Min hund är skendräktig !!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Emmizen85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 22 648
E

Emmizen85

Min lilla sötnos har gått och blivit skendräktig brösten har vuxit och är sprängfyllda med mjölk !! :crazy:

Hon äter dåligt och har blivit lite knepig på sistone gnäller och är rastlös mm.. nyligen så åt hon inte på 4 dagar men igår så åt hon jätte duktigt men idag så är hon dålig på att äta igen..

hon harklar sig konstigt precis som om hon vore irriterad i halsen.. ja har kollat henne i svalget och va ja kan se så ser ja ingen form av irritation..

skall boka tid hos vetrinärn men min fråga är om ja skall ta ut mjölken ur brösten eller skall ja låta den vara kvar ? ( de dröjer några dagar innan ja lyckas få en tid)

Brukar skendräktiga tikar bli dåliga på att äta ? :confused:

min tik blev sken dräktig och fick mjölk. Låt mjölken vara kvar annars fortsätter hon producera mjölk och det kan ta längre tid innan hon blir "normal" igen.

:banana:

Finns ingen anledning att ta hunden till veterinär. Skendräktighet är fullt normalt. Och även att tiken inte vill äta. Ingen hund svälter sig själv till döds, så det finns ingen större anledning till oro. Det går över på ett par, tre veckor. Även min tik fick lite konstiga läten för sig, speciellt när hon "pratade" med sin "valp" (en av leksakerna). Bjud din tik mat som vanligt, antingen äter hon eller inte, men när skendräktigheten är över så blir hon som vanligt igen.

Du ska INTE mjölka ur hennes juver, då stimulerar du bara mjölkproduktionen. Det går över av sig själv. Att tiken inte äter så mycket är bra på det sättet att då producerar hon inte heller en massa mjölk i onödan.

Det du SKA göra är att öka hennes motion och aktivera mer än vanligt med hjärn-motion. Då distraherar du tiken från "tramset" och förhoppningsvis går det över lite fortare.

Min abåda tikar har haft en slänga av skendräktighet vid olika tillfällen. Det bästa du kan göra är att inte tänka på det.

Motionera, aktivera, fodra som vanligt - vill hon inte äta, ta bort efter en timme. Fodret kan bli dåligt, speciellt om man blötlägger (som jag gör)...

Min ena tik har alltid blivit fixerad vid sin älsklingsboll, och denna blir lätt hennes lilla valp. I detta fall har jag ignorerat detta och tränat med den som vanligt, om hon tillåtit det. Jag har dock aldrig gullat med det.
Min andra tik snodde mina gosedjur till valpsubstitut, så jag fick alltid plocka bort dem... :smirk:

Jag har lärt mig att om tiken är lite tjockare än vanligt när hon löper är det lättare för henne att tro att hon är dräktig. Och visst kan det bli svårare att motionera en väldoftande dam bland en massa hanar, men jag har alltid försökt motionera som vanligt/mer, för att förebygga denna "tjockhet". I vissa fall har det funkat.

Så, ignorera hennes skendräktighet och behandla henne som vanligt. Gör i ordning mat, men det är hennes val att äta. Aktivera, motionera och håll igång som vanligt, eller lite mer.
Det går över. Och även fast det kan kännas jobbigt att det kan hända efter varje löp, så vänjer man sig...tro mig...

Min abåda tikar har haft en slänga av skendräktighet vid olika tillfällen. Det bästa du kan göra är att inte tänka på det.

Motionera, aktivera, fodra som vanligt - vill hon inte äta, ta bort efter en timme. Fodret kan bli dåligt, speciellt om man blötlägger (som jag gör)...

Min ena tik har alltid blivit fixerad vid sin älsklingsboll, och denna blir lätt hennes lilla valp. I detta fall har jag ignorerat detta och tränat med den som vanligt, om hon tillåtit det. Jag har dock aldrig gullat med det.
Min andra tik snodde mina gosedjur till valpsubstitut, så jag fick alltid plocka bort dem... :smirk:

Jag har lärt mig att om tiken är lite tjockare än vanligt när hon löper är det lättare för henne att tro att hon är dräktig. Och visst kan det bli svårare att motionera en väldoftande dam bland en massa hanar, men jag har alltid försökt motionera som vanligt/mer, för att förebygga denna "tjockhet". I vissa fall har det funkat.

Så, ignorera hennes skendräktighet och behandla henne som vanligt. Gör i ordning mat, men det är hennes val att äta. Aktivera, motionera och håll igång som vanligt, eller lite mer.
Det går över. Och även fast det kan kännas jobbigt att det kan hända efter varje löp, så vänjer man sig...tro mig...

Förresten; ja, tikarna kan bli deppiga, på dåligt humör, illamående och allt sånt som tillhör dräktighet till. Att de tappar matlusten för några dagar är alldeles normalt, även i återkommande perioder...

som sagt mjölka inte ur henne!! Då blir det bara mer mjölk.

Vissa påstår att det hjälpet med mer motion, jag hara aldrig märkt något av det.

Min ena tik blir skendräktig och går in i en sorts depression, varje gång. Jag låter henne vara och låter henne bädda och hon får leva som vanligt. Hon har dock inga leksaker som tur är ;)

När labben var skendräktig varlde hon passande nog ut en av våra gosedjur, en valp. Dock var det en dalmatinervalp, valp som valp verkade hon tycka...

//E

Upplever du att hunden är väldigt allmänpåverkad ska du givetvis kontakta veterinär för konsultation,man ska aldrig "lyda" råd av icke utbildade individer.Det spelar ingen roll hur mycket var och en har erfarenhet av just skendräktighet.Det är inte lika för alla. :smirk:Man ska hålla koll så att det inte bildas juverinflammation på tiken.För mycket mjölk i juvret kan vara smärtsamt för henne men mjölka inte! Prata med din veterinär.Man ska inte uppmuntra hennes dräktighet genom att ge henne massa leksaker som "valpar".
Mer motion mindre mat.

Du har ju redan fått massa bra tips.. Men om hon blir riktigt dålig kan du ta henne till vet o få något utskrivet som jag har för mej heter Galastop eller liknande. Då ska skendräktigheten upphöra, dock har jag inte provat detta själv.

Var hos vet i annat ärende i måndags och då såg jag ett häfte/folder om ett medelm man kan ge när tiken är skendräktig! Så slipper man alla besvär och tiken med såklart. Det stod att det kan bli problem om man låter tiken gå skendräktig...och enligt uppgift så blir tydligen skendräktigheterna bara värre med åren.

Nästa gång min tik löper ska jag kontakta vet och få det utskrivet! Så kanske jag slipper att hon tappar i hull/massa så himla mycket som hon gjorde...man kan ju inte ta valpar den gången, men det ska inte vara hinder för att ta valpar nästa löpperiod om man vill.

Ingen aning, har aldrig använt det (ännu). Men om man ringer vet när tiken börjar löpa så är man ju ute i god tid! Och kan få råd och tips inför ev skendräktighet och recept utskrivet i god tid.

Iofs, men man håller väl ändå tummarna att tiken inte blir skendräktig :smirk:

Om vår tik skulle börja bli skendräktig vid sina löp skulle vi kastrera henne.

Min är tänkt som framtida avelstik...så kastrering är inget för oss. Möjligen efter något antal kull/ar, men tills dess dröjer det! Min tik är bara ett år gammal.

jo du har rätt i att skendräktighet.. men ja tänkte kanske om det fanns ev nåt förebyggande för inflam. Det fanns det men ja skulle vänta ett tag med det tyckte vet.. Däremot så vart det tur att ja gick dit då hennes matvägran berodde på Tonsilit ! :banana:

Oj! Hur gav det sig till känna med tonsiliten? Är matvägran vanligt?? Har hon velat äta något alls, typ mjuk mat och bara vägrat hårt torrfoder?? Kan man se själv om hunden har tonsilit? Hur ska ni behandla henne? Nyfiken!!!

ååh va jobbigt!!
jag vet precis hur det är min vovva var skendräktig i över 1 månad!
men jag tog inte bort mjölken..för jag tror att om du stimulerar så kommer det mera...å så minskade jag fodergivan å ökade motionen MKT..så släppte det på henne..
ja jsut de jag ta bort alla leksaker med..

Sv: Min hund är skendräktig !!!

Min tik löpte för andra gången började på midsommar. Efter löpet va hon slö hängig svullna tuttar. Jag gav henne galastop. Men i går började hon visa symtom igen på skendräktig het. I dag är tuttarna gör svullna och varma. Hon är hängig mm
Jag promenerar o promenerar med hennne. Hon äter sin mat.
I morgon skall vi på MH test hoppas det fungerar trots detta.
På mondag ringer jag vet och rådfrågar igen.
Galastoppen hjälpte tydligen inte. Kan man ge galastop flera gånger
puu vad jobbigt

Sv: Min hund är skendräktig !!!

Min var skendräktig i flera månader och fick mjölk i juvrerna.
Var tvungen att ge henne lika mycket mat som annars (hon har lätt för att tappa i vikt annars) men jag motionerade henne mycket.
Efter två månader (ingen mjölk kvar då) så fick hon en tisse som blev jätte stor och dessutom lite blå men masserade lite lätt och fortsatte att motionera henne. Även det försvann av sig självt sen.

Min kompis hund fick också en sån där STOR tisse och hon tog henne till veterinären och fick hämta ut ett medel för att avbryta skendräktigheten. Men i samrådan med andra människor så valde hon att inte använda det så det tydligen inte är så bra för tikarna att ge "hormonmedel"... Hon har dock fortfarande kvar den där stora klumpen men jag tror att den kommer försvinna av sig självt om hon bara börjar motionera hunden mer.

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: chimichanga
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 646
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 194
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Dressyrhingsten Skyline to B.