigt, men det är inte alls säkert att det hjälper.
Att honan är lite motsträvig gör ju inte saken lättare. Det ÄR lättare för en oerfaren hane att fatta om honan lägger upp sig bara.

Jag vet flera fall med oerfaren hane där polletten ramlade till slut ner. :)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
659
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V