Min hund har ätit choklad

Ämelie

Trådstartare
:eek::eek:

Åkte bort i 30 min och när jag kommer hem ligger han där snackandes på mina chokladpraliner! :crazy:

Hur pass farligt är det? Har har inte fått i sig så mkt ca 5 praliner, men han är en rätt så liten hund (10kg) Veteinären svarar inte... Har lämnat medelande och väntar på att dom ska ringa upp.

Vovven verkar inte ett dugg medtagen än så länge, han är som vanligt!

Sv: Min hund har ätit choklad

Den är ljus...mjölkchoklad typ.

Det står inte hur mycket kakao det är! :crazy:

Det är med fyllning... krämig chokladfyllning! Super goda :d

Han verkar ju inte döende än så länge iallafall.
Så det är nog ganske lugnt. Men väntar på att veterinären ska ringa iallfalll...

Då behöver du inte vara så orolig, Ljus choklad innehåller mycket mindre kakao(som innehåller det gifiga ämnet teobromin) än mörk.

Från Giftinformationscentralens hemsida:

Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?

Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan varierar.

Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.

Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

* En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.

* Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.

* Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Jag tror inte det är någon större fara. Är det mjölkchoklad, eller väldigt ljus choklad skulle jag inte stressa upp mig.

Min hund åt upp en dubbel sats kladdkaka för några dagar sedan, och med en snabb uträkning hade hon fått i sig runt 1 dl kakao. Jag fick rådet att åka in med henne direkt, och hon fick kräkmedel och kol. Hon var inte medtagen över huvudtaget, utan stollade runt som vanligt...:o (blängde i och för sig en del på mig - den satans kärringen som förstörde det roliga när hon stod och hulkade som mest).
På veterinären lät det inte som att hon hade fått i sig en dos som hade dödat/förgiftat - men hellre åka in i en sån situation än sitta hemma och hoppas att det går bra.
Det är en dalmatiner på 23 kilo.

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 023
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 378
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 183
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 442
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.