Min hund är rädd för valpen

Smurfoff

Trådstartare
Har tagit hem en mopsvalp idag. Min dvärgpinscher är livrädd för henne och går undan och lägger sig högt upp i soffan och blänger surt. Morrar om valpen kommer nära och markerar. Hon går ihop med alla hundar annars men nu är hon rädd.. Kan det va för mopsen låter annorlunda och ser konstig ut? Kommer det gå över? Tips?

Sv: Min hund är rädd för valpen

Ge dem lite tid. Det ordnar sig säkert när de blir mera bekanta med varandra. Uppmuntra DP:n men tvinga den inte. Den kommer ju snart att märka att om den vill vara tillsammans med dig blir den tvungen att stå ut med valpen också. Vips har den vant sig.

Prova ge henne godis bredvid valpen hon tog godiset och sprang upp i soffan igen.

Många äldre hundar, (och särskilt tikar), tycker att valpar är jättejobbiga.
Antingen går de undan för dem, som din gör, eller så snäser de av dem rätt eftertryckligt, om de är för påträngande.

Det är helt naturligt, och faktiskt nyttigt för valpen, som lär sig uppträda "hövligt" och respektera den äldres personliga område.

De vänjer sig efter ett tag, och så småningom blir de kompisar. Ha bara lite tålamod, och gör inte för stor affär av det.
Se bara till att den gamla hunden har en plats där den kan vara i fred, eller sätt koppel på valpen ibland, och ha den bredvid dig, om den blir för vild.

Säger som de övriga, låt det få ta tid.
Huvudsaken är att inte den "gamla" hunden är rent av stygg mot den lille/a.
Vår hanne var 2 år när vi fick vår nya medlem, han hade då varit ensamhund i 2 månader.
Men jösses så han tyckte valpen var äcklig.
Valpen fick inte ens titta på honom utan att han lät,
efter ett par veckor fick hon åtminstonde titta på honom o komma näramare än 5 m innan han tyckte hon var för nära.
Tog ca 3 veckor innan han luktade på henne,
sen blev de polare.

Hon var väldigt lyhörd på hans signaler så vi hade aldrig något problem,
det är vi väldigt tacksam för, finns ju de valpar som skiter i signaler o kan åka på riktiga smällar ett par ggr
o då måste man se till att valpen inte kan,
kanske ett kompostgaller för att förhindra det då.

Det där skapar nog mer problem. Låt dom bara vara så ger det sig säkert.

Håller med!

Kl
De fixar det där själva, var som vanligt och gör inget konstigt av att det kommit en ny familjemedlem.

Sen detta att mopsar låter. När det kommer hundar hit som aldrig varit här, så är det just mopsen de undviker. Just för jag tror hon låter och gärna går på. Alltså, hon vill hälsa och de tycker hon är en konstig sak :D

Sen detta att mopsar låter. När det kommer hundar hit som aldrig varit här, så är det just mopsen de undviker. Just för jag tror hon låter och gärna går på. Alltså, hon vill hälsa och de tycker hon är en konstig sak :D

:D Jag känner igen det där. Mina långnäsor får värsta spagettibenen bara de hör ljudet av en mops (samt fransk- och engelsk bulldogg).

Resonemanget i naturen är - där det finns en bebbe finns det en väldigt arg mamma någonstans också.

Att de undviker smått är inte onormalt, det är inte naturligt att umgås med andras valpar, det är självbevarelsedrift. Låt de vara ifred helt enkelt så kommer de att vänja sig med varandra. Det blir bara värre om du är på och gör det obekvämt för dem :)

Ok tack för tipsen . Börjar känna lite panik då vi ska flyga hem i feb. Vill gärna dem ska kunna åka i samma bur.

Min gammel Nisse tog 2 veckor på sig innan han valde acceptera lilla Qiwi som en del i flocken. Första veckan totalnonchalerade han att hon fanns, andra blängde han surt och krävde sitt eget utrymme. Tredje veckan var första gången dom lekte och verkligen hälsade på varandra.

Ni hade rätt! Dem är bästa vänner nu... Leker och sover ihop. pinschern tvättar och pysslar om sitt lilla barn. hon försöker dia men de accpeterar hon inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?