min katt är gravid

S

sweetcarolina

undrar om någon vet? Jag tror att min katt är gravid. Allt tyder på det. Hon blir rundare om magen varje dag och hennes juver har blivit mer framträdande och hon äter betydligt mer än min andra katt som är lika gammal( båda är födda i maj förra året). Till saken hör att det här är mina första katter och jag aär rätt dålig på katter. Började misstänka att allt inte stod rätt till för ett antal veckor sedan och uppskattar det till att det är ungefär 4 veckor kvar tills hon ska föda men, jag vet inte vad jag borde göra innan ungefär nu, jag vet inte hur katter i allmänhet beter sig - gömmer som sig eller blir de kvar i den trygga miljön när som ska föda? Ska jag hålla henne inomhus sista tiden, kan jag gm en vet få veta hur långt hon har kvar? Borde jag vegterinärundersöka henne för att det är hennes första kull? ska jag veterinärundersöka henne av ngt annat skäl? Hion verkar frisk och nöjd men börjar som sagt bli lite tung och kommer gärna och myser lite då och då. honverkar söka efter ngt ställe att slå sig ner och jag hjar tagit fram en korg som jag hade i början när hon jag ffick henne men hon verkar inte nöjd med den utan hoppar ur. Vad kan jag göra för att hjälpa henne hitta ett bra ställe att föda på som jag också kan ha koll på? Hur komplicerat kan det bli? Vad borde jag förvänta mig vid en födsel? Många frågor - kanske ngn har ngt svar?:confused:

Sv: min katt är gravid

Håll henne inne sista tiden. Så hon inte kan smita ut och lägga ungarna ute. Var hemma när det börjar närma sig, så du kan hjälpa till vid förlossningen om det blir problem.

Annars är det väl bara att hålla tummarna. Blir det problem så måste ni till veterinären, ett kejsarsnitt på jourtid kostar runt 10.000:- så pengar är ett måste att kunna nå om det krisar.

Annars är det bra att ha en hushållsvåg med gramgradering och väga ungarna en gång om dagen för att se att dom får i sig ordentligt med mat och inte behöver stödmatas. Ha gärna mjukt papper och kanske lite mjölkersättning eller annat energigivande till honan så hon kan få i sig lite efter förlossningen som brukar vara rätt jobbig. Papper är bra att ha ifall hon inte slickar bort hinnan över ansiktet, då får du ta bort den så ungen kan andas ordentligt. Ibland kan man få vara med och lägga fram ungen till mamman också, är hon trött så kan hon ha lite problem med det.
Gör gärna iordning en låda att ha henne och ungarna i första tiden. Det är skönt för mamman att ha ungarna instängda utan att hon har koll på dom hela tiden. Dock måste ju mamma katt kunna ta sig ur. Underdelen av en transportbur är bra t.ex. Lägg nått mjukt i botten. Tyvärr är endel mammor stressade och börjar flytta runt ungarna, men ställ lådan på ett lugnt ställe så brukar det gå bra.
Använd ingen bananlåda dock, dom kan ha rester av besprutningsmedel kvar vilket kan vara farligt.

Sv: min katt är gravid

hej och tack för ditt svar och alla dina råd. Du ska veta att dom kom precis i tid. Sitter just nu på jobbet och fick rapport hemifrån att vår katt redan fått sina ungar! Tre stycken söta små varelser. Allt hade gått bra - hon hade gömt sig i vårt förråd i en resväska och upptäcktes eftersom hennes kattkompis bara skulle in i förrådet...Nu måste jag skynda mig hem och titta på dom.:):banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 020
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 177
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 350
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama