Min hund kan allt, utom.....

Lill76

Trådstartare
...att gå i koppel!! :banghead: Har en 2-årig hovawarttik som är väldigt pigg och glad. Hon är mycket lättlärd o kan allt möjligt - hon kan sitta, ligga, hoppa, söka, hämta, rulla runt, öppna dörrar mm. mm. Hon kan i princip allt man vill utom att gå i koppel - hon är precis hopplös och vi har provat med en massa saker utan att nå fram till henne. Vanligt halsband, stryp, sele - inget resultat! Godis, stanna, små ryck, NEJ....inget resultat! Godis funkar så att hon går fint medan man har godis i handen, när väl fått det springer hon framåt och sträcker upp kopplet i ett ryck och sen är dragandet igång. När man stannar för att hon drar kommer hon tillbaka till sidan men så fort man börjar gå igen drar hon..... Hon förstår ju att hon ska komma till mig när jag stannar men hur får jag henne att fatta att det är dragandet jag vill bli av med??? Några fler tips????

Sv: Min hund kan allt, utom.....

Ta av kopplet och kommunicera med hunden. När du fått henne att förstå att hon ska hålla sig i närheten av dig när ni går tillsammans, så kan du sätta på henne kopplet igen.

Om man tar av kopplet gäller det att man har pli på hunden så man inte går emot koppeltvånget, alternativt utsätter hunden eller annan för fara om risk finns att hunden t.ex. hoppar ut framför en bil eller liknande.

TS: Vad händer om du har riktigt, riktigt gott godis och flera bitar i handen, så redan när hunden tuggar på en godis kan du börja "jobba" med nästa godis?
Bryr hon sig om ifall du "hittar" hennes godis på olika ställen, om du "äter upp" hennes godis och liknande? Är du jättelattjolajban på promenaderna eller är du tråkig, så hon helt enkelt väljer att hitta på roliga saker på egen tass (och därmed drar i kopplet)?

När mina två hanhundar får nos på en löptik eller något och blir helt blockerade är det enda som gäller att jag får jobba häcken av mig ;) Väljer jag att engagera mig jättemycket, lägger in träning och lek "hela tiden" och är snabb med belöningen tar det inte lång tid innan båda två går som folk igen, men är jag lite lat och inte orkar jobba så hårt får jag stå ut med två dragande killar ;)

Jag måste nog erkänna att jag kan vara lite tråkig ibland ... Ibland vill jag/vi bara gå en skön promenad o njuta! Vår andra hund en 5-årig hanhund av samma ras går alltid lugnt och fint utan att dra. Men honom tog vi över som 4-åring och tydligen har hans förra ägare lyckats bättre i sin koppeluppfostran!

Det är ju koppeltvång på hundar under stor del året och det går inte lita på henne till 100 % därför kan jag inte ha henne lös på så många ställen... inte under promenaderna iallafall...

Det värsta kommer nog ge med sig med tiden, men du får nog räkna med att det kan ta några år. Är hunden av en sort med mycket kamplust och energi, men samtidigt välaktiverad plus då att du har tränat på detta i 2 år (?), då tror jag inte det finns någon mirakellösning. På mina hundar med liknande problem så har jag gett upp det där med att gå lugnt och fint i slakt koppel. Jag har nöjt mig med att de inte drar så det gör ont på mig, och lagt det mesta av krutet på att de ska vara lydiga när de är lösa (vilket är mycket lättare enligt min mening).

När det gäller koppelgåendet så fick jag hem en 3-åring i höstas som drog som en idiot, särskilt mot bilen. Där började jag med att stanna och vänta in lite kontakt bakåt. När detta fungerade någotsånär så gick jag faktiskt in och korrigerade bort det sista. Han får inte rusa iväg i 100 knyck och släppa all kontakt bakåt. Det gör jätteont i mina händer och armar, och eftersom han släpper fokus på allt annat än målet så hade han lätt kunnat springa ivägen för cyklister och gående. Det är farligt! Så resultatet har blivit att han kan gå utan att dra precis hela tiden, det kommer något litet ryck då och då men sällan att han drar till ordentligt. När vi går mot bilen så får han gå vid sidan.

Men det ligger inte alls i den här hundens natur att långsamt masa sig fram och lukta lite på blommorna. Så det där lugnet behöver jag inte vänta på, det kommer inte infinna sig. Känner man att man inte klarar av att promenera avslappnat med en hund som är på det här sättet så hade jag satt på en sån där sele där man knäpper kopplet på bröstet, och sedan satt en expanderlina fäst i ett hundförarbälte (finns lite olika modeller). Då känns det knappt när de drar.

