Min hund har parat sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Min hund har parat sig.

Nu finns inga valpar, inte ens foster så ger sprutar du tiken, så blir det ingen abort.

Jag tror tyvärr du talar för döva öron.

Juninatt,

Jag tror inte en sekund på att detta var en "olycka". :crazy:

Varför inte säga som det är istället, du ville ha en kull. Världen kommer knappast gå under för att man planerar en blandraskull som denna, men jag hoppas att båda hundarna har genomgått ögon- eller patellatester eller vad man nu kollar på dem.

Nästa gång (om det blir fler gånger) så skulle jag råda dig att leta noggrannt för att hitta en bra papillonhane för din tik.

Tänk på rasbundna sjukdomar, bland chihuahua är det ju tydligen vanligt med öppna fontaneller och något sådant vill nog INGEN ha på en hund, huvva :crazy:

Sedan är det väl ögon och patella man kollar på både pappis och chihuahua..om jag inte minns helt fel?

Hej
Vet att du inte vill ha påhopp, men jag säger detta i all välmening.

Först o främst tycker jag att du ska fundera på om du öht har kunskap, ekonomi o tid för ev valpar.
Det kan bli en kostsam historia om tex det skulle gå fel vid valpningen, du kanske måste snitta henne.
Har ingen erfarenhet av avel själv, så där kan jag inte råda dig hur det går till för ersättning.
Personligen hade jag nog tagit abortspruta, även om det inte är kul, med tanke på alla andra ev risker så är abortspruta den minst riskbenägna. Det är vad jag tror, men som sagt jag har ingen erfarenhet själv.

Bättre tänka efter före än när det är försent.

Så bara för att jag inte visste att min tik löpte har jag ingen kunskap om detta? Jag vet mycket väl hur tikar beter sig när de löper men det närktes inte alls på denna. Det borde vara hennes andra löp sen jag köpte henne och jag märkte inget förra heller. Jag har kollat efter symptom men det finns inga. Hon blöder inte och hon beter sig precis som hon brukar.

Så...det är inte säkert att hon löper. Jag har själv varit med om att en lite "het" hane fastnat i en icke löpande tik bara för att hon bjöd ut sig lite. Har din tik inga symptom alls på att hon löper kanske denna chihuahua hane bara var lite väl på och "råkade" fastna. Nåja, det får du väl se sen om hon verkar dräktig.

Ts, jag såg nu att din tik är 6 år gammal. Tänk på att hon är för gammal för en första valpkull och att åldern kan medföra komplikationer.

Ts, jag såg nu att din tik är 6 år gammal. Tänk på att hon är för gammal för en första valpkull och att åldern kan medföra komplikationer.

Ts skrev: Min til är sex år gammal och har haft valpar innan och har gjort de undersökningar som ska göras

Så det är inte första kullen, men jag undar hur länge sedan det var hon hade valpar?
Även om hon har haft en kull, så om det är flera år sedan, är risken lika stor som det var första...

Du har fått en hel del bra råd här, fortsätt att tareda på allt du kan om valpning. Prata med din kompis mamma och be om råd, hon kanske kan hjälpa dej (tiken) när det är dax?

Sen när valparna är födda, se till att dom får bra hem. Det är svårt att sälja hund nu, även för uppfödare med renrasiga hunda med bra stam, och det är svårt att hitta BRA valpköpare.

Du kan kan ju ge din kompis 1000:- som någon skrev och du kan även erbjuda din kompis en av valparna, så har du en mindre att hitta ett hem till!

Bara en liten fundering, såg ni inte att de visade tecken på intresse för parning?

Om man har en ras som ska ögonlysas, gör man inte det varje år i så fall?? El har jag missuppfattat det hela?

Ha i åtanke att just nu är det otroligt svårt att sälja valpar. Har haft kontakt med jättemånga uppfödare av småhundar som har valpar kvar som börjat närma sig halvåret.

Tycker inte hon ska både och..
Men en valp var annars ett bra förslag.
Skriv bara ner vad som gäller om det bara blir en valp.
Så det inte blir tjafs om den.

Om man har en ras som ska ögonlysas, gör man inte det varje år i så fall?? El har jag missuppfattat det hela?

Jo, man skall ögonlysa innan parning för att undvika att behöva ge en abortspruta vid ev. PRA eller karakt. Sjukdomen kan uppträda när som helst i livet så bara för att det var ok ett datum så behöver det inte vara så nästa gång.

Mitt förslag är att TS ögonlyser sin tik direkt. Har hon förändringar på ögonen så får hon ge en abortspruta då.

7000 spänn för en sketen blandras??? Ursäkta uttrycket. Jag köpte min renras med FIN stamtavla för 5 år sedan för 8500.
Visst har priserna gått upp, men en normal funtad människa lägger inte ut 7000 spänn på en blandras!
Då kan man lika gärna lägga till en tusenlapp till och få en renras och som är seriöst avlad. Dvs alla kontroller som ska göras osv.

7000 spänn för en sketen blandras??? Ursäkta uttrycket. Jag köpte min renras med FIN stamtavla för 5 år sedan för 8500.
Visst har priserna gått upp, men en normal funtad människa lägger inte ut 7000 spänn på en blandras!
Då kan man lika gärna lägga till en tusenlapp till och få en renras och som är seriöst avlad. Dvs alla kontroller som ska göras osv.

Det finns tillräckligt många onormalt funtade människor för att det skall gå att mångla blandraser för hutlösa priser. Tyvärr! :crazy:
Att människor nu sitter med halvårsgamla kullar förvånar mig inte alls, sedan det verkar finnas en ovilja att sänka priserna.

De verkar som om de som inte har några problem att sälja valpar är de som är seriösa och har vettiga priser eller ett känt namn som de kan rida på ett tag (?) till. Vissa raser har varit hutlöst dyra under högkonjunkturen och uppfödarna har blivit bortskämda med långa kölistor på sina kullar. Frågan är hur det blir nu?

Det skall bli intressant att ta del av hundförsäljningsstatistik under denna kris för att se om mina antaganden stämmer? Men vem vet? Kanske investerar människor i en hund i kristider? Låter inte troligt, men man vet aldrig...

Det är förhållandevis billigt att ha hund jämfört med häst i alla fall. :grin:

Det skall bli intressant att ta del av hundförsäljningsstatistik under denna kris för att se om mina antaganden stämmer? Men vem vet? Kanske investerar människor i en hund i kristider? Låter inte troligt, men man vet aldrig...

Arbetande raser, såsom vallhundar och jakthundar köps och säljs i samma utsträckning vad jag kan märka, så där blir det nog ingen större skillnad, men jag kan tänka mig att ffa småhundsuppfödare har/får svårt att sälja sina valpar.

Det är ju så söööööööött med in liten "chihuahua" blandis alldeles lagom till semestern, och de är så små att de inte ens behöver gå ut utan kan gå på låda.
Nu börjar hysterin svalna och lågkonjekturen gör sitt till men det är inte mer än ett par år sedan folk kunde pynta 20 000 för en insmugglad sjuk chihuahua valp inköpt på en mörk parkering....

Folk är idioter.

Jag tror tyvärr du talar för döva öron.

Juninatt,

Jag tror inte en sekund på att detta var en "olycka". :crazy:

Varför inte säga som det är istället, du ville ha en kull. Världen kommer knappast gå under för att man planerar en blandraskull som denna, men jag hoppas att båda hundarna har genomgått ögon- eller patellatester eller vad man nu kollar på dem.

Nästa gång (om det blir fler gånger) så skulle jag råda dig att leta noggrannt för att hitta en bra papillonhane för din tik.

Oavsett vad DU tror så var det en olycka. Jag har INTE planerat nån blandraskull. Jag ville inte para min tik med en chihuahua och hanhundens ägare ville absolut inte para honom med min hund. Han har väldigt fin stam och ska förhoppningsvis användas till avel i framtiden. Hon ställer ut honom med goda resultat och hon säger att om det blir några valpar får det inte komma ut att han är pappa till dem. Varför skulle vi planera att para dem under såna omständigheter?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 587
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Vi misstänker att det eventuellt kan ha skett en tjuvparning mellan våra hundar under senaste löpet, 3-4 veckor sedan. :meh: Löpet...
Svar
12
· Visningar
2 515
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer... 2
Svar
21
· Visningar
4 988
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka