Min hund hatar en person

kladdkaka

Trådstartare
Det finns en person som min hund hatar av hela sitt hjärta och jag vet inte vad jag ska göra. Det är en kompis till min bror (jag bor fortfarande hemma) och nu börjar det bli ohållbart. Hon har aldrig gillat honom trots att hon träffat honom i hela sitt liv(7 år) och han har aldrig gjort något mot henne. Jag kan inte förstå varför det blivit så här!!!
Hon är en schäfer och hon är inte jätteförtjust i främmande människor(förutom äldre farbröder och yngre killar som hon av någon anledning gillar;)), hon tycker inte illa om dem men hon bryr sig inte och jag tycker det är en bra inställning till främmande. Människor som hon känner, till exempel släkt och andra vänner, ÄLSKAR hon. Hon ylar av glädje när hon hör mormor och morfars bil tex och alla som hon känner blir överrösta med pussar och glädjetjut.

När hon blir arg och skäller och morrar får hon gå och lägga sig i bädden. Där vet hundarna att dom alltid får vara i fred och att jag ser till att ingen kommer dit. Jag försöker hålla mig lugn och tydlig när hon blir på det här viset. Jag är egentligen inte orolig att något ska hända när jag är med, men jag är orolig för vad som kan hända om jag inte är hemma. Men det är så tråkigt att det är på det här viset och jag vet att min bror tycket det är jobbigt och pinsamt.

Jag vet inte hur jag ska lösa det här.

Sv: Min hund hatar en person

Din brors kompis har aldrig gjort något mot hunden säger du. Men kan det ha hänt något annat negativt som hon sätter i samband med honom?

Vad gör hon när han dyker upp? Skäller? Försöker bitas? Annat? Är kompisen hundrädd?

Hunden du har kan ju förknipa någon händelse med denna person som inte varit så behaglig . Även i fall han inte varit direkt stygg vid henne. Eller kan han varit stygg vid henne när inte du sätt , det vet du ju inte. Det enda du kan göra är att hunden återfår förtroendet för denna person genom att träffa honom ofta och inse att han inte är så farlig(eller något liknande) som hon tror.

Antingen har din brors kompis visst varit elak mot hunden, eller så har någonting hänt som gjort att hon kopplar honom till obehag/skrämsel/smärta.

Hundar kan inte "hitta på" grejer. De agerar som de känner. Vill du jobba på det så finns det ju kontaktövingar och annat han kan testa. Men jag hade nog bara struntat i det, om mina hundar inte gillar någon särskild person behöver de inte umgås med denne heller.

Nu svarar jag er allihop lite grann.

Kompisen är inte rädd för hundar över lag men jag märker att han är rädd för henne vilket inte är så konstigt. Men han är ingen "hundmänniska". Ingen av våra andra hundar är, eller har varit, rädd för honom och han brukar inte bry sig så mycket om hundarna. Om dom kommer och söker kontakt med honom så kan han klappa lite på dom och prata lite. Han är alltid snäll mot dom och aldrig på flugen heller. Så dom andra hundarna gillar honom.

Hon morrar som ett åskmåln och skäller när han kommer. Skulle han gå mot henne eller försöka ta kontakt med henne skulle hon bita honom. Men det gör han inte.

Jag vill inte att dom nödvändigt ska tycka om varandra. Men jag vill att de ska kunna vara i samma hus och röra sig utan att jag hela tiden måste ha koll. Kompisen är här ganska ofta och jag vill att han ska känna sig välkommen och att min hund inte behöver vara arg/rädd/irriterad.

Min ena hund har också ett hat-objekt, en äldre herre som är döv och luktar lite skumt. Denne man har aldrig gjort något dumt mot våra hundar, men vår hanhund kan bara inte acceptera honom. Vi har verkligen försökt att få honom att strunta i personen, avlett och tränat. Men det går inte.

Vi får nog aldrig reda på varför heller...

Antingen har din brors kompis visst varit elak mot hunden, eller så har någonting hänt som gjort att hon kopplar honom till obehag/skrämsel/smärta.