Var 100 procent konsekvent med att hon ska vara vid sidan när ni går. Utan undantag. Säg "varsågod gå och kissa" när hon får gå och kissa eller "varsågod gå och nosa" när hon får nosa. Annars ska hon vara vid din sida. Utrusta dig med tålamod, gå bara med den här hunden. Ta koppelöglan genom höger hand och låt den hänga på handleden och ha godis i höger hand, hunden vid din vänstra sida. Börja gå och ta godiset med vänster hand från den högra och mata och mata, fast food! Om hunden går för lång fram, luta dig själv fram och ta tag om bogen och för hunden bakåt mot din sida. Fortsätt gå och upprepa, upprepa. Var lugn. Säg ingenting, tjata absolut inte. Gå bara lugnt och för tillbaka hunden om den går för lång fram.

Jag tror det handlar om att hunden behöver förstå om den är i arbete eller i paus.

Jag började med ovanstående metod en dag på min hysteriskt dragande labrador. (Skyller på husse att det blev så :devil:) Han var exakt som din hund. Poletten trillande ner per omgående. Hunden är oerhört mycket lugnare och tokdragandet är helt borta.

Jag kan tillägga att hunden har en vgv-sele (very good walking) när husse är ute och går. Då "får" han dra. Hunden verkar kunna förstå skillnaden redan efter mycket kort tid.

Senast ändrad:

Jag tycker att "Ta av kopplet och kommunicera med hunden" är ett vansinnigt förslag. Det går inte att säga så och tro att det ska fungera med alla hundar, för det gör det inte. Dumt och farligt, tycker jag.

Däremot:
Frontknäppt sele = fantastisk på hundar som drar.
Expanderkoppel kanske, så att det inte blir ryck utan mer mjukt? Jag vet flera hundar som har blivit mindre dragiga av det.
Öka tempot emellanåt, cykla eller spring med hunden.

Säg "varsågod gå och kissa" när hon får gå och kissa eller "varsågod gå och nosa" när hon får nosa. Annars ska hon vara vid din sida.

Det där är klart över gränsen till djurplågeri enligt mig. Hunden hindras från att bete sig naturligt vilket det står i lagen att de ska få lov att göra! Visst ska hunden kunna gå vid sidan också men inte alltid!

Det där är klart över gränsen till djurplågeri enligt mig. Hunden hindras från att bete sig naturligt vilket det står i lagen att de ska få lov att göra! Visst ska hunden kunna gå vid sidan också men inte alltid!

Gå vid sidan i koppel eller gå och kissa eller nosa.

Men bara när du godkänt det? Hunden måste ju fråga först skriver du. När är den fri att själv få bestämma var den vill nosa och kissa?

När vi promenerar i koppel, ja. Då får han kissa och nosa när jag ger tillåtelse. Nosandet kan ju ske en stund, såklart, på vår väg framåt. Min hund får gå timslånga promenader i skog och mark varje dag lös också. Eller som just nu i långlina eftersom han är för förtjust i andra hundar och människor och det kan brista i inkallning. Långlinan är lång och han får bra fart och rörelsefrihet.

Jag tycker inte alls det är konstigt att han ska gå vid sidan när vi går hemifrån och jag säger varsågod till kiss och nos där jag tycker det passar. Eftersom det är en hanhund i sina bästa år skulle han gå med nosen i backen absolut hela tiden och kissa på varje sten, lyktstolpe och tuva. Det är ett framgångsrecept för en dragig hund.

Senast ändrad:

Har haft en hund som drog konstant. Inget hjälpte eftersom han hade ett driv framåt ( som är positivt i andra situationer ) samt att gjorde det ont drog han bara mer ). Det som hjälper är att öka takten! Jogga med hunden, cykla med den osv. Sedan började hunden gå slakt hemåt när han var trött åtminstone. Hela tiden gick han fint lös. Nu när han snart fyller 6 år drar han inte så det är jobbigt utan det kan vara mot någon fläck eller så bara. DET ENDA som hjälpt min hund om jag hade ont och hunden verkligen inte fick dra minsta lilla var halti.

Min ena hund är en riktig oxe i koppel, han fattar bara inte att man kan gå på långt koppel utan att dra. Jag har kämpat i snart tre år med att han ska kunna gå fritt i koppel men det går bara inte. Han testar KONSTANT med att sträcka kopplet. Min lösning är precis den ovan nämnda - han går vid sidan punkt slut. Alltid när han går i koppel, oavsett var vi är och vad vi gör. Supertråkigt för hunden, visst. Men det är så otroligt mycket bättre för honom att slippa gå upp i stress varenda promenad och han slipper skada halsen för att han drar. Och jag märker enorm skillnad på hunden vilken typ av promenad vi tagit. Om jag går i staden och låter honom gå som han vill så släpar han stundtals runt mig och när vi kommer hem är han fortsatt uppe i varv och beter sig som om han inte vore trött. Går han vid sidan lika lång promenad lägger han sig omedelbart när vi kommer hem och är LUGN.

