Min hund kräks å äter inte.

Fiffi

Trådstartare
Hund kräks ca 1 gång i veckan, varför????
Matskålen är aldrig tom och hon går till skålen någon gång I'm dagen å äter lite, sen några timmar senare äter hon lite till... Hon spyr oftast på morgonen eller på för/eftermiddagen och hon äter som mest eter sista rundan på kvällen ca vid 22-23 tiden.. Det är sällan hon äter det hon ska eller det som anses vara rekommenderat för en dvärg/toy pudel.. Varför äter hon inte? Jag antar att hon spyr på tom mage eftersom det är slem å galla hon spyr upp.. Detta har pågått länge, i något år. Å vi har varit till veterinär men dom kunde inte se nått fel.. Vi har provat att byta foder å då glufsar hon i dig de i nån dag sen är de som vanligt igen och hon äter mer sällan å börjar kräkas.. Vad ska jag göra??? Tycker så synd om henne och maten står där men hon äter inte. Snälla hjälp!

Hon är alltså pigg för övrigt?
Vilka undersökningar har gjorts hos vet, är blodprov tagna?
Dricker hon normalt?

Inga blodprov men dom kolla ändtarmen och i munnen och kände å klämde mest.. Ja hon är glad å pigg annars, det är därför jag tycker det är så konstigt... :( kanske borde gå tillbaka till vet...?

Har du testat att begränsa maten; äter hon mer eller mindre då?
Kan du få i henne några foderkulor på morgonen genom träning eller så, så hon inte har helt tom mage? Och se om kräkningarna försvinner då menar jag.

Min dvärgschnauzer åt dåligt tidigare. Det som funkade bäst var faktiskt just att ha mer eller mindre fri tillgång (men många rekommendationer säger annorlunda) alternativt att ge maten i en aktiveringsboll eller pet-flaska så han fick leka i sig den.
Idag äter han färskfoder och har aldrig en dålig matdag längre. Otroligt skönt.

Ger ni torrfoder? I så fall kan det vara klokt att byta till färskfoder och ge det vid några få tillfällen per dag (det blir ju inte så fräscht om det står framme hela tiden). Färskfoder är snällare mot magen än vad torrfoder är, så många hundar som har problem med magen (spyr galla, blir illamående eller liknande) blir mycket bättre bara man ger färskfoder.

Man får dock vara beredd på att det kan ta ett tag innan man märker positiva förändringar vid ett sådant byte. Min förra tik fick lättare att spy galla i början när jag gav färskfoder för att hon smälte maten så mycket lättare och därmed blev tom i magen snabbare. Det tog väl en månad ungefär innan jag märkte att hon inte längre hade behov av att äta ofta, då fick hon istället extremt tålig mage och kunde ha hur oregelbundna mattider som helst, äta bara en gång per dag också om det var så. Det bör dock gå att avhjälpa något genom att i början blanda i lite grönsaker av något slag. De tar så lång tid att smälta att de borde ligga kvar i magen lite längre och ge viss bukfylla som kanske motverkar illamående.

Ge hunden bättre och godare mat på morgonen.
Kött = gött.

:)

Mina hundar har fri tillgång till sitt torrfoder och får annat utöver det, köttiga ben går alltid hem, kycklingvingar, kycklinglår, revben från rådjur eller vad som finns hemma. Alla hundar har rätt att gnaga. ;)

Tack alla för er svar! Helt fantastiskt! Jag har tagit till mig det ni sagt å ska prova mig fram!! Stort tack!!!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 889
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Kort sammanfattning: På morgonpromenaden vill Bruce äta gräs, han är mer intresserad av att äta gräs än att nosa runt eller göra sina...
Svar
14
· Visningar
6 155
Senast: EZMK
·
Hundhälsa Tänkte om någon kunnig människa här inne har någon idé, blir det inte bättre får vi såklart ta ett besök till veterinären. Natten mot...
Svar
14
· Visningar
2 336
Senast: Viva
·
Gravid - 1år Är gravid i v 9 och ärligt talat urless. Jag kräks 5-10 gånger om dagen. Trots att jag äter primperan. Utan dessa kräks jag 10-15...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 150
Senast: Ganskaless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar