Sv: Min häst vill inte trava
Jag vet att hon kan. Hon fjantar sig bara, men har ni några tips på hur jag kan gå till väga ? Några bra ridövningar ?
Utgå INTE från att hästen "fjantar sig", hästar fungerar inte så. Antingen förstår den inte vad du vill att den ska göra, eller så klarar den helt enkelt inte av att utföra det.
Du skriver inte hur länge din har ridits, men min gissning är att den helt enkelt saknar styrka för att kunna trava taktmässigt och med undertramp.
De flesta travare behöver väldigt mycket ridträning för att få tillräckligt med styrka och muskler för att kunna gå korrekt i alla gångarter med ryttare, och det är viktigt att låta det få ta den tid det tar, det finns helt enkelt inga genvägar.
Många tror att det är galoppen som är det svåra att lära in då man omskolar, men i många fall är faktiskt traven svårare då "rid-trav" skiljer sig rätt mycket från "travar-trav". När det blir för jobbigt slår dom då över i galopp, eller i vissa fall passgång. Min travare tog ÅR av träning innan hon lärde sig trava lugnt och taktfast i form.
Det som hjälper och stärker hästen här är framförallt övergångar skritt-trav. Kör massor av sådana, bry dig inte så mycket om kvaliteten på traven utan beröm
när hästen travar och byt gångart ofta.
Att trava över bommar och cavaletti är också bra.