Min hund är en tjuv......

N

Nibla

Hjälp mig att lista ut detta problem med min hund (retriver). Så fort jag eller min sambo går ut ur huset och är borta 5 min stjäler vår hund mat. Jag ser till att stänga överallt (skåp och skafferi) ordentligt så att han inte ska komma åt men då tjuvar han frukten. Hade en vän på besök som hade hundmat i sin väska (till hennes hund) när vi åkte en sväng hade han öppnat väskan och ätit upp maten.

Nu ikväll var vi borta i 20 min, då hade han öppnat min ryggsäck och ätit upp min vita choklad + nallat alla vindruvorna på bordet. Han har tom lyckats skruva av locket på en kakburk och ätit upp alla kakorna som var i. :devil:

Kan någon ge tips vad det kan vara med honom?? Vi har regler för honom, mat på bestämda tider, ingen mat vid bordet, liggplatsen är i hans korg, dagliga promenade osv.

Han har aldrig haft några problem med att vara själv hemma utan det är nu de senaste månaderna som han har börjat att tjuva mat. Kan det vara hundfodret han inte tillgodogör sig så han är hungrig eller saknar en del ämnen? :confused: Han är kräsen med foder så vi provade ut ett han tyckte om. De veterinären rekommenderade slutade han att äta.

Hjälp oss, vad gör vi för fel?
 
Sv: Min hund är en tjuv......

Sätt barnspärrar på skåpen.
Ha ALDRIG något ätbart i ryggsäckar, på bord m.m. Aldirg någonstans där han kanske får tag på det.


Tror inte hunden har någon näringsbrist eller liknande, han har helt nekelt bara lärt sig hur man skaffar mat när man är småsugen ;)
 
Sv: Min hund är en tjuv......

Retriever är väl kända för att vara konstant hungriga också... Håller med om att det lättaste sättet är att se till att han inte får möjlighet att stjäla.
 
Sv: Min hund är en tjuv......

sån var min syrras hund .. tills dagen han skulle äta upp hennes godis, och sen dess tjuvar han inget. möjligtvist mat som ramlar ner på golvet.
 
Sv: Min hund är en tjuv......

haha välkommen till klubben! det är järnkoll som gäller, vad hunden gör när du inte är närvarande kan du inte göra så mycket åt. det kan verka lite jobbigt i början men det blir snart rutin.
 
Sv: Min hund är en tjuv......

Carat skrev:
sån var min syrras hund .. tills dagen han skulle äta upp hennes godis, och sen dess tjuvar han inget. möjligtvist mat som ramlar ner på golvet.

Vad hände då då?
 
Sv: Min hund är en tjuv......

Jag brukar säga att min labbekorsning äter allt som inte är fastskruvat.

Man vänjer sig liksom att göra en räd i huset innan man lämnar vovven ensam. Vi har barnspärrar på skåpen, ingen frukt eller godis får stå framme. Oxfiléen får tina bakom lås och bom (en dyr erfarenhet).

Glömde matlådan till jobblunchen i hallen häromveckan, när jag kom hem var tillochmed plastlådan borta vilket gjorde matte lite orolig, hittade den senare prydligt gömd under soffan.

De är så söta och påhittiga så.
 
Sv: Min hund är en tjuv......

Hade en hund som snattade mat så fort man vände ryggen till, hon slutade helt med det när jag en dag ställde köttbullar på bänken gick därifrån men smög på henne när hon var ensam i köket, när hon var uppe med tassarna på bänken och skulle sluka allt vad köttbullar heter hoppade jag fram och vrålade som bara den och skällde ut henne efter noter, hon låg som ett litet plåster på golvet och trodde nog att hon skulle dö. (OBS jag skällde bara på henne, slog henne inte)

Efter det så rörde hon aldrig något på bord och bänkar igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 131
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 190
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 222
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag sitter i stunden och planerar 1v fjällvandring till sommaren. Tänkte gå vid sidan om kungsleden då det är ok att ha med hunden som...
Svar
8
· Visningar
4 209
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp