Min Häst vill inte stödja på ena bakbenet- varför?

Mattischa

Trådstartare
Hej!
Min islands-sto blev rätt så plötsligt dålig i vänstra bakbenet. Idag, (Onsdag) märkte jag det, men igår märkte jag ingenting.

Hon vill inte stödja på benet, men försöker tappert ibland att sätta ned hoven ibland, men får fort resa på den.
När jag skulle kratsa hovarna idag så ville hon inte, alltså hon la konstant all vikt på mig när jag höll uppe den högra hoven och skulle kratsa den.

Hon har nyligen blivit skodd, då lamellranden var väldigt djup. Vi tjärade och stoppade in bomull i groparna och sedan skodde vi på henne. Detta var på båda bakhovarna.

Märkte inget ovanligt på den vänstra hoven förutom att hon haltade lätt (iomed att hon inte vill stödja på benet).
Satte på en värmande "stableboot" (liknande transportskydd) För att värma lederna om det skulle vara någon streckning.

Hjälp mig med att lista ut vad det kan vara som spökar i min hästs ben.

Sv: Min Häst vill inte stödja på ena bakbenet- varför?

En veterinär är bättre på att svara på sådana frågor.

Senast ändrad:

Har hästen hålväggar så är det troligt att de spökar eller att det lett till en hovböld. Ring hovslagaren igen eller veterinär.

Ja det kan man precis som att det kan ge obotliga skador om man inte behandlar det fort nog.

Om hästen knappt kan stå på benet så ÄR det ju just akut och allvarligt.
En sån häst ska ha behandling/smärtlindring NU, inte om några dagar.

Är det hovböld kan det gå över snart eller om några veckor, det beror på hur djupt den satt sig. Ibland räcker det att hovslagaren gräver lite för att trycket och smärtan ska minska lite, ibland kan det gå riktigt illa när man tror det värsta är över.

Så du menar att du tänker låta hästen gå och ha ont för att "du inte tycker det är akut" och hoppas på hjälp från okända människor på ett internetforum där ingen känner varken dig eller din häst och inte kan göra ett dugg för att påverka er situation?

Självklart ska du se till så hästen får hjälp!

Sv: magiana

Hör runt lite överallt då jag tror att det inte är akut allvarligt.

What?! Hästen stödjer inte på benet och du tycker inte det är akut och/eller allvarligt?! Det kan ju inte bli så mycket allvarligare, om man bortser från att man vet att benet är av, frakturen är ett faktum eller senan är av - typ.

Ärligt ?
Du tycker internet är ett rådgivande forum i denna fråga ?

Oavsett orsak, om hästen inte vill/kan stödja på benet så behöver den veterinär, NU!

Jag hoppas verkligen att hästen fått träffa en veterinär nu!

Du är enligt lag skyldig att se till att ditt djur får vård om den har så pass ont. Så jag skulle ringa veterinär om jag vore du.

Ligger bomullen kvar under skorna?

ring hovis per omgående o hittar denne inget- ring vet

Det kan vara något tämligen enkelt och lättåtgärdat som en hovböld. Tänk på att det är falsk ekonomi att inte ta den till veterinär. Än så länge har du ett problem. Väntar du bli de tre benen hästen stödjer på överbelastade och så kommer du behöva veterinär på dem också. Om det är svårt för dig att ha råd med veterinär bör du sälja hästen när den blivit frisk så att du inte drar dig själv i ekonomiskt fördärv. Det får både du och hästen lida för.

Sv: magiana

Varför engagera sig i andras hästar och problem när ägaren själv verkar ganska oengagerad?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 549
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 423
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: Centaur
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på