Min katt härjar på nätterna!

R

Reebok

Nu börjar det bli värre än någonsin. Jag berättar all bakgrundsfakta så kanske det är lättare att kunna ge konkreta tips!
Min mamma har adopterat mina två katter, eftersom jag flyttat mycket och har inte tid för dem så mycket. Sagt och gjort. Nu bor de hos henne, de är och har alltid varit innekatter, men planer finns att mamma skall flytta ut på landet och därmed kommer de också ut. Mamma är hemma hela dagarna med dem och leker och busar. Den ena katten är vaken hela dagarna och sover hela nätterna, oftast i mammas säng. Den andra katten är lite slöare på dagarna, även om man försöker putta på henne ibland, men vaknar på nätterna och lever rövare!
Hon jamar och skriker, skrapar på dörrar och hoppar upp i bokhyllor (där är hon aldrig annars), allt för att få uppmärksamhet.
Det är inget som kommer och går utan det är såhär jämt, varje natt. Vad gör man? Det börjar bli riktigt jobbigt på nätterna och mamma `får` bara sova på dagarna. Snälla, alla tips är guld värda!

Sv: Min katt härjar på nätterna!

Min katt härjar en del på nätterna för att få uppmärksamhet. För det mesta hjälper det åtminstone en stund att ge honom lite mer mat och om maten varit helt slut så hjälper det tills jag vaknar.
Mitt tips var alltså att se till så att katten har mat.

Våra katter har alltid tillgång till mat... Men det var annars ett bra tips. Våra idéer om hur man får henne att sova alt. åtminstone inte härja på nätterna börjar ta slut...Mer idéer tack!

Hur länge har de hållt på och hur gamla är de?
Att unga katter härjar hör till, katter är aktiva djur. Man får tvinga dem att vara igång på dagen istället, leka mycket på kvällen så att de är lite tröttare då, och sedan sova med öronproppar.
Går man upp belönar man katten, det är bara att vara envis. Vår unghona härjade ett par timmar varje natt, men till sist tröttnade hon och kom på att det var mysigare att sova i sängen än att leka alldeles ensam.

Hon som härjar är 4 år gammal. Mamma puttar på henne när hon vilar på dagarna och försöker leka med henne. I natt så härjade hon igen (som vanligt) men mamma var helt utslagen av migrän så hon orkade inte bry sig om henne. Då slutade det med att katten kom och lade sig i sängen och somnade där:banana: Öronproppar var ett bra tips!
Tack för tipset, det kanske hjälper att helt enkelt ignorera henne:bow:

Min gammelkatt sover mest hela dagarna och vaknar till lite på eftermiddagen för att ut och springa lite på kvällskvisten. Sedan går han och lägger sig igen. På honom stämmer det nog ganska bra att katten är ett nattdjur. :devil:

Reebok skrev:
Hon som härjar är 4 år gammal. Mamma puttar på henne när hon vilar på dagarna och försöker leka med henne. I natt så härjade hon igen (som vanligt) men mamma var helt utslagen av migrän så hon orkade inte bry sig om henne. Då slutade det med att katten kom och lade sig i sängen och somnade där:banana: Öronproppar var ett bra tips!
Tack för tipset, det kanske hjälper att helt enkelt ignorera henne:bow:

Öron proppar.
stäng dörren till sovrummet.
mat i skålen.
Om katten krafsar på den stängda dörren, tejpa upp frotte handuk så hörs det inte/är inte lika roligt att riva.
Om din mamma går upp på natten, tex ska på toa, så är det IGNORANS av katten som gäller. Ingen ögon kontakt, inga klappar. Gå på toa och gå tillbaks och stäng dörren till sovrummet, punkt slut. de lär sig snabbt att det inte är lönt.

det är som det som redan sagts dig: varje gång en reaktion sker på det negativa beteendet, dvs katten får uppmärksamhet, så befäster man det, att det är väl lönt att leva fan.

Mackan/ med erfarenhet av katt per ovan, som nu har inte bara en utan två, som aldrig stör en på nätterna utan snällt väntar tills klockan ringer :D

Mor min har kört med totalignorans sen hon låg däckad i migrän och bara inte kunde komma upp. Det verkar fungera eftersom kattskrället har sovit varje natt sen dess.
Lite bakslag har det varit, men katten verkar hajjat att det är lönlöst att härja som förr!
Men tack för din kommentar, för det är lättare att ignorera en söt liten katt när det bevisligen har fungerat för andra:bow:

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 703
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 324
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17