Hundar kan inte "hitta på" grejer. De agerar som de känner. Vill du jobba på det så finns det ju kontaktövingar och annat han kan testa. Men jag hade nog bara struntat i det, om mina hundar inte gillar någon särskild person behöver de inte umgås med denne heller.

Min hund har också väldigt svårt för våran granne som aldrig har varit dum med henne, aldrig någonsin MEN han kan inte läsa hundar, det är därför hon blir väldigt osäker i hans sällskap, han agerar fel när han vill ta kontakt med henne.

Det har blivit mycket bättre när jag har sagt åt honom att ignorera henne helt, bara gå förbi eller sätta sig utan ögonkontakt, då kommer hon fram. Tror det är samma problem TS har, dessutom har den "utsatte" blivit osäker på hunden vilket ger ännu värre reaktioner.

Kontaktövningar tror jag också på så hunden ser något positivt med honom när han kommer på besök.

Luktar han konstigt?

min gamle jycke hade ett rejalt hate on for folk som luktade majja... varfor? no clue.

När jag var liten så hade vi en BC. Hon avskydde en av mina kompisar och kom hon för nära högg hon. Det var bara mot just denna kompisen och hon var hundvan och hade aldrig gjort något mot hunden. Det enda jag kan tänka på att hunden reagerade mot var hennes lukt. Hon luktade nämligen lite unket.

Ja min pappa var sådan, även de snällaste hundar ogillade honom. Förmodligen var det något i hans kroppspråk som vi inte kunde se som triggade.

Ja! Nu när ni säger det. han luktar lite knepigt faktiskt. Mycket rök och lite allmänt "instängt" på nått vis. Har inte tänkt på det tidigare men det är det enda "udda" jag kan komma på med honom. Annars är han som vem som helst.
Skönt att komma på en eventuell orsak som känna rimlig.

min gamle jycke hade ett rejalt hate on for folk som luktade majja... varfor? no clue.

Kan ju vara för att folk som luktar majja ofta röker majja och därför beter sig lite i hundens ögon konstigt. Så hunden reagerade egentligen inte på lukten utan beteendet som den kopplat samman lukten med.

Min hund hatade människor som var påverkade och människor med mentala handikapp och min högst personliga tolkning är att de liksom inte beter sig normalt, har ett annorlunda kroppsspråk och dylikt.

Fast det är nåt speciellt med maja... Våra hundar hittade 2 sopsäckar marijuana i skogen förra vintern, det låg varken särskilt uppenbart eller självklart att de skulle hitta säckarna, de letade upp det. Så nog luktar det speciellt, för de har aldrig träffat på det innan.

Ja, majja luktar lång väg oavsett om någon rökt det eller inte. Så visst, hunden kan ju reagera på endast lukten men den kan ju också vara att de förknippar lukten med beteendet hos den som luktar eftersom en pårökt människa inte direkt beter sig som en nykter människa. Dessutom uppfattar ju hundar avvikelser i kroppsspråk många gånger bättre än oss så det är ju inte så konstigt att de reagerar på en påverkad människa.

Min hund verkade inte bry sig så mycket om lukterna utan snarare om hur människan förde sig, dvs om människan hade ett avvikande beteende. Det gillade hon inte alls.

Stäng in hunden när kompisen kommer. Svårare än så behöver det inte vara. Hundar behöver inte vara med överallt jämt.

Jag vet fler schäfrar som är sådär. Trevliga hundar, men vissa människor tål de bara inte. Beroende på pondus hos ägaren så hanteras det antingen genom att hunden stängs in eller genom att ägaren säger till hunden att lägga och gilla läget. Det sistnämnda kräver sin förare.

Lusigt det med mentala handikapp. Jag hade en springer som var totalt genomsnäll med noll aggessivitet i sig, men två personer i vår omgivning attackerade han direkt. Det var två, helt oberoende av varandra, tonårskillar med vad man närmast kan beteckna som mindre intelligenta men inte utvecklingsstörda. Det enda jag kan komma på var att deras blick var lite "dum" om man får säga så. Jag vet inte annars hur jag ska beskriva det, men jag såg det i deras ögon. De hade verkligen aldrig gjort något mot hunden, (eller mot någon människa heller för den delen) men kanske såg han vad jag såg och det gjorde honom osäker och därmed aggressiv. Jag vet inte, men vi har pratat om det flera gånger i familjen och kan inte finna någon annan förklaring.

Ja, det kan vara hans lukter hunden reagerar på. En hund jag hade på 1980-1990-talet reagerade negativt på spritdoft. Det kvittade vem, han morrade. När han var valp satt jag med honom i knäet när ett fyllo snavade och föll på ett sätt så valpen fick hela hans utandning mitt i nosen. Han fick väl en chock när gubben ramlade i hisklig fart rakt i mitt knä. Vad jag menar med detta är att det kan ha hänt hunden något med någon annan som hade samma doft/lukt som kompisen. Kan vara röklukten, någon kan ha stött till hunden med glöden på en cigg t ex. Prova att ge kompisen en påse med gott hundgodis som han kan ge varje gång han kommer (Han ska ha påsen med sig inte ta den på hyllan i er hall). Det bästa är om han kastar några bitar på golvet de första gångerna, så det inte händer något negativt. Varken kompisen eller hunden ska känna obehag. Sen kanske det efterhand kan släppas ner på golvet närmre och närmre fötterna för att han så småningom kan ge det från handen. Det kan ta tid, så fyll på påsen efterhand. Han kan även ge på samma sätt när han rör sig i olika rum om hunden är i närheten. Meningen är att hunden ska tycka att aha där kommer han som har så gott godis och så går hon fram och tigger istället för att skälla ut honom.

Min hundar har en kompis vars matte går med rollator. Behöver jag säga att båda hundarna tycker att precis alla med rollator är toppen.

För ett tag sedan träffade vi på en handikappad man som körde permobil. Han pratade konstigt och hade även motoriska störningar. Jag hade bara den yngste med mig just då och han skulle tvunget klättra upp och hälsa ordentligt. Eftersom den handikappade också ville hälsa på honom så var det helt OK.

Stäng in hunden när kompisen kommer. Svårare än så behöver det inte vara. Hundar behöver inte vara med överallt jämt.

Jag vet fler schäfrar som är sådär. Trevliga hundar, men vissa människor tål de bara inte. Beroende på pondus hos ägaren så hanteras det antingen genom att hunden stängs in eller genom att ägaren säger till hunden att lägga och gilla läget. Det sistnämnda kräver sin förare.

Min schäfer har tre personer som hon blir som förbytt när hon träffar. Alla i olika grad. Två av dem får sig en utskällning som heter duga och de kan knappt titta på henne de första minuterna, men sedan går det över och de kan tillochmed passa henne och vara ute och leka med henne. Den tredje går inte, men han har nog tyvärr försökt för mycket när hon var liten och försökt sitta på huk och muta med godis osv, vilket i hennes ögon bara var ett än tydligare bevis för att det var något ytterst skumt med honom.

nej for honom var det lukten, spelade ingen roll om de sjalva rokt pa eller ej.

Han reagerade ytterst sallan pa "glada fyllon", mentalt handikappade eller liknande sa rorelsemonster var inte riktigt hans trigger om de inte var aggressiva for da tande han till - utan det var just doften som sa att saga kunde "stalla till det".

TS: mycket mojligt att det ar sattet han luktar pa da... arligt, jag kunde kontrollera min hund sa det inte blev storre problem, med bonusen att de som hade daliga vanor *host* ALLTID skotte sig exemplariskt runt oss och var valdans laglydiga sa lange hunden var med. Men... hade jag varit du hade jag nog stangt in hunden nar vannen ar dar alt satt koppel pa. Later lite som om du kanske borjar kanna dig osaker och det ar aldrig bra, sa hitta en losning dar du kanner dig saker och bekvam med situationen.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 283
Senast: Nota
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 090
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 650
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 724
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka