Min Häst vill inte stödja på ena bakbenet- varför?

Sv: Min Häst vill inte stödja på ena bakbenet- varför?

KL

Alla ni som säger att det är absolut AKUT, det behöver inte stämma riktigt... Jag hade under september månad ute distriktsvet 2 ggr pågrund av att hästen inte ville sätta ner benet och det svullnade från och till. Andra gången satte vet stödbandage för hon var helt säker på att det var något jätteallvarligt och propsade att jag skulle in till klinik omedelbart dagen efter. Observera att hon då var halt, hade väldigt ont och sparkade mot vet när hon bara kände utan att klämma. Sagt och gjort, dagen efter åkte vi in... Hästen var obetydligt halt, hade inte ont och reagerade knappt på börjprov. Hon travade glatt när vet ville se henne longeras. I princip så var besöket totalt världelöst enligt vet själv eftersom det inte fanns några fel som ej var normala för åldern (16).

Jag menar absolut inte att man inte ska kontakta vet, men kalla inte folk idioter och djurplågare bara sådär. Det kan vara allvarligt och det kan vara helt obetydligt. Tänk innan ni talar.

Skuggan_

Fast om hästen inte kan stödja på benet så kontaktar man veterinär, såvida man inte kan lokalisera en hovböld
då brukar det gå bra att ta ut en hovslagare som får behandla hästar med hovbölder.

Något annat är helt idiotiskt.

Senast ändrad:

KL

Alla ni som säger att det är absolut AKUT, det behöver inte stämma riktigt... Jag hade under september månad ute distriktsvet 2 ggr pågrund av att hästen inte ville sätta ner benet och det svullnade från och till. Andra gången satte vet stödbandage för hon var helt säker på att det var något jätteallvarligt och propsade att jag skulle in till klinik omedelbart dagen efter. Observera att hon då var halt, hade väldigt ont och sparkade mot vet när hon bara kände utan att klämma. Sagt och gjort, dagen efter åkte vi in... Hästen var obetydligt halt, hade inte ont och reagerade knappt på börjprov. Hon travade glatt när vet ville se henne longeras. I princip så var besöket totalt världelöst enligt vet själv eftersom det inte fanns några fel som ej var normala för åldern (16).

Jag menar absolut inte att man inte ska kontakta vet, men kalla inte folk idioter och djurplågare bara sådär. Det kan vara allvarligt och det kan vara helt obetydligt. Tänk innan ni talar.

Skuggan_
Läget SKA ses som AKUT tills man konstaterat att det inte är det. Ja, det är idiotiskt att inte ta tag i det per omgående och ja, det innebär lidande för hästen när den inte kan ställa ner benet = djurplågeri. Självklart ska veterinär tillkallas!

Läget SKA ses som AKUT tills man konstaterat att det inte är det. Ja, det är idiotiskt att inte ta tag i det per omgående och ja, det innebär lidande för hästen när den inte kan ställa ner benet = djurplågeri. Självklart ska veterinär tillkallas!

Kan bara hålla med.

Sv: magiana

För att det inte är hästens fel att ägaren är en idiot?

Man behöver nödvändigtvis inte klassas som idiot bara för att man är okunnig..

Det är faktiskt ganska lätt att se om den som skriver är en hästägare eller en person som enbart är okunnig och söker andras erfarenheter i ett speciellt fall.

Jag vill minnas att jag själv fått kretik från just dig för att jag i ngt fall ansett hästägaren vara rent idiotisk..

Som du nämner,, det är alltid trist när man noterar att själva hästägaren framställer sig som expert i ämnet hästvård men framträder i skrift som en idiot.

I detta fall ser jag en hästägare som under inga omständigheter försöker leva upp över sina egna förväntningar utan enbart utifrån egen delgiven brist på kunskap söker hjälp!!

Piraja:s inlägg tycker jag va det klockrena svaret på själva ts fråga..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 549
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 423
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 249
Senast: Centaur
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 403
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på