Min katt har fått fnatt!

J

jojjan

Min Atlas har börjat kissa ÖVERALLT!
Igår hann han med två lådor, en matta i ett skåp och en väska med kläder i.
Han har aldrig gjort så förut, och han är ändå 2år :confused:
Är inte kastrerad för han markerar inte och har aldrig gjort det heller. När vi hade planer på att kastrera honom för ett år sedan så bröt han benet samtidigt och fick tillbringa mycket tid hos veterinären och hemma i en liten bur, så vi tyckte att han kunde få ta det lugnt och slippa åka dit igen när benet väl var läkt efter 8 veckor.

För 1-2veckor sen så har han börjat gå omkring och yla på nätterna när vi andra vill sova :crazy:

Tidigare har vi gått ut med honom nästan varje dag, men nu går vi inte ut lika ofta eftersom att det är för kallt. Igår gick vi dock ut med honom, och då ville han efter 5 minuter vända och gå in. Sen när vi skulle gå och lägga oss så sprang han runt och jamade igen , och på morgonen hade han varit runt och kissat på överallt.
Inte markerat, utan kissat stora pölar.

Tidigare på kvällen såg jag att han satte sig i en wellpapplåda och tänkte kissa, men då lyfte jag upp honom och gick med honom till hans egen låda...då blev han förnärmad, spretade med tårna och gick därifrån. Efter ett tag satte han sig i wellpapp-lådan igen och den gången hann han kissa innan jag märkte nåt :cool:

Fr o m nu så ska vi se till att hålla hans låda så ren som möjligt hela tiden, ifall att det kan ha varit det som störde honom.

Vad kan man göra?
Kan han ha fått urinsten eller ngt? Hur mkt kan en katt slicka sig i rumpan utan att det anses vara onormalt? :angel:
 
Sv: Min katt har fått fnatt!

Kommer det så hastigt och så mycket skulle jag nog misstänka urinvägsproblem. Det kan göra ont när han kissar och han förknippar då sin sandlåda med det onda, därför kissar han nån annanstans.

Jag skulle få honom undersökt och kastrerad.
 
Sv: Min katt har fått fnatt!

slick i rumpan kan betyda mask

Angående kisseriet, så tror jag det handlar om revir. Kastrera. Jag har själv hankatter, okastrerade, men de är ute väldigt mycket så markerar där.

Har haft katt med njursten, då kom det inte så mycket kiss..
 
Sv: Min katt har fått fnatt!

Urinvägsinfektion är min gissning, då é man ju konstant pinknödig ;)
Stora pölar låter INTE som revirmarkering, sen luktar det ju lite annorlunda om man har inf. kanske vill han därför inte sätta sig på samma ställe 2 ggr, pga. ovanlig doft???(och akut kissnödighet)

MEN jag har ingen veterinärkunskap, bara undersköterske kunskap....
 
Sv: Min katt har fått fnatt!

Ja, det låter vettigt att åka till en veterinär med honom och få honom undersökt.

Har också funderat på om det kan vara en protest mot något? :confused:
Häromdagen tänkte han kissa på en kjol som vi höll på att nåla och klippa i , mitt framför näsan på oss :crazy:
Underligt är vad det är.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 324
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp