Min häst vill inte går på innerspår!

Berin

Trådstartare
Jag har en häst som vrider huvudet när hon ska gå på innerspår. Det här beror inte på att hon är halt. Jag vet det för hon går perfekt, är helt rak, i andraspår. Det spelar ingen roll om jag kör henne ensam eller i lag med andra. Hon bryter tills hon inte kan trava längre och så kommer galoppen när jag försöker tvinga ner henne på inner. Nu sitter jag