Min häst vill inte ridas..

Lurifix

Trådstartare
Jag köpte mitt islandsto på 13år i höstas från ett utridningstall. Jag va där och red henne 3-4 gånger innan jag bestämde mig för att köpa henne. Varje gång så va ägaren med ut på ridturen. Ägaren förklarade att när dom köpte henne för tre år sedan så fick dom rida in henne på nytt för hon hade fått två föl direkt efter inridningen.

Vi började lugnt hemma med att vänja henne med gården, sin sällskapshäst samt skogen. Sedan så red vi några gånger på ängen nära stallet och när det kändes bra så började vi ge oss ut i skogen. Dom 3-4 första ridturerna gick bra, hon va lite spänd men inget mer. Sedan började problemen öka för varje gång. Ville inte gå framåt, stack så fort hon kunde, började bocka och till slut så började hon även med att sticka när jag ska sitta upp. Så jag beslutade att vi skulle lämna skogen och begav oss tillbaka till ängen. Där stack hon när jag skulle sitta upp och hoppade även över staketet!

Vi kommer bra överens i övrigt, hon är alltid först fram i hagen, låter mig pyssla med henne, tvekar aldrig när vi är ute och går.

Pratade med den förra ägaren och fick veta att hon inprincip aldrig har ridit ensam ute! Jag har ingen möjlighet till ridsällskap där jag bor och jag gjorde det klart för den förra ägaren från början att jag skulle rida själv och det skulle inte vara några problem enligt henne.

Nu börjar jag bli lite rädd för att hon ska göra sig illa och att även jag ska göra det. Har redan fått en spricka i revbenet och ett bra slag på höftbenet när jag har åkt av.

Så vad ska jag göra? Skicka henne på tillridning? Hyra ut henne tills hon växer med ridningen (hon har ju tekniskt sett bara varit ridhäst i tre år)? Kan jag vara för tung för henne? Jag väger runt 75 men hon är en stor islänning. Hjälp mig snälla för jag vill inte ge upp om henne!

Sv: Min häst vill inte ridas..

Hade en 20 åring som gick att rida ut på ensam osv hela sitt liv men hos mig red vi alltid ut med sällskap och efter några månader gick det inte att rida han ensam. Eller ens ha han ifrån sin kompis (han sparkade och kaosa i boxen, sprang genom tråden, galopperade runt i stress så fort kompisen var utom synhåll. Stack ifrån min hand eller gjorde sönder grimskaft när Han stod uppbunden.) Bara för att jag inte vande honom när han kom hem till mig (stod ensam tre dagar vid köp sen fick han en kompis och dom blev BFF typ...) han blev bättre när han flyttade till ett nytt hem utan sin kompis men kunde fortfarande vända hem om man red ensam.

Det är svårt att träna bort tror jag... Jag skulle lämnat tillbaka OM de gick med på det men hur är hon att leda ensam? Gäller det bara när du rider/sitter upp? Går det bättre att jobba med henne ensam från marken kanske du han longera henne ensam på ängen eller tömköra tills hon vant sig

Hej! Har vet kollat, om det skulle vara något hon har ont av t.ex spatt? De kan ju ha bra dagar och sämre dagar när de får spatt.

Din häst är van att ridas ihop med andra hästar. Det är inget konstigt att hon aldrig har ridits på ensam om hon har stått i ett turridningsstall. Hon lär vara livrädd när du rider iväg på henne ensam för att gå ifrån flocken är att vara dödsdömd för en häst. Hon kanske aldrig har varit ensam någon gång i sitt liv. Antingen börjar du om ifrån början och leder henne överallt du har tänkt rida så att hon blir trygg på det viset ihop med dig. Eller så skaffar du ridsällskap eller så frågar du förra ägaren om du får lämna tillbaka henne. Tyvärr så kommer du nog ha en lång väg framför dig om du väljer att fortsätta försöka rida henne ensam om det ens går att vänja henne vid detta så att hon blir tillfreds med det. Hon är ju ingen unghäst och då är det alltid svårare.

Hade en 20 åring som gick att rida ut på ensam osv hela sitt liv men hos mig red vi alltid ut med sällskap och efter några månader gick det inte att rida han ensam. Eller ens ha han ifrån sin kompis (han sparkade och kaosa i boxen, sprang genom tråden, galopperade runt i stress så fort kompisen var utom synhåll. Stack ifrån min hand eller gjorde sönder grimskaft när Han stod uppbunden.) Bara för att jag inte vande honom när han kom hem till mig (stod ensam tre dagar vid köp sen fick han en kompis och dom blev BFF typ...) han blev bättre när han flyttade till ett nytt hem utan sin kompis men kunde fortfarande vända hem om man red ensam.

Det är svårt att träna bort tror jag... Jag skulle lämnat tillbaka OM de gick med på det men hur är hon att leda ensam? Gäller det bara när du rider/sitter upp? Går det bättre att jobba med henne ensam från marken kanske du han longera henne ensam på ängen eller tömköra tills hon vant sig

Det är bara när jag rider/sitter upp. När jag leder henne så följer hon mig som en hund. Kan stanna någon gång men låter henne då lyssna/lukta och sen ber jag henne att gå igen och då går hon. Vill helst inte lämna tillbaka henne för är rädd att dom ska försöka sälja henne igen och dra samma historia som dom gjorde för mig... Dom verkar vara mera intresserade utav att tjäna pengar på dom.

Kan du inte locka med en kompis att gå/cyckla med dig på uteritterna?

Så det blir lite mer av en flock känsla för hästen och så man kan få hjälp om ngt händer, gradvis så får man ju övergå till att rida, först, rida iväg ifrån kompisen och sist rida iväg själv.

Min granne hade alltid med sig din mamma på cyckel det första året när hon red ut, då hästen mest stod på bakbenen annars.

Jag tror du helt enkelt behöver lära henne att vara ensam ute, börja tömköra henne ut i skog och mark.
Från början kanske det blir för svårt med tömkörning, då kan du typ tömköra med ett par långa tyglar, och se till att du går vid sadelläget, så hon får vara den som går först.
Ge henne tid att hantera sin osäkerhet, vill hon stanna och titta så låt henne göra det, sen ber du henne gå fram igen.
Bli aldrig arg och pressa henne för mycket, bättre att du hjälper henne i svåra ögonblick och går fram lite längre och ger henne stöd, men försök ha att hennes huvud/hals ändå är framför dig.

Det kommer nog ta lite tid med en så pass vuxen häst, men det går säkert.
Islänningar är många gånger väldigt flockbundna, och det är inte alla som trivs som privathästar med mycket uteridning på egen hand.

Angående om du är för tung, det kan bara hästen svara på, men om hon beter sig väl på ridbanan med dig så är det nog ok.

kolla sadel, smärta, hälta. Stack hon när du skulle hoppa upp undrar jag om det kan vara sadeln, ryggsmärta eller sadeltvång.. Utesluts det så blir det nog att ta hjälp av skicklig ryttare och träna för tränare :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2