Min häst vill snabbt hem :3

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan, jag har en arab som är mycket trevlig att rida ute. Men bara man är på väg mot stallet (efter ridtur på ängen eller liknande) eller har vart ute och skrittat en bit och vänder om så får han sprätt och vill snabbt hemåt! Och ibland måste man hoppa av och leda honom hela vägen hem. Det funkar ju men lite jobbigt i längden. Har någon ett bra tips eller knep på att få honom lugnare på vägen hem? (:

Sv: Min häst vill snabbt hem :3

Har ett sto som också blir piggare på hemvägen, jag får aktivera henne, mycket, för att hon ska lugna ner sig. Massa halter, ställer henne lite, flyttar för skänkel osv.

Får hästen någon mat efter ridningen?

Jag hade de problemet att hästen skulle hem till maten. Började ge mat innan ridning och problemet försvan.

Hejsan, jag har en arab som är mycket trevlig att rida ute. Men bara man är på väg mot stallet (efter ridtur på ängen eller liknande) eller har vart ute och skrittat en bit och vänder om så får han sprätt och vill snabbt hemåt! Och ibland måste man hoppa av och leda honom hela vägen hem. Det funkar ju men lite jobbigt i längden. Har någon ett bra tips eller knep på att få honom lugnare på vägen hem? (:

Överlag så har jag märkt på våra 3 att just hemfärden är betydligt mkt mer snabbfotad:d Vi har en liten regel som säger att vi aldrig galopperar eller travar hem, bara för att inte trigga ett beteende... Ibland så får även vi "jobba" dom med aktivt dvs halter, vändningar, skänkelvikningar etc;) Tror dock att detta är ett ganska vanligt fenomen... inte helt lätt att få bort och enligt mitt personliga tycke ganska jobbigt att dom "ligger på " och forcerar sig framåt trots att det är skritt som står på programmet:d

När du rider vänder du alltid och går samma väg tillbaka? Hade liknande problem, men det blev bättre om man red "en runda" då man slipper att gå samma väg tillbaka. Annars brukar halhalter och små volter hjälpa. Lycka Till! :)

HeJ!

Jag har en likadan (och min förra var också sån).

Med den förra var det arbete som gällde, övergångar, halter, skänkelvikningar osv. Jobb, jobb, jobb, så hon glömde att vi var på hemväg.

Nya pållan är klart mer känslig, henne kan man knappt fundera på att jobba på väg hem, halter brukar resultera i att hon proteststår på bakbenen och sidvärts blir det bara mer spänt av. Med henne jobbar jag lugnt och berömmer alltid när det går långsammare, eller hon lyssnar. Ffa jobbar jag med att hon ska vänta tills jag ger hjälpen för att gå fram- hon hoppar gärna iväg innan jag hunnit dit. Lydnadsövningar helt enkelt. Jag gör så gott jag kan, men följer denna tråd för tips som kan hjälpa. Min är likadan oavsett om hon är själv eller med kompisar- det är bara fullt ös som gäller!

/ Lavinia

Rid en runda istället för att vända tillbaka ;) har du inte det håller jag med de andra;halvhalter, skänkelvikningar m.m:) Lycka till!

Innan red vi nästan alltid med sällskap och då var min häst väldigt het och skitjobbig att rida själv. Vi red alltid en runda, och på vägen bort så försökte han vända och sen så fort hästen tyckte att vi var på väg hemåt, jodå han hade inbyggd gps, spelade ingen roll om vi red på ett nytt ställe han hade stenkoll.

Men nu är han underbar att rida ensam, jag har bara jobbat på övergångar, tränade in att han ska stanna för spö mot bogen, och det har funkat bra. Annars så har han nog bara vant sig. Nu har vi knappt haft något sällskap sen i höstas och då har det ju blivit en hel del ridturer själva, och det har gått bra sen. visst kan han bli lite pigg på hemväg ibland, men aldrig så att han är svår att kontrollera och det är inte alls lika stressat som innan.

Att börja rida ut en sväng innan annat arbete, samt alltid arbeta omän en liten stund efter att man har ridit ut, för att helt sonika lära hästen att vägen hem inte är samställt med hage/kompisar/mat m m. När beteendet börjar avta kan man de gånger man "bara" rider ut åter börja med att gå direkt till stall/hage, men att fortsatt ha uteritt som tex uppvärmning inför annan ridning.

Haha..

Att jag inte tänkt på det!!!

Jag brukar alltid leda hem pållan, men det är klart om man nu ser till att det är "mindre" roligt att komma hem borde hon ju sluta fara.. Hahaha..

/ Lavinia, som annars brukar kunna komma på såna idéer själv

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 473
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama