Min häst vill inte vara med mig

Ajda

Trådstartare
Har haft mitt sto i 3 år nu och hon är en känslig individ. Hon är svårfångad i hagen periodvis.
Den lösningen som fungerat bäst hittills är att muta med mat. Har jag en morot med mig brukar det inte vara några problem att hämta henne. Men hon skulle aldrig komma fram till mig, utan jag måste gå helt till henne, hon tar inte ett steg mot mig.

Nu när det är vinter så blir hästarna intagna lite tidigare och jag kommer i stort sett alltid till stallet när dom står inne så jag hämtar sällan in hagen längre. Senaste 2 veckorna vänder hon upp rumpan mot mig i boxen när jag öppnar boxdörren. Även om hon har mat att äta. Tar jag ett steg åt sidan tar hon ett steg åt sidan så rumpan är vänd helt mot mig.
Detta gör mig väldigt osäker, vilket säkert hon känner. Jag tycker dte är mycket obehagligt att vara i en trång box med en häst som uppembarligen inte vill ha mig där.
Även då har jag lockat emd morot och hon har stannat upp då och låtit mig komma fram. Dock inte vänt på sig så hon kommer med huvudet mot mig, utan även här får jag gå fram till henne.

Ridningen fungerar bra och jag tycker vi kommunicerar fint där, hon är en trevlig häst att rida. När vi jobbar från marken är hon känslig och lyssnar på minsta vink oftast. Himla rolig. Att kommunicera med henne på samma sätt i hagen när hon är svårfångad tar hon inte till sig.

Hur ska jag göra? Det är främst det med boxen jag känner är ett stort problem då jag blir osäker.

Jag berömmer när hon gör rätt, smeker och är snäll men bestämd, men skulle aldrig höja en hand mot henne för att tillrättavisa. Det räcker såväl med att bara harkla sig så förstår hon. Så ni inte tror jag slår henne.

Sv: Min häst vill inte vara med mig

Att göra sådär emot dig i boxen är inte okej. Istället för att bli osäker och gå undan när hon gör så, så MÅSTE du sätta ned foten och bli arg på henne. Det kommer inte bli bättre om du aldrig visar henne att det inte är okej. Jag tror att du skulle behöva bli lite hårdare emot henne, just vid sånna situationer.

Hon gör så eftersom hon ser dig som en jämlike (som hon vill "gå om" i rang) eller så ser hon dig redan som lägre i rang än sig själv.

Tydligen så räcker det inte att bara harkla sig (eftersom hon gör sådär)..
Med det så menar jag inte att du ska misshandla henne, men var mer bestämd och gör vad som krävs för att hon ska sluta.

Du kan prova att köpa en klicker, det finns att köpa bland hundsaker. Börja med att Klicka och ge godis direkt efter. Du måste ha tålamod när du tränar henne och räkna med att det kan ta några dagar (beror på hästen) men efter ett tag börjar hon förstå att klickning betyder godis. Träna med klickern i olika miljöer tex stallgången, boxen, hagen. Varje gång hon gör rätt så klickar du och då förstår hon att om hon gör som du vill blir det klickning och det betyder godis. Du kan träna upp hennes tillit till dig och när du känner att den blir bättre så kan du använda klickern mindre och mindre för då litar hon på dig även om inte du har klickern. Klickern är oxå ett jättebra sätt att träna så hon ska komma till dig i hagen utan mutor.

Hoppas det var till någon hjälp.

Håller med ovanstående, men funderar även på hur mycket du arbetar henne?

En 3-åring tröttnar ofta otroligt snabbt, och behöver bara arbetas korta stunder några dagar per vecka. Beteendet du beskriver KAN (behöver inte vara!) ett symptom på att hästen faktiskt inte vill vara med dig, för du ställer för höga krav. :)

Hade det varit min häst hade jag till att börja med satt ner foten och sett till att hon inte längre hotar mig, men samtidigt funderat ordentligt på VARFÖR hon gör så. Den respekten måste man visa hästen om man ska kunna förvänta sig respekt tillbaka.

Hon är inte 3 år. Hon blir 9 år i sommar, jag köpte henne okt 07.

Hur ska jag gå tillväga i boxen då? Ska jag lägga min hand på hennes rumpa och be henne flytta på sig? Det är i det läget jag blir osäker, hon har aldrig sparkat mig, men hotar ju verkligen genom att hela tiden ha rumpan mot mig.

Jag kräver absolut inte för mycket av henne. Jag fick barn för 2,5 mån sen så hon har ridits lugnt sen dess, ca 3 dagar i veckan har hon arbetats (varvat ridning, longering, lite vanligt markarbete) och innan dess stod hon 6 veckor eftersom jag var höggravid. Ridpassen är anpassade till hennes kondition just nu och är inte speciellt långa eller överdrivet krävande. Vi fokucerar mest på lösgörande.

Hahaha! Förlåt, jag läste nog lite slarvigt där! :rofl:

OK, då hade jag nog faktiskt bara gått in i boxen och visat att det inte lönar sig att hota. Grimman i arslet om hon går för långt!

Sluta muta med godis och mat, det är onödigt att de lär sig att "kräva" det för något så simpelt som att låta sig fångas i hage och box. Spara det till mer avancerade övningar och träningar. Var däremto väldigt gullig mot henne när du fångat in henne, det ska ju vara trevligt att vara med dig. :)

Jag är inte speciellt orolig för att bli arg på henne, utan det är mer det som kommer efter jag är osäker på. Jag är inte helt säker på att hon kommer låta sig fångas ändå även om jag blivit ordentligt arg på henne. Utan mer att hon kryper ihop och "sätter sig" i ena boxhörnet med röven mot mig ändå.
Det är det beteendet jag gissar på hon kommer ta till.

Hur går jag vidare då?

prova "putta runt henne" så hon aldrig står med rumpan mot dig, så fort hon börjar flytta rumpan mot dig så flytta bort henne igen. Detta är ett väldigt effektivt och odramatiskt sätt att tala om för hästen att du trots allt bestämmer och att hon inte får vända rumpan mot dig, hästar gör så med varandra för att klargöra rang, de försöker flytta på varandra, den som flyttar sig och "ger upp" sin plats blir då lägre i rang

Lycka till:)

Låt henne äta i fred o begär att hon kommer o vänder sig mot dig. Beröm o klia. En gång per dag, men dagligen.

samma i hagen. Ha på grimma o ställ dig en bit ifrån o säg kom! flytta dig en bit till o gör om- morot o lite gullegull o sen släpp henne. Att hon inte alltid ska tas ifrån kompisarna.

Träna inte annat som att flytta bort henne från dig! nu vill du att hon ska komma till dig o vara med dig.

NH- kan göra att ston fattar för väl att du jagar bort henne.

Salladfinger.
Hästar hälsar inte på varandra genom att trycka bort varandra. de bjuder till. Mobbare använder hot till att stiga i rang. en värdig skyddar sin flock- det vet flocken!

Senast ändrad:

Sluta muta hästen. Vad jag har sett hos andra så är det just mutade hästar som brukar vara problem.

Att ge godis som en liten "belöning" behöver inte vara fel, men godiset ska BARA komma när hästen gör på ett sätt du vill att den ska göra.
Du ska liksom inte locka med godiset utan godiset kan komma fram (göm en liten bit i handen eller nåt) när hästen exv kommer fram till dig i hagen, möter dig i boxen osv.

När det gäller boxen så tycker jag också att du ska tänka att hästen ska vilja komma till dig.
När hästen börjar ta en rörelse bort från dig, backa tillbaka ett steg och stå still. Gå inte in i hästens 'komfortzon' om den uppenbart inte vill ha dig där. När hästen har stannat/kommit tillbaka, tar du ett steg igen. Backa ett steg om hästen går undan. Osv.
När hästen står still och låter dig komma fram klappar du den lite, kliar där den tycker om det och kanske ger den en godis.
Sen går du därifrån. (Eller ryktar en snabbis om hästen tycker om det)
Gör inte så stor grej av det.

Om hästen går direkt och ställer sig i hörnet blir det ju lite svårare, då kanske man helt enkelt får vänta ut den istället, eller vara lite mer bestämd och snabbtänkt. Typ parera så hästen inte kan gå från dig.
Ett tips kan vara att bara ställa sig/sätta sig på huk i boxdörren. Prata lite med den och ge den en godis när den kommer fram. Klia lite, klappa lite och gå därifrån.

När du väl hanterar hästen så var noga med att aldrig låta den vända baken mot dig. Parera direkt om hästen tänker vända sig bortåt.

KL
Jag tycker en del av svaren är vansinniga, vaddå "dalta inte, bli hårdare och gå på" osv när hästen står och vänder upp rumpan i boxen? det är ju vansinniga råd som inte är förankrade i verklighet på ngt plan, än mindre kommer leda till att hästen blir mer positiv.

Jag tycker även det här med att "muta" med godis är ngt som folk har börjat älta som om det vore en rikskatastrof. När ett läge är som ditt, dvs hästen är negativt inställd när du kommer, så måste man börja ngnstans för att vända den negativiteten. en morotsbit då i samband med att man tar hästen, är väl en utmärkt metod!

ang. boxen: locka på hästen, använd morotsbit,och när hästen vänder sig mot dig och du får ta henne, ger du morotsbiten och klappar och kliar. sen binder du upp hästen och sköter den uppbunden och ser till att det blir en positiv, behaglig stund för hästen. mycket småprat och lite trevliga vänliga beröm ord brukar funka bra det med för att ytterligare bygga på den positiva trenden.

ang. hagen: så länge hästen inte vänder ifrån dig och vägrar tas, ser jag ingen rikskatastrof med att den står still och låter dig ta den heller. Även där kan du ju smeta på med lite extra trevligheter så som en morotsbit och en massa klappar, småprat och beröm när du sen tar den.

Har haft mitt sto i 3 år nu och hon är en känslig individ. Hon är svårfångad i hagen periodvis. Den lösningen som fungerat bäst hittills är att muta med mat. Har jag en morot med mig brukar det inte vara några problem att hämta henne. Men hon skulle aldrig komma fram till mig, utan jag måste gå helt till henne, hon tar inte ett steg mot mig.

Så ge en godisbit när du hämtar henne då... jag ser inget fel i det. Du kan också, såsom någon annan skrev, gå in i hagen och bara klappa henne ibland, för att gå sedan ut igen. Att du kommer in i hagen betyder inte alltid att hon måste lämna kompisarna och arbeta, det kan också betyda en minigosstund.

I förra stallet där hästis inte trivdes kom han framtravandes till mig i hagen - nu har vi flyttat, han har skaffat sig en hästbästis, och han behöver mig inte lika mycket. Han kommer framlunkandes visst... men det där "HEJ, va kul att DU kommer!" har tonat ut. Han trivs helt enkelt bra i hagen. Skönt för honom... liiite tråkigt för mig som plötsligt har tuffare konkurrens och inte bedöms som lika rolig längre. :o :D

Jag menar bara att det inte behöver vara någon katastrof att hon inte kommer i hagen. Vill du gärna det så lär henne inkallning (med muta :p).

Nu när det är vinter så blir hästarna intagna lite tidigare och jag kommer i stort sett alltid till stallet när dom står inne så jag hämtar sällan in hagen längre. Senaste 2 veckorna vänder hon upp rumpan mot mig i boxen när jag öppnar boxdörren. Även om hon har mat att äta. Tar jag ett steg åt sidan tar hon ett steg åt sidan så rumpan är vänd helt mot mig.

Sparkar hon, eller försöker hon bara blockera dig? En häst som jag hade hand om för länge sedan gjorde så - gammal ridskolehäst - den började jag klia vid svansroten som hälsning. Stod en liten stund och kliade rumpa, tills jag gick runt och tog den i grimman. Det blev aldrig några otrevligheter.

Så länge hon inte sparkar skulle jag ställa mig vid hennes bak i lugn och ro och vänta en liten stund. När hon sedan vänder på huvudet (det kommer hon att göra tillslut), så hälsa och gå in.

Detta gör mig väldigt osäker, vilket säkert hon känner. Jag tycker dte är mycket obehagligt att vara i en trång box med en häst som uppembarligen inte vill ha mig där. Även då har jag lockat emd morot och hon har stannat upp då och låtit mig komma fram. Dock inte vänt på sig så hon kommer med huvudet mot mig, utan även här får jag gå fram till henne.

Som jag frågade innan: sparkar hon? Är du rädd för henne så känner hon det såklart och blir osäker.

Ridningen fungerar bra och jag tycker vi kommunicerar fint där, hon är en trevlig häst att rida. När vi jobbar från marken är hon känslig och lyssnar på minsta vink oftast. Himla rolig. Att kommunicera med henne på samma sätt i hagen när hon är svårfångad tar hon inte till sig.

Hon tycker kanske att hon är ledig då...

Jag undrar om du inte helt enkelt har en väldigt lydig häst, men att ni inte kommunicerar i en dialog. Hon gör bara det du säger åt henne, och när du inte tydligt markerat "arbete" så finns det ingen orsak för henne att vara med dig.

Hur ska jag göra? Det är främst det med boxen jag känner är ett stort problem då jag blir osäker. Jag berömmer när hon gör rätt, smeker och är snäll men bestämd, men skulle aldrig höja en hand mot henne för att tillrättavisa. Det räcker såväl med att bara harkla sig så förstår hon. Så ni inte tror jag slår henne.

Slå henne inte såklart ;). Ta det lugnt. Gör trevliga saker. Klappa och mys. Visa att du lyssnar på och respekterar henne.

Kl
Moroten har helt klart sitt värde;)

det blir ngn form av prestige att man inte ska ska bjuda till o då få det enklare o en bättre kontakt med tiden. Vem ska ta det första steget?

Att göra sådär emot dig i boxen är inte okej. Istället för att bli osäker och gå undan när hon gör så, så MÅSTE du sätta ned foten och bli arg på henne.

Med det så menar jag inte att du ska misshandla henne, men var mer bestämd och gör vad som krävs för att hon ska sluta.

Mitt sto har gjort som TS sto gör mot mig i boxen några gånger. Hade du då då klampat in till henne för att visa att det inte är okej, är jag rädd att du fått rejält med stryk av stoet. En häst är ganska mycket starkare än du. Jag hade aldrig tillåtit dig att ta i med hårdhandskarna - vilket ditt råd oundvikligen hade lett till - mot mitt sto, för din skull.

TS: Jag hade gjort mig attraktiv i hästens ögon, efter förmåga. Kommer hon fram till dig i boxen om du lockar med en godisbit, eller prasslar med din ficka eller något sådant?

I så fall hade jag gjort så ganska många dagar i sträck, och sedan successivt trappat ner det, men då och då påmint stoet om hur underbar jag är genom ett locka med en godisbit igen.

Uppenbarligen fungerar hon ju i många sammanhang, så jag tror att det går att hitta en lösning här som inte kräver att du slåss med henne som om du också var en häst.

Om mitt sto verkar vara på sitt Humör, så plockar jag numera fram min mobil. Hon är väldigt intresserad av den av någon anledning. Så tittar vi på mobilen tillsammans en liten stund (några sekunder) och sen sätter jag på grimman och då följer hon mig.

Jag hade testat samma sak i hagen, men där har jag aldrig haft problem med mitt sto.

Igår blev jag faktiskt arg på henne. Jag gick in och hon vände upp röven. Jag försökte putta undan den och hon svarade inte på det utan "sätter sig" mer ner och spänner sig. Då blev jag arg och hon for runt lite. Hon gör en höna av en fjäder. Det enda jag ber henne om är att hon ska ta ett steg åt sidan när jag ber henne, men istället ska hon sätta sig emot och sen far hon runt.

Hur som så fick jag komma fram till henne och jag var noga med att klappa henne på hela kroppen för att visa att jag faktiskt är snäll också, men det är jag som bestämmer.

Tog på grimman och flyttade undan rumpan på henne i boxen i båda varven för att markera att jag ska kunna flytta på henne även i boxen. När jag kommer in är jag högst i rang sas.

Hon är en väldigt dominant häst och det är därför jag ser det som ett problem nu att hon vänder upp röven mot mig.

Jag ringde min ridlärare för råd igår och hon poängterade att när hästen vänder sitt huvud mot mig ska jag backa undan och avvakta för att ge henne space.
I den här tråden läser jag svar som är tvärt om.

Hur ser du en relation mellan att du ska flytta på henne och att det sen är du som ska backa undan? det motsäger sig självt totalt nämligen.

Jag ringde min ridlärare för råd igår och hon poängterade att när hästen vänder sitt huvud mot mig ska jag backa undan och avvakta för att ge henne space.

Om du bara vill ha ett svar, kan du bara fråga en person. :laugh: Du kommer att få olika svar, du får ju känna efter och kanske testa lite och se vad du tror på och vad som funkar.

Jag hade inte backat undan när hästen tog positiv kontakt med mig, och mitt sto visar heller inget behov av att jag gör det. Vänder hon sig snällt mot mig, kan jag krama henne eller borra in näsan i hennes päls eller dra på grimman utan problem. Hon är välvillig hela tiden. Det jag försöker göra är att undvika att de där sura lägena då hon vänder baken till eller låser sig ("sätter sig", som du skriver) så som jag tolkar att din häst gör, ens uppstår.

Tog på grimman och flyttade undan rumpan på henne i boxen i båda varven för att markera att jag ska kunna flytta på henne även i boxen. När jag kommer in är jag högst i rang sas.
Ja inte blir det bättre tillit mellan er på det viset.

det är väl tydligt att hon tycker att du är oberäknerlig o skulle fly om dte fanns en utväg från boxen.

gör du rätt kommer hon att komma till dig även i hagen.

träna trick? min häst tröttnar väldigt fort, men träna lite trick? tex, vinka, korsa benen eller kom på nått annan. Det tycker ialla fall min häst och vi har lärt känna varandra jättebra. Han kommer nu mera fram till mig i hagen i hopp om att vi ska lära oss något nytt.:D

Varför gjorde du så?
Det är väl inte MED grimman du har problem, det är väl utan?

Det är ju onödigt att bråka med hästen när man redan har problem.
Att flytta lite "basic" kan man göra (flytta ett steg, beröm. no more) men att "flytta undan rumpan i båda varven för att markera" tar förmodligen hästen bara som något negativt.

Var extra SNÄLL mot hästen istället för att tjaffsa. Det lönar sig i längden.

Varför skulle du backa undan?
Vänder hästen huvudet mot dig så har ju inbjudan till viss del redan kommit iom att hästen då har fokus på DIG och inte på att fly från dig..
Stå då kvar istället och sträck fram handen lite försiktigt för att få hästen att nosa på dig. Börjar hästen gå undan, ja DÅ kan du backa. (backa med handen om du sträckt upp den, backa själv om du gått framåt)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30