Sv: Min häst vill inte stå still!
Ja börja med en halt som hästen klarar av och när hästen står helt stilla, beröm och sätt igång honom, men se till att han inte tjuvstartar, han ska stå stilla tills du säger att han ska gå.
Jag har shettisar och en började gå när hon hört berömet o jag tänkte inte på det först utan tyckte hon var väldigt duktig som stod stilla. Men sen fick jag alltså se till att hon stod stilla tills jag sa åt henne att gå.
När man tävlar i körning är en bröstsele det smidigaste alternativet.
En loksele kan man ha till det mesta men det brukar bli bruten draglinje (punkten där draglädret sitter i lokan till svängeln på vagnen ska vara rak) den kan altså bli bruten med en svängel som sitter lite högre, tex på en rockard.
En bröstsele passar bäst på en häst med gott utrymme mellan strupe och bogspetsar. Ofta har kallblod och ponnyer för grov och lågt ansatt hals, det blir för litet, eller inget utrymme alls mellan strupe o bogspetsar, då klämmer bröstan strupen eller ligger över bogspetsarna (obekvämt!).
Om du kör släden där det är mycket snö och inte plogat bör du ha en loksele och en loksele ska man ju hellst använda svängel/draglinor till eller rekade skaklar (finns tråd om det).
Om du kör på en väg som bli plogad och/eller snön blir nerkörd/packad men inte sandad kan man ju använda bröstsele, om släden har svängel! Så det beror ju på vad för vägar man kör på oxå.
Läs gärna
Cliffords sida!
/Lisa