Min känsliga lilla häst... Del 156

lady_vip

Trådstartare
Muggen bara exploderar på min lilla tjej just nu.

Anledningen är simpel - vi har stallat in och hon får nu ensilage. Trots infasning osv har inte magen vant sig. Idag sätter jag in bakjäst, men efter att ha läst en annan tråd slog det mig att hon nog inte alls borde äta de morötter som jag tänkt blanda det med...

Ensilaget ligger på 51 i smpr och 7.4 MJ. Hon brukar falla ur trots fri tillgång på bra ensilage så jag tänkte vara lite före för att undvika det, dessutom är hon redan något tunn sedan betet och nu denna lite lösa magen. Så jag ger 1 dl linfröolja/dag, tänkte ge lite morötter och då bakjäst.

Men morötter innehåller ju en hel del socker (tack LE_) och jag har undvikit kraftfoder i flera år just pga socker och för att hon helt enkelt inte tål det (autoimmun).

Något måste jag ge henne för att få i henne "äcklet". Kan 1 kg morötter/dag vara skadligt eller bör jag prova med tex lusern istället? Har även havre, soja, kli och krossat korn i stallet fritt.

Sv: Min känsliga lilla häst... Del 156

Ja, fast det är i stort sett samma effekt fast 3 gånger så dyrt.

Har du provat ett ge hästen bakjästen rent, många hästar gillar det så det är inte alltid man behöver blanda med något!

Nåt år testade jag det, hon ville inte äta det. Men jag kan ju faktiskt testa igen:)

För övrigt någon som har funderingar på morötterna?

Jag hade inte gett morötter till en häst som är känslig i magen. Hellre lite lusern om hon ändå är tunn? Det behövs ju inte så mycket för att smula ner jästen i?

Skulle överge tanken på morötter till en känslig häst. Om hästen är lös i magen så förstår jag inte tanken bakom 1 dl olja på en känslig mage är det ju att spä på det negativa så det skulle jag ta bort.

Mellasfri lucern och eller lite havre är bra alternativ att börja med för att ge magen en chans att återhämta sig, bakjästen skulle jag också vänta med.

Försöker att förstå om muggen kommer från att magen är ur balans eller om den kommer för att hon inte tål sockerhalten i ensilaget?

Det går inte att blanda jästen med lite fil eller vatten och spruta in i munnen?

Är ju iofs kanske inte så roligt att hålla på så varje dag en längre tid.

Försöker att förstå om muggen kommer från att magen är ur balans eller om den kommer för att hon inte tål sockerhalten i ensilaget?

En kombo skulle jag tro. Förra året åt hon hö, men fick ändå lite magobalans och mugg. Eftersom hon är känslig mot div. tillskott försöker jag undvika det i alla former och bara vänta ut magen. Probiotika har jag gett eller lite jäst och märkt bättring.

Tänker hur hon klarar sommarbetet som också innehåller mängder med socker och om det iom att hon ätit både hö och hösilage kan vara en släng av inre stress i stallmiljön som kan påverka med.

Sommarbete är en historia för sig. Hon funkar bra rent magmässigt på gräs, men är fotosensibel så vissa växter är inte alls bra för henne. Men jag skulle nog vilja säga att hästen mår bäst på sommaren.
Men det är också för att hon slipper stå inne, inga tillskott osv... Jag har haft henne på lösdrift i två år, men nu finns inte den möjligheten, och bara det att få gå ute heltid har ändrat hennes personlighet en hel del.

Men jag upplever inte henne som särskilt stressad inne faktiskt. Hon står lugnt, men en häst till. I vanliga fall ser jag det på uppvispad box med massor att mocka, men här upplever jag att hon står rätt så stilla och tar det lugnt.
För min del är det optimalt med lösdrift, men ja, som installad är det bara att gilla läget.

Hon åt den faktiskt ren! Eller, jag gav några nävar havre också för att hon skulle bli extra intresserad och visst gick jästen ner.

För övrigt tar jag gärna emot tips på magbalanserande och balanserande öht, sliter snart mitt hår...

Låter jobbigt som du har det...:(

Själv har jag en känslig häst som lätt blir lös i magen, ger henne biomag just nu det fungerar på henne (inte billigt, men vad gör man).

Sen funderar jag på ditt hösilage, det har ju en TS på 51%...det skulle mi naldrig fungera på. Ger jag henne så blött hösilage så blir hon lös i magen direkt. Hon funkar bäst på vanligt hö eller hösilage m. TS på 70%.
Men hur är det med Proteinet i hösilaget och sockerhalten? Kan ju oxå påverka magen.

Försök undiva sockerrika foder, tips att ge melassfrifoder (ex.lucern) + vetekli. Linfrökaka är oxå bra. Sen kan du ju blanda i bakjäst i detta.:)

Men det är också för att hon slipper stå inne, inga tillskott osv...
Förstår inte rikigt vad du menar här...behöver hon extra tillskott bara för att hon står inne?

/Mia

Låter jobbigt som du har det...:(

Själv har jag en känslig häst som lätt blir lös i magen, ger henne biomag just nu det fungerar på henne (inte billigt, men vad gör man).

Sen funderar jag på ditt hösilage, det har ju en TS på 51%...det skulle mi naldrig fungera på. Ger jag henne så blött hösilage så blir hon lös i magen direkt. Hon funkar bäst på vanligt hö eller hösilage m. TS på 70%.
Men hur är det med Proteinet i hösilaget och sockerhalten? Kan ju oxå påverka magen.

TS är 74% tror jag, det är proteinet som ligger på 51:)

Ang. tillskott så hänger det ju inte ihop med om hon står inne eller ej, jag undviker så mycket tillskott som möjligt ändå. Tex så får hon helst inte mineralfoder, även om kvoten skulle vara något ojämn. Är det helt åt fanders ger jag, men helst inte.

TS är 74% tror jag, det är proteinet som ligger på 51
Aha...jag som läste fel, då ligger det ju bra om hon är känslig för blött hösilage.
Kvoten är ju bra det oxå....har du kollat sockerhalten i hösilaget?

Hur mycket får hon i sig på fri tillgång, eftersom hon är tunn och du säger att hon är svår att hålla hullet på så skulle jag satsa på melassfri Lucern, gärna hackat strå brukar funka på tunna svårfödda hästar. Om hon tål lucern vill säga.

Min häst får mugg av lucern, men aldrig av havre. så... den får havre o ganska mkt.
Har slutat med målet med morötter sen flera år.
Soja ingår oxå.

Jag inbillar mig att om höt innehåller baljväxter- högre proteinhalt, som den får mugg av på bete så vill jag helst ha timotej.

Min häst får mugg av lucern, men aldrig av havre. så... den får havre o ganska mkt.
Har slutat med målet med morötter sen flera år.
Soja ingår oxå.

Jag inbillar mig att om höt innehåller baljväxter- högre proteinhalt, som den får mugg av på bete så vill jag helst ha timotej.

Hur mycket? hel/kross?

No carrots? why??

Väldig vad det finns månge sjuka häster i år, hur kom det sig?

Timotej forever :bump:

Liknande trådar

T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 300
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama