Min katt är farlamad i svansen!

K

Keanu

Den här katten var min dröm i flera år innan jag äntligen kunde skaffa honom, alltså en svart o vit skogs katt. Han är det absolut snällaste man kan föreställa sej! men en dag så smög han sej ut utan att jag märkte något o några timmar senare hittade jag honom vid porten förlamad i bakbenen och i svansen. Inga sår eller något blod. Han fick kortison bland annat och fick vara så stilla som möjligt i en liten bur i 15 dagar. Nu går o springer han igen (det har gått 19 dagar sen olyckan). Han ser helt frisk ut men svansen hänger "död" och det värsta av allt och mitt jätte stora problem: han kissar o bajsar på sej! veterinären ska ta bort svansen i slutet av nästa vecka om han inte börjar känna nåt i den tills dess, men om kisset o bajset kan han inget säja..men jag bor i lägenhet o det är jätte svårt att ha en katt som hela tiden är våt av kiss..

Sv: Min katt är farlamad i svansen!

Stackars misse. :(
Kissar och bajsar han på sig i den meningen att han går på lådan men att det kommer på honom? Isåfall kommer säkert det sluta om man amputerar svansen, frågan är om han kommer må sämre av att den försvinner. =/

Problemet är att han inte känner när han kissar o bajsar..lådan använder han bara för att sova i...han har glömt vad han hade den till! han har ju helt klart fått en nerv-skada, frågan är ju om den kan läka, hur lång tid tar det i så fall? Jag känner mej rätt desperat:cry:

Jag har inga problem med att ta bort svansen, klart att det är tragiskt eftersom den är så vacker, som en stor damm-vippa... jag har ju sett att han klarar att klättra i vårat lilla oliv-träd på terassen o klättra över till grannen över ett högt trä-staket, utan hjälp av svansen som bara hänger... men när han sover läcker det ut kiss o han blir våt o äcklig, bajs ploppar ur lite då o då när han rör sej...:cry: Vetrinären har visat hur jag ska klämma ut kisset 2-3 gånger per dag, det kunde hjälpa nerverna att hitta varann igen, runt en urin-blåsa som inte är så full.. men hans blåsa är egentligen inte sä full nån gång eftersom han kissar själv, så problemet sitter nog i själva rygg-raden?? han är röntgad o man ser inga skador på sklettet...Hur lång tid tar det för nerver att läka o kan dom det???

Så du tog aldrig bort svansen då?

Keanus svans har börjat att röra lite lite på sej:) Jag hade nästan gett upp hoppet...på lördag ska vi till en neurolog som ska undersöka o ge ny medicinering som kan hjälpa att reglera avföringen, för som sagt han är ju inkontinent fortfarande...
Ingen som har gått igenom det här med sin katt?

Jag bara måste berätta hur det gick för Keanu hos neurologen!! Det ser mycket ljust ut för honom! :bump: :banana: Vi har haft en enorm tur enligt neurologen, det är sällan det går så här bra. Han sa att katten kommer att sakta bli bra och att han kommer att kunna hålla urinet o bajset som vanligt igen, men det kommer att ta lite tid. Han var därimot inte så säker på svansen, han känner den väldigt lite, kanske bara lite stickningar. Om tre veckor ska vi träffas igen och då bestämma om han ska få ha svansen kvar eller ej...

Vad skönt att höra! :) Hoppas känseln kommer tillbaka så kissemissen kan få ha kvar sin vackra svans! :love:

/Erica

Jag skulle amputerat svansen snarast då den riskerar
att dra i nerverna ytterligare om den bara hänger.

jag blev osäker och ringde neurologen för att veta. han sa att det är helt riktigt det du säger, men i det här fallet så är svansen i ganska bra kondition, inte så "död" som i dom flesta andra fall, då svansen drar o kan göra det väldigt svårt att läka nerverna som styr urin-blåsan och avföringen (för dom sitter ju så nära varandra). i min katts fall så kan det eventuellt fördröja läkningen. Om svansen, efter ytterligare två veckor inte har förbättrats så kan man amputera den, men mer bråttom är det inte. Tusen tack för ditt svar!:bow:

Då håller jag tummarna för att allt ska gå bra!

Jaa, det gör jag med! Idag rörde han lite mer på svansen, så det går ju åt rätt håll!! Fortfarande kissar o bajsar han utan att han märker det..klart att jag måste ha ett himla tålamod!!

Hej igen! Vill bara upplysa lite om hur det går...har ju gått två veckor sen sist. Nästan "alla" tycker att jag är konstig som inte avlivar min katt :confused: o det tycker jag är tråkigt. Mina föräldrar nästan tjatar på mej om det och det känns verkligen inte bra. Det är ju jobbigt att sköta om katten eftersom han inte "håller tätt", men jag tror att han kommer att bli återställd eftersom veterinären har sagt det, och då vill jag hålla ut...

Du är inte konstig som kämpar för din katt! Det är en sak att hålla liv i djur som plågas för att man inte vill skiljas från dem, men så länge din katt inte lider och hans tillstånd förbättras (och vården dessutom sker på veterinärens inrådan) tycker jag att du gör ett jättebra jobb som håller ut. Det är väl inte något som dina föräldrar har med att göra.
Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande!

Hur går det för dig och din katt nu? :)

Han blir faktiskt väldigt långsamt bättre, han känner svansen och han kan röra lite på den medvetet. Den åker upp en bra bit när han kissar o bajsar, men det är nog en reflex av något slag eller en omedveten rörelse för han märker det inte själv. Han märker ju inte när han kissar o bajsar:cry: Jag går här o väntar på att han ska gå på lådan en vacker dag:angel: Snart har vi återbesök hos neurologen o då får du veta lite mer!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 135
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 448
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 601
Senast: Safir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama