Min hund var inlåst i 16 timmar

_Viva_

Trådstartare
En liten tanke och ett tips till alla.
Åker ni bort några timmar så lämna över en reservnyckel till någon ni känner.

Min vovve fick sitta hemma i 16 timmar utan möjlighet att komma ut. :(
Otroligt nog hade hon inte gjort något inne men det var en mycket nödig hund jag möttes av. Stackars liten.

Vad som skulle vart en max 6 timmars tur förvandlades till en mardröm när bilens motor gick upp i rök i södra Wales. Att vänta på bärgare och ta tåg hem till norra england tog sin lilla tid.

En nyckel hos en vän och de kan rycka in i nödfall. :idea:

Sv: Min hund var inlåst i 16 timmar

Det är faktiskt mycket bra. Vi har nyckeln utanför dörrn lite gömd så ifall det blir att man blir senare än vad man trodde är det bara att ringa till syster-yster som bor granne och be henne rasta hunden lite :D

Vi har alltid en nyckel hos en vän i närheten. Dels för att de hjälper till med djuren ibland, men också för att jag tenderar att låsa mig själv ute.:o

Såg en bil på en parkering i Norrköping som hade en dekal på rutan i bilen där det stod ungefär: Vid en ev. bilolycka så finns det en hund i min lägenhet som är ensam. Tyckte det var en bra upplysning.

Såg en bil på en parkering i Norrköping som hade en dekal på rutan i bilen där det stod ungefär: Vid en ev. bilolycka så finns det en hund i min lägenhet som är ensam. Tyckte det var en bra upplysning.

Dom dekalerna kan man beställa på skks hemsida

Bra tips! :bow:

Jag har tre extranycklar, varav alla är ute. Två hos två olika kompisar och en hon mamma. Just uti fall att.

Det går att ta sig in i de flesta hem utan nyckel om det nu skulle vara så akut.

Jag hade nog ringt ngn och bett dem bryta sig in! Det hade fått kosta bara hunden inte blir sittandes så många timmar instängd:(

Skulle vara polisen isåfall då men de skulle garanterat skratta åt mig och be mig återkomma om det var något viktigt. RSPCA väntade jag på en hel helg i ett annat ärende, de lovade och lovade att komma men dök ej upp trots upprepade telefonsamtal. De är så upptagna med viktigare saker att en nödig hund inte är prioritering nummer 1.

Annat är det nog om det handlar om liv och död, som en instängd hund i varm bil - hoppas jag.

Mitt hus bryter man sig inte in i så lätt, min ytterdörr har tre lås, det är larmat osv. Hunden vaktar dessutom och skulle orsaka kaos om någon försökte ta sig in.

Polisen skúlle som sagt säkert kunna hantera det men de skulle inte komma för en sådan bagatell.

förra året så skulle vi hälsa på en kompis,jag, min syster och hennes f.d pojkvän (som då var hennes kille under tiden). Vi tog med oss hunden, vilket lät som en bra idée. Iaf så skulle vi gå in och kolla så att det var okej att hunden fick följa med in, när vi kom ut och skulle ta ut yrackarn så hade han råkat ställa sig på låsknappen när han skulle titta ut genom rutan... med bilnycklarna inne i bilen..
Kan ju säga att det vart ett jäkla trixande och fixande, ringe till pappa och frågade hur i helsike vi skulle få ut hunden. Det enda som faktiskt var ett bra förslag var att slå sönder rutan. Vi hade ju försökt med allt. Sen så gick bagageluckan upp av någon konstig anledning så vi kröp in via skuffen (tacka gud för luckan i baksätet) så vi fick ut hunden. Sen skulle ju någon krypa in genom det där lilla jäkla hålet. Herregud! :rofl:
Så.. det är inte bara extranycklar till huset som krävs i mitt fall :angel:

Vad jag kan se så bor du inte i Sverige men om det funkar där som här med larmet så har du ett vaktbolag som rycker ut om larmet går? Om ja, så har de ju nycklar och kan slå av larmet:idea: Jag är rätt säker på att om man, här i Sverige åtminstone, hade kontaktat sitt bolag så hade man kunnat anlita dem för att plocka ut hunden eller åtminstone komma och bistå med att larma av och öppna för någon bekant till dig.

Som sagt, vet inte hur det funkar där du bor men det kanske kan vara en idé om det skulle uppstå fler gånger? Gratis vore det väl i o f sig inte men det kan vara värt att betala en slant om vovve är i nöd.

Har du en altandörr eller en ruta utan galler för?
Då kommer vem som helst in och larmet får väl låta då. Många lägger dessutom ned en förmögenhet på att skydda främre ytterdören men har inte glaskrossdetektorer på rutorna eller ordentligt skydd vid övriga dörrar. Eller så har de glaskross på nedervåningen, men inte på våning två.

Som sagt, in tar man sig alltid och den trasiga rutan kan ju ägaren förklara när denne kommer hem.

Bakdörren är av upvc så den slår man inte sönder, däremot man man nog bryta sig in genom badrumsfönstet. (potentiella inbrottstjuvar läser nog inte här)
Men innan de skulle ålat sig in skulle min schäfer ha tuggat rätt bra på dem. :angel:

Hade jag bott kvar i min gamla stad så hade det inte vart några problem, gott om goda vänner som inte skulle dra sig för att lösa en sådan situation. Svärmor sparkade in ytterdörren en gång när jag och min man låst in oss i badrummet. :D

Är nyinflyttade i denna stad och har bara ytliga bekanta från jobbet än så länge, de skulle nog inte vara så sugna på en sådan operation.
Att öppna med nyckel hoppas jag dock att de skulle göra och min mans kollega har en av våra nycklar nu.
Hoppas att han inte behöver använda den nu bara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka