Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Tora

Trådstartare
Igår så fick min ena hund en stöt av hagstaketet. Hon började yla och sprang upp till oss. Jag gick efter henne och fann henne sitta darrandes och skrikandes vid våran dörr.

Efter ett tag så lugnade hon ner sig så att hon i alla fall blev kontaktbar. Jag har sett hundar förr som är rädda men detta är helt obeskrivligt. Hade jag inte sett det med egna ögon så hade jag aldrig trott på det.

Saken är den att vi har haft henne i ett ca ett halvår. Vi fick henne då hon var så mobbad i flocken hoss uppfödaren.

Sen den första dagen har hon dyrkat marken jag gått på. Men på något sett så har hon satt mig i samband med elen fast jag var minst 5 meter därifrån när hon fick stöten. Det stora problemet är att hon nu är så rädd för mig att hon skriker bara jag rör vid henne. Imorse när jag skulle sätta på henne halsbandet så var hon så rädd att hon kissade på sig. Min älskade lilla hund är så rädd för mig. Jag som aldrig skulle kunna göra henne illa ens om mitt egna liv hängde på det :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: .

Vi skall åka och träna med unghunden idag så jag skall prata med tränaren där vad man kan göra åt problemet.

Vad jag undrar om ni har några förslag på vad jag kan göra. Det är så fruktansvärt att höra henne skrika så fort jag rör vid henne.

Snälla hjälp mig och min älskade hund!!!!

Mvh

Förtvivlade Tora
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Men usch, stackars lilla snuttan! :crazy:
Drar du bort handen så fort hon börjar skrika eller visar sig rädd? Jag skulle fortsätta smeka henne lugnt över pälsen och tala lugnt till henne så att hon förstår att du inte kommer göra henne illa.

Vad händer om du sätter dig på huk och ropar glatt på henne, lite "bus"-aktigt?
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

det hände min hund med när han va 5 månader. det är inte kul alltså!! men det gick över för han efter nån dag.

men jag har hört att det är "naturligt" att hunden skyller oss för stöten - för att det är vi som är närvarande. så det är en jobbig situation man sitter i när hunden får en stöt.

lycka till. håll oss uppdaterade!
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Precis samma sak hände mig och min hund i somras, han stod med sin husse på utsidan av ett ganska starkt elstaket, jag på insidan hos en shettis. Hunden skulle antagligen bara komma lite närmare för att se vad jag hölls med, då han satta sin blöta nos mot eltråden!!! Han var så rädd att han bara skakade och ville springa därifrån, som tur är höll husse i honom, annars hade vi nog fått leta länge... Ylandet var ett av de värsta ljud jag hört.......


Iallafall, han är fortfarande rädd för mig när vi går nära staket (numera alla sorters staket), och vill inte komma om jag står vid ett staket och ropar honom till mig, även om jag låter glad och busig. Det funkar att gå vid staketen om jag har honom kopplad och det inte är några djur innanför dock, då är han oberörd.

I början var han livrädd för mig så fort jag ens tittade på honom, han måste verkligen ha trott att jag pryglade honom stackaren! Men jag gjorde så att jag satt mycket med honom, bara smekte försiktigt, gav honom något gott om han ville ta det, smekte mera, och pratade om ditten och datten - ALDRIG ömkande, utan mera som om vi bara satt där för att det är skönt att umgås. fixade mycket med tassarna med, och höll på mycket med ren omvårdnad, för att han skulle se att jag fortsatte med allt det vanliga vi alltid har gjort, utan att det gjorde ont. Det har fungerat, för i dagsläget är det bara vid staket det visar sig igen.

Utomhus har jag gjort så att jag ignorerar staket som vi kan komma att passera, ger honom ibland en uppgift nära dem så han får annat att tänka på, ger honom mycket beröm då han går vid staket utan att ta notis..... För att träna bort rädslan för att komma till mig om jag parkerar mig vid ett staket har jag lagt ner staketet på gården så vi kommer förbi det utan att behöva ta oss under, och springer ofta i hagen och leker med en pinne eller boll eller nåt annat skoj, det börjar ge sig nu.


Tyvärr har han även blivit rädd för alla djur innanför staket, från att från början bara ha aktat sig för hästar, till kor, får, getter och allt annat som kan gå innanför staket, och tyvärr verkar det sitta väldigt hårt....... utanför staketet är okej, då kan han tom vara stöddig mot dem, men så fort det kommer staket mellan, då är det pytt..... men vi tränar på det med.....
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Jag har nog inget tips, var bara tvungen att skriva vad som hände med våran valp:
DE var ca 2 år sedan nu, hon var då lite ängslig men fruktansvärt nyfiken, hon höll på att bli ihjäl trampad av hästarna men vadå? Jag tycker om hästarna ändå säger hon.
Sen var hon i gjordningpinnen till agrigatet och slickade på den, först en gång fick hon en liten stöt på nosen, sen en gång till fick hon en lika liten söt, bara så att hon hoppade till. Sen tredje gången mste hon ha lyckats träffa pinnen precis då elen pulserade ut och då smallde så hästarna hoppade till och hunden gjorde kullebytta baklänges. Då gick hon inte nära hagen på någon dag, sen var hon och busade med hästarna igen :smirk: märklig vovve.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Min erfarenhet är att detta brukar gå över efter ett tag. Hon kommer nog att vara lite skeptisk under en tid men låtsas som inget hänt så kommer det så småning om att släppa.

Vad du än gör så locka och pocka och ömka henne inte.... Då förstärker du bara hennes reaktion. Utan uppför dig som vanligt och låtsas inte om att hon är krypig och visar rädsla.

Om du har oturen att hon går på staket ytterligare gånger så gå inte fram till henne förrän hon slutat skrika. Vänta tills den första förskräckelsen gått över. Om man går fram innan den första chocken lagt sig så brukar det bli så att hunder förknippar det otäcka med den som kommer fram.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Kan inte heller ge ngt tips men min hund råkade ut för samma sak och oj vad hon tjöt. Svansen mellan benen och riktigt skälvde i kroppen. Jag tyckte så synd om henne och det tog ett tag innan hon gick förbi igen, och då i en STOOOOR båge runt.
Nästa dag är hon precis som hon brukar och inga problem med att gå ut trots att jag var närmast och hade henne kopplad vid händelsen.

Min hund glömmer ganska lätt men hon är fortfarande strykrädd på grund av att jag slog till henne med en gren. Av olycka förstås :eek: .
Skulle nämligen slå iväg en tennisboll och så hoppar hon upp efter bollen och ja, you do the math :cool:
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

men ursh vad tråkigt! :(

Samma sak hände våran hund när han var under 6-8 månader. Han fick en stöt, la benen på ryggen och stack hem. Sen den dagen har han aldrig velat gå ner till stallet igen. Har man honom lös så springer han hem så fort vi vänder åt det hållet. Nu har jag bytt stall, men han tycker fortfarande det är läsikgt att vara i stallet. Han tror nog att det var hästarna som gav honom en stöt.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Jag har nog inget tips, var bara tvungen att skriva vad som hände med våran valp:
DE var ca 2 år sedan nu, hon var då lite ängslig men fruktansvärt nyfiken, hon höll på att bli ihjäl trampad av hästarna men vadå? Jag tycker om hästarna ändå säger hon.
Sen var hon i gjordningpinnen till agrigatet och slickade på den, först en gång fick hon en liten stöt på nosen, sen en gång till fick hon en lika liten söt, bara så att hon hoppade till. Sen tredje gången mste hon ha lyckats träffa pinnen precis då elen pulserade ut och då smallde så hästarna hoppade till och hunden gjorde kullebytta baklänges. Då gick hon inte nära hagen på någon dag, sen var hon och busade med hästarna igen :smirk: märklig vovve.

jo självklart kan dom ju repa sig helt utan påverkningar - men en hund som får en stöt tar det som vi bestraffat dem oavsett hur bra eller dåligt dom repar sig!! hunden förstår ju inte att det är ett oskyldigt staket som skadat dom - så om vi är närvarande så är det vi som orsakat det, varav dettab beteende som TS beskriver. hennes hund blev ju rädd för henne och inte för staketet i sig.:cool:
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

*till alla*

Om jag ropar på henne så kryper hon ihop och ligger och darrar. Min sambo är hon nästan som vanligt mot. Lite ängsligare bara. Men han var inte heller hemma när detta hände.

Problemet är att om jag tex tar i halsbandet för att leda henne hem när vi har varit och kissat så skriker hon bara.

Ibland kan det gå bra och hon kan också komma fram till mig men så plötsligt så kommer hon ihåg att hon är rädd för mig och kryper ihop och går iväg.

Fick ingen hjälp på hundkursen idag utan jag skulle höra av mig imorgon till de två duktigaste hundtränarna. Tror att hon som har kursen nu är inte så jätteerfaren. Jag gillar henne dock för hon är duktigt med hundarna. Men jag vill inte ha hjälp imorgon jag vill ha hjälp NUUUUU med en gång.

Hon är också rädd för att gå ut vilket jag kan förtså och det hade jag väl räknat med. Men att hon skulle skrika när jag rör vid henne trodde jag aldrig.

På kursen så tränade min sambo med lillen och jag hade gamletiken (vi stod dock bara och tittade på då det är en unghundskurs). Ibörjan gick det faktiskt ganska så okej men efter kanske 45 minuter så var det som om det gick upp för henne att hon faktiskt var rädd för mig. Jag råkade röra vid henne och hon bara skrek. Så min sambo och jag bytte hundar och hon hoppade upp på honom och viftade på svansen. De gick en liten sväng och hon sprang så glad brevid honom med svansen uppe (hon brukar ha den tryckt mellan benen när jag är med henne).

Ibland så tycker jag att det är lite bättre men så plötsligt så är det ännu värre än från början.

Jag kliar henne jättemycket så hon borde ju ha fått en aning om att jag inte är farlig men det verkar inte rikitgt fungera så.

En annan sak är att hon inte slickar mig i ansiktet. Jag fick en liten slick förut men det är precis som om hon inte vågar.

Det här kommer nog att bli tufft hon är ju ganska så vek igentligen men hon har ju fått någon enstaka stöt förut men då har det inte alls varit så här utan då har hon varit mer normal rädd och framför allt så har hon inte blivit rädd för mig fast jag har varit där.

Nu när jag ser hur fel det kan slå det här så förstår jag inte hur man vågar prova på elhalsband om man bara gör minsta lilla fel eller om hunden inte är så tuff som man tror så kan man faktiskt förstöra hunden.

Men det bästa jag kan göra så länge (ringer till tränaren så fort det bara går i morgon) är att låtsats som ingenting? Skall jag bara dra ut henne så att hon kan kissa även om hon håller på och skriker (hon skriker ju också när jag tar i halsbandet)?

Vill ju inte göra detta värre än det redan är.

Mvh

Tora
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Min erfarenhet är att detta brukar gå över efter ett tag. Hon kommer nog att vara lite skeptisk under en tid men låtsas som inget hänt så kommer det så småning om att släppa.

Vad du än gör så locka och pocka och ömka henne inte.... Då förstärker du bara hennes reaktion. Utan uppför dig som vanligt och låtsas inte om att hon är krypig och visar rädsla.

Om du har oturen att hon går på staket ytterligare gånger så gå inte fram till henne förrän hon slutat skrika. Vänta tills den första förskräckelsen gått över. Om man går fram innan den första chocken lagt sig så brukar det bli så att hunder förknippar det otäcka med den som kommer fram.

Måste ha varit så här det gick till. Ändå så väntade jag en stund med att gå fram till henne. Men jag antar att en chock kan sitta i väldigt länge. Hon skrek inte när jag gick fram till henne dock så skrek hon när jag rörde vid henne sen.

Mvh

Tora
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Japp du ska ta ut henne iallafall. Lugnt utan att ömka.
Då märker hon ju tillslut att inget händer.
Gör som du skulle ha gjort innan det hände.
Det tog över ett halvår för min tik innan hon blev ok efter ett blixtnedslag - men sen var det borta.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

usch alltså, jag tycker så synd om er. hon måste verklogen vara helt förstörd. jag vet faktiskt inte alls vad jag ska ge för råd. min blev ju inte i närheten så rädd som din har blivit.
mne jag skulle nog bara låtsas som om inget har hänt och inte "bry mig". för risken är väl att om du tar lite avstånd från henne kanske hon tar det som att du var elak på henne och bestraffade henne. så nu skyddar hon sig mot det. så låt det bara vara. det borde blir bättre om någon dag.

om du inte kan ta henne i halsbandet för att hon skriker och du måste rasta henne (om du är själv hemma eller så) låt kopplet sitta kvar i halsbandet och halsbandet på henne. så när du ska ut så ta bara längst ut i kopplet och gå. försök inte ta i henne. för förr eller senar tror jag att hon kommer att söka sig till dig om du ignorerar henne och inte tar i henne. för då blir hon ju bara rädd.
och det verkar ju inte blir bättre av att du är rolig, vill ge godis osv. så jag tror på att du ska ignorera henne. och kankse att inte din pojkvänn ska vara hemma på ett tag så hon måste börja ty sig till dig.

men som sagt så är det en ren chansning från min sida. men jag gjorde så när jag tog en omplacering som var sjukt rädd så han blev aggressiv. men när jag började ignorera honom och inte brydde mig så kom han till mig ganska fort. men på hans vilkor till en början. men sen kunde jag gå fram till han sakta men säkert. jag lämnade kopplet på han för jag kunde inte ta i han. han högg som en galning och skrek som en stucken gris. en gång i början innan han accepterat mig, högg han mot mot mig, då stack jag ned fingret i halsbandet och sa bara NEJ - då kissade han ner sig och blev helt sjuk.

men jag ignorerade honom efetrs det och det blev jättebra.

lycka till.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Jag skulle leda ut henne iallafall, hon måste ju kissa och få luft, men som Luff säger - utan att ömka eller notera henne alltför mycket, det gör bara saken värre.


För min hund tog det också jättelång tid innan han fattade att jag inte var den farliga, eller rättare, att komma över rädslan för mig. Det sitter ju fortfarande i när det gäller lösgående och staket i kombination tyvärr, och det kanske jag få leva med....
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Igår så fick min ena hund en stöt av hagstaketet. Hon började yla och sprang upp till oss. Jag gick efter henne och fann henne sitta darrandes och skrikandes vid våran dörr.

Efter ett tag så lugnade hon ner sig så att hon i alla fall blev kontaktbar. Jag har sett hundar förr som är rädda men detta är helt obeskrivligt. Hade jag inte sett det med egna ögon så hade jag aldrig trott på det.

Saken är den att vi har haft henne i ett ca ett halvår. Vi fick henne då hon var så mobbad i flocken hoss uppfödaren.

Sen den första dagen har hon dyrkat marken jag gått på. Men på något sett så har hon satt mig i samband med elen fast jag var minst 5 meter därifrån när hon fick stöten. Det stora problemet är att hon nu är så rädd för mig att hon skriker bara jag rör vid henne. Imorse när jag skulle sätta på henne halsbandet så var hon så rädd att hon kissade på sig. Min älskade lilla hund är så rädd för mig. Jag som aldrig skulle kunna göra henne illa ens om mitt egna liv hängde på det :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: .

Vi skall åka och träna med unghunden idag så jag skall prata med tränaren där vad man kan göra åt problemet.

Vad jag undrar om ni har några förslag på vad jag kan göra. Det är så fruktansvärt att höra henne skrika så fort jag rör vid henne.

Snälla hjälp mig och min älskade hund!!!!

Mvh

Förtvivlade Tora

usch va hemskt men kanske hon har ont o fortfarande o rädd.sätt dig på knät o prata me henne så du låter henne ta första steget o gå fram till dig lycka till o hoppas hon mår bättre snart.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

jo självklart kan dom ju repa sig helt utan påverkningar - men en hund som får en stöt tar det som vi bestraffat dem oavsett hur bra eller dåligt dom repar sig!! hunden förstår ju inte att det är ett oskyldigt staket som skadat dom - så om vi är närvarande så är det vi som orsakat det, varav dettab beteende som TS beskriver. hennes hund blev ju rädd för henne och inte för staketet i sig.:cool:

Det hela handlar ju om vad hunden uppfattar, så att skriva att hunden alltid uppfattar det som att VI som bestraffar den oavsett är väldigt felaktigt.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

alltid är väl fel formulering.
jag har läst på väldigt många ställen att hunden uppfattar stöten så - kan du förklara för mig annars varför skulle hennes valp bli rädd för henne??? :cool: jag tror inte hon slagit den.. och sen kna du förklara varför alla hundar jag vet som får stötar reagerar som hennes fast inte lika kraftigt - men blir rädd för personen som var närvarande?

antagligen för att det är som många säger att hunden kopplar att smärtan kommer från personen som var närvarande. hunden förstår inte att ett stängsel kan hoppa på den och göra den illa - det är vi som kan göra det.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Fast mina hundar har fått stötar av våra elstaket, och ingen har reagerat som om det vore vårat fel. Utan de har lärt sig att eltråden ska man akta sig för.
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

Ja min förra hund fick en stöt och efter det så aktade han sig för staket. Men de två jag har nu har inte riktigt kopplat strömmen med staketet.

Nu har jag varit ute och kissat med tiken (hon är alltså 5 år gammal) och det gick väl så där men hon gick med mig ut i alla fall. Fast det är så hemskt att höra henne skrika bara jag råkar röra henne. Nu när hon ligger i soffan så går det bra att klappa henne och hon kom och sov i våran säng i går natt. Så det verkar ju inte helt hopplöst även om det känns så just nu. Vi har ju varit sådana bra kompisar och hon är ju en så glad hund igentligen.

Hästar kliar ju varandra vid manken när de är kompisar har hundar något likadant kompis-kli-ställe?

Mvh

Tora
 
Sv: Min hund är så rädd för mig så att hon kissar på sig.

En av mina schäferhannar - tuff som tusan och med 100 % tillit till människan var fullt övertygad om att det var jag som sett till att staketet bet honom. Jag stog 20 m bort.....
Däremot vart han inte rädd för mig utan sur....mao han gick o blängde på mig i några dagar och skulle inte lyda.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 654
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 694
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp