Min katt kissar inne, m.m?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 903
L

lie

Fick en kattunge i julklapp och när jag fick henne var hon jätte jätte liten , ägaren sa att hon va 10 veckor men ja tror hon bara var 6 veckor.. för hon snuttade på allting m.m.. Nu är hon ca ett halvår, och i början så va hon rätt duktig att kissa/bajsa i kattlådan, men nu gör hon det aldrig.. Och jag kommer aldrig på henne när hon gör det just då, hur ska jag säga åt henne? för det känns lite dumt att skälla på henne om det va 5 timmar sen hon kissa......

behöver hjälp, för annars måste hon avlivas :cry:

Sv: Min katt kissar inne, m.m?

Vad konstigt! Jag antar att du håller rent i lådan. Om hon är ensam katt och så liten borde det ju inte vara något problem. Som du så riktigt säger går det inte att "skälla" på henne i efterhand. Det gör bara skada. Prova med att bära henne till lådan då och då och stanna där med henne och se till att hon tycker det är trevligt där. Min minsting är mycket intresserad när jag tar bort klumparna ur lådan och vill gärna leka med spaden.

Synd om både dig och kissen att hon var så liten när hon gavs bort.

Om du tar henne på bar gärning kan du bära henne till lådan. Kissar hon i den sedan så beröm henne jättemycket. Försök att ta henne när hon börjar krafsa för att kissa, man lär sig snabbt att känna igen de där krafsljuden. (Min hona kissade inne varje natt när hon var innekatt. Man blev supervass på att vakna till de där "skratch"-ljuden på parkettgolvet :crazy: )

Testa att ha fler än en låda framme, kanske två tre stycken.

Du kan även spruta vatten på henne med en blomspruta, men det måste vara i exakt rätt ögonblick.

ja jag vet, har lärt mig att känna igen det där kraffs ljudet,hehe.. Ska testa att ha fler lådor framme, så får jag se om det blir bättre...

Att hon snuttar betyder inte att hon är liten, vi hade en stallkatt på 15+ som ALLTID snuttade när hon låg i knät, hon hette Snuttan och blev 24 år!!

Med lådan vet ja inte, mina har ALDRIG gjort nått utanför lådan och kommer in för att kissa när de är ute och leker ;)

Pröva att byta kattsand och städa ordentligt där hon kissat/bajsat så de inte luktar..

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 082
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Svartkatt
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 307
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Siffror som återkommer
  • Vem kör och varför?
  • Vad gör vi? Del CCX

Hund, Katt, Andra Djur