Min honkatt bits.

M

Mia78

Det är egentligen inte något stort problem men jag undrar varför hon gör det.

Man kan sitta i soffan och gosa med henne och helt plötsligt biter hon tag i handen och släpper inte förrens man bänder upp munnen på henne. Hon biter inte så hårt.
Vi har försökt att fortsätta klappa henne men också sluta. Hon släpper INTE.

Är det någon mer som har en katt som gör så här???

Är det någon som har någon aning om varför hon gör så här?
Hon har gjort så sedan hon var liten och nu är hon 6 år...

/ Mia

Sv: Min honkatt bits.

Antagligen biter hon för att markera att "nu får det räcka" eller ngt i den stilen, att hon vill vara ifred eller att du kommit åt ngt känsligt ställe.

Hade en katt förut (när jag var liten) som kunde göra så, men det lärde vi den av med. Jag skulle inte tolerera att den gör så, men det är ju upp till var och en... Och om du undrar, så var det bara att säga FY och lyfta ner katten från soffan för att hon, efter ett tag, skulle sluta bita.

En sak till: hur kan du säga att hon inte biter hårt om du måste bända loss fingret? :confused: förstår inte...

Ett tips kan förresten vara att försöka trycka fingret in i/mot kattens mun istället för att dra loss det, de flesta katter brukar då öppna munnen istället - är inte trevligt att få hela käften full med finger... :devil: Låter kanske brutalt men är det inte, katten får ju själv välja om den ska släppa eller inte!

Hon biter inte hårt men hon håller fast käkarna i samma läge hela tiden därför måste jag "bända" (missförstå mig rätt) loss dom.

Som jag skrev innan: vad man än gör så släpper hon inte taget.
Hon biter ju inte varje gång man klappar henne utan bara någon gång ibland.

Nästa gång ska jag stoppa in fingret i munnen på henne och se om hon inte släpper då.

Tack för tipset.

morris skrev:
Antagligen biter hon för att markera att "nu får det räcka" eller ngt i den stilen, att hon vill vara ifred eller att du kommit åt ngt känsligt ställe.

Hade en katt förut (när jag var liten) som kunde göra så, men det lärde vi den av med. Jag skulle inte tolerera att den gör så, men det är ju upp till var och en... Och om du undrar, så var det bara att säga FY och lyfta ner katten från soffan för att hon, efter ett tag, skulle sluta bita.

nu måste jag lägga mig i här. min honkatt var helt kär i min fot i morse, hon kelade och höll på att gnida sig mot den flera minuter. verkade njuta för fullt. det var HON som kom till min fot och använde den som kelmöbel. men helt plötsligt blev hon sur och bet mig i foten, gav mig en mördande blick och gick där ifrån med svansen i vädret.
jag kan ju tycka att jag har inte tvingat henne till mig alls, hon har gjort allt helt frivilligt. varför beter hon sig såhär??

samma sak när hon stryker sig emot mitt ben på morgonen, flera minuter håller hon på att stryka sig mot benen och helt plötsligt biter hon fast i strumpan. biter inte hårt, men vill inte släppa.

taccotad skrev:
nu måste jag lägga mig i här. min honkatt var helt kär i min fot i morse, hon kelade och höll på att gnida sig mot den flera minuter. verkade njuta för fullt. det var HON som kom till min fot och använde den som kelmöbel. men helt plötsligt blev hon sur och bet mig i foten, gav mig en mördande blick och gick där ifrån med svansen i vädret.
jag kan ju tycka att jag har inte tvingat henne till mig alls, hon har gjort allt helt frivilligt. varför beter hon sig såhär??

samma sak när hon stryker sig emot mitt ben på morgonen, flera minuter håller hon på att stryka sig mot benen och helt plötsligt biter hon fast i strumpan. biter inte hårt, men vill inte släppa.

Jag har ingen aning om varför hon gör så..? :confused: Däremot skulle inte jag acceptera ett sådant beteende, har upplevt en sådan katt en gång fast den var värre - efter att den velat gosa/kela kunde den plötsligt gå till riktig attck och klösa o bitas "på allvar". Mycket otrevligt. :mad:
Huruvida den katten hade ngt psykiskt/fysiskt problem vet jag inte, men det fanns ett visst urval av personer som den inte attackerade (tre st, undefår... :crazy: ).
Min åsikt är att en sådan katt är "lömsk" - eller helt enkelt dåligt uppfostrad. Kan kanske vara så att den bara respekterade sina utvalda personer?

Det här kanske inte gjorde dig ngt klokare öht, och inte var det ngn vetenskaplig förklaring direkt, men ett råd från min sida - vänj katten av med det beteendet innan det blir värre!

Alltså det här är inget stort problem för mig. Hon är 6 år och hon har alltid gjort så här.
Dåligt uppfostrad?? Nja..... Hon vet ordet nej och säger man det när hon biter tag så ser man att hon vet att hon inte får göra det, hon lägger öronen tillbaka och kisar med ögonen och tycks säga: Jag vet men jag kan inte rå för det.
Hon gör inte det dagligen utan kanske två tre gånger i månaden. Nu var det iofs ett tag sen.

Mia

Ja, som sagt, allt e ju upp till var och en. Om du inte tycker det är ngt problem så är det så, alla drar gränsen vid olika ställen.
Jag skulle inte tillåta det, men jag kan inte heller förklara det (det var väl den ursprungliga frågan).
Så länge du tycker dt e ok, e d nog bara att acceptera att katten gör så. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 986
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 126
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar