Min häst vill inte stå still!

S

SaRa82

Min häst e jätte mysig att köra men problemet e att han inte vill stå still när man tagit tömmarna o ska gå bak o sätta sig! Lika när man vill göra en halt o stå still en liten stund så börjar han gå direk,står still i max 5 sek. jag hinner inte gå av o hinna fram till honom o kan absolut inte sitta kvar o han bara står still. det blir att han går-halt-går-halt. Hur ska jag träna honom att stå lugt?? Sen ser jag på bilder att de festa här andvänder bröst sele... jag har loksele. Är bröst sele bättre alternativ???

Sv: Min häst vill inte stå still!

Träna halter rätt och slätt. Börja med två sekunder, öka eftersom. Ge ett haltkommando och lyssnar han inte ska han förstå att det är fel. Sen hoppas jag att du ha baksele vilket gör inbromsningarna bekvämare för hästen. Kan vara bra att träna vid tömkörning först också. Vi an- och avspänning skulle du ha någon som står framför och kan hålla i om det skulle behövas för säkerhets skull, OM han skulle gå och du har tömmarna trasslade, är halvvägs upp i vagnen eller liknande.

Vilken sele som passar bäst beror på vad du kör med för vagn, hur du kör och hur hästen är byggd. Stort draget är bröstselen lämpligast vid dressyrkörning och lokselen vid tyngre drag. Men båda fungerar bra till skogsturer. Jag gissar att du har en rockard (vanligast) och då fungerar båda selarna. Har du en passande loksele tror jag inte du behöver byta!

Ja börja med en halt som hästen klarar av och när hästen står helt stilla, beröm och sätt igång honom, men se till att han inte tjuvstartar, han ska stå stilla tills du säger att han ska gå.
Jag har shettisar och en började gå när hon hört berömet o jag tänkte inte på det först utan tyckte hon var väldigt duktig som stod stilla. Men sen fick jag alltså se till att hon stod stilla tills jag sa åt henne att gå.

När man tävlar i körning är en bröstsele det smidigaste alternativet.
En loksele kan man ha till det mesta men det brukar bli bruten draglinje (punkten där draglädret sitter i lokan till svängeln på vagnen ska vara rak) den kan altså bli bruten med en svängel som sitter lite högre, tex på en rockard.
En bröstsele passar bäst på en häst med gott utrymme mellan strupe och bogspetsar. Ofta har kallblod och ponnyer för grov och lågt ansatt hals, det blir för litet, eller inget utrymme alls mellan strupe o bogspetsar, då klämmer bröstan strupen eller ligger över bogspetsarna (obekvämt!).

Om du kör släden där det är mycket snö och inte plogat bör du ha en loksele och en loksele ska man ju hellst använda svängel/draglinor till eller rekade skaklar (finns tråd om det).
Om du kör på en väg som bli plogad och/eller snön blir nerkörd/packad men inte sandad kan man ju använda bröstsele, om släden har svängel! Så det beror ju på vad för vägar man kör på oxå.

Läs gärna Cliffords sida!

/Lisa

_L_ skrev:
En loksele kan man ha till det mesta men det brukar bli bruten draglinje (punkten där draglädret sitter i lokan till svängeln på vagnen ska vara rak) den kan altså bli bruten med en svängel som sitter lite högre, tex på en rockard.

Just detta har jag sett att du påpekar ofta... Vaför??

Om svängeln sitter lite för högt får man en nedåt bruten draglinje det stämmer ju. Men när hästen drar så rätar ju draglinjen ut sig... Eller??

Det enda som händer är att upphållsremmarna slaknar en aning men so what??
En nedåtbruten (lite granna alltså) draglinje är inget man får straffpoäng för i varken skogs eller brukskörning.. Det kan ju inte skada hästen på något vis. Eller hur??

När du däremot har en för låg svängel måste man vara nogrann så att draglinjen inte blir bruten uppåt!!
För när en uppåt bruten draglinje "rätar ut sig" får du ett stort tryck på däckeln. Ett tryck som blir nästan lika stort som den kraft som går åt för att dra fram den aktuella vagnen/redskapet.

"Köper" du/ni detta eller är jag helt ute och seglar??

kör med en medhjälpare ett tag, när du gör halt går den människan ur och stället sig framför hästen och håller en hand på vardera tygel då går du ur.

likadant när ni stiger i träna det mkt under körturen...hästen kommer då fatta att när du stannar den så är det stilla som gäller.

jag körde nyss in min häst har inte haft han för vagn många gånger men har kört han själv lite nu på slutet och han står till min förvåning alltid blix stilla när jag går ur och i det är som att han fryser fast när han märker att jag ska sätta mig...

kan bero på att när jag körde in han lärde jag han att stocken han binds upp i är den trygga plasen jag spänner för vagnen där när han är uppbunden sen släpper jag på grimman från halsen och går sakta bak och sätter mig då tror han fortfarande att han sitter fast...
sen när jag är i vagnen ger jag kommandot att han ska gå.

likadan när vi har kört klart då kör vi fram till stocken och då¨är det halt...då blir han lugn och trygg...

jag hade bara tränat detta innan ja körde försyta gången med han och jag gick ur vagnen för det kom en bil och jag tänkte ta det säkra före det osäkra och hoppa ur o hålla han.

ja sa pro(förknippas med den trygga stocken) klev ur och han rörde inte en fena gick fram höll han gick tillbaka o satte mej hur föbluffad som helst:eek: :D men det är min pärla det..

sen i ridningen har ja haft problme med att han inte står still när man sitter upp:angel:

Påpekar ofta??
Om jag inte är ute o fiskar :D så har jag väl bara nämt det runt 4 gånger??
Om svängeln sitter lite för högt får man en nedåt bruten draglinje det stämmer ju. Men när hästen drar så rätar ju draglinjen ut sig... Eller??
Nope, i värsta fall inte! Det beror ju på, rockarder kan vara väldigt olika samt att hästar sänker halsen olika, en del gör ju inte det alls.
Det enda som händer är att upphållsremmarna slaknar en aning men so what??
Om man spänt åt bukgjorden då?
Det blir inte samma kraft i bukgjorden som på däckeln då?
Nähä det var bara så jag tänkte.
För när en uppåt bruten draglinje "rätar ut sig" får du ett stort tryck på däckeln. Ett tryck som blir nästan lika stort som den kraft som går åt för att dra fram den aktuella vagnen/redskapet.
Men man brukar ju ha bukgjorden ganska lös, men en handsbredd är inte mycket att vingla på samt att vissa spänner även den hårt.
Jag tror att vid tillfälle rockard/loksele att draglinjen oftare blir bruten neråt än bruten uppåt (tryck på däckeln)...

/L

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V