Som komplement till promenaderna kör jag barmarksdrag med honom, där har han en ordentlig dragsele och får dra precis hur mycket han orkar. När vi är ute på långpromenader där han absolut inte får gå lös har jag med dragselen och midjebältet och låter honom bogsera mig runt delar av rundan. För att han helt enkelt ska få utlopp för dragviljan som han faktiskt har i sig.

(Dock är han enkel att ha lös på våra rundor hemma, bor på gård och får ströva inom tomtgränsen alltid när vi är hemma.)

Det är ju koppeltvång på hundar under stor del året och det går inte lita på henne till 100 % därför kan jag inte ha henne lös på så många ställen... inte under promenaderna iallafall...

Jag menar inte "släpp hunden lös". Jag menar att du ska lära hunden att "gå i koppel" utan att ha koppel på. Så när du ska träna din hund att "gå i koppel" så gör du det på lämplig plats där hunden kan vara lös. Ta av kopplet så att du inte har något att dra i och använd sen andra sätt att kommunicera med hunden; din röst, ditt kroppsspråk, belöningar, lek, godis, var rolig och håll kontakten. Se till att hunden aldrig kommer utanför "koppelavstånd". Vänj hunden vid vad som är max avstånd från matte.

När ni har tränat så många ggr att det blir självklart för hunden att ni går tillsammans på promenaden och pratar och leker och tittar på saker ihop; då sätter du på kopplet.

...att gå i koppel!! :banghead: Hon är mycket lättlärd o kan allt möjligt - hon kan sitta, ligga, hoppa, söka, hämta, rulla runt, öppna dörrar mm. mm. mig när jag stannar men hur får jag henne att fatta att det är dragandet jag vill bli av med??? Några fler tips????

Du har ju skaffat dig en brukshund. Tränar du något som som gör att hon får använda sin hjärna och som kan trötta ut henne?
Personspår kan man ju träna ensam.

Jag haller absolut inte med dig har. Jag skulle aldrig kunna ga med bada mina rottisar om de drog, inte ens om det bara var en av dem. De ar aldeles for starka och skulle latt kunna skada bade mig, sig sjalva (rusa ut i vagen) och andra (till exempel 'cut off' en cyklist, joggare, eller liknande som vill forbi). Mina hundar "ar i arbete" nar de gar i koppel. Alltid. Nar jag sager "varsagod att lukta" kan de lukta runt, kissa, rulla, eller vad de har lust med utan att dra i kopplet.
I min mening finns absolut inget "naturligt" med att hunden gar i koppel. Nar de ar losa far de vara hur naturliga de vill. Nu har vi mycket mark sa de ar losa for det mesta, men jag har ovat koppelgaende har hemma ocksa. Nar vi gar i koppel ar det arbete och jag bestammer nar/var/hur man uppfor sig i naturen.

*kl*

Jag läste en jättebra formulering av Eva Bodfält (tror jag det var) för länge sen som förändrade hela mitt tänk på koppelgående till det bättre och gjorde att min träning blev mer effektiv.

Det handlar inte om att lära hunden att inte dra i koppel. Du vill lära hunden att gå i samma takt som du gör.
För dessa två saker blir inlärningsmomentet helt olika, eller hur?

Positiv bieffekt av nr 2 är att hunden även blir duktig på att följa dig lös.

Jag dansade fram det med min tokhund Billie... :D Utmaningen blev "kan du följa mig när jag gör så här" och så drog vi iväg i cirklar, olika hastigheter och med mycket beröm. Jätteskönt, för den vintern var så hal att jag drattade omkull flera gånger innan vi börja träna på det viset.

PS. Det måste ha varit ifrån boken "kontaktkontraktet" som var min bibel på den tiden.

Ibland undrar jag om det inte ligger i hoffarnas natur att dra i koppel. Har själv två och gå ut med båda två resulterar i att de drar runt på mig och vi har ständiga diskussioner om hur man beter sig i koppel. Var och en går hyfsat i koppel men tillsammans är det hopplöst. Har löst problemet med att ha VGW-sele när vi tar gemensamma promenader.

Har inte läst igenom alla svar, men har du försökt att lägga på ett kommando på att gå fint i kopplet? Mina hundar kan tex "byt sida" (som jag säger om de försöker byta sida bakom mig, det vill jag inte att de gör när de är i koppel), de vet att "hitåt ska vi" betyder att de är på väg att promenera åt fel håll i en korsning osv.

Om du bara "släpper fram" hunden i kopplet och den far runt som den vill fram tills du säger att den inte ska fara runt, ja då är det inte säkert att den förstår vad den faktiskt ska göra. Eftersom din hund ändå verkar vara lättlärd osv borde det alltså inte vara allt för jättesvårt att lägga på ett kommando på att gå utan att dra i kopplet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 524
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 992
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 046
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 518
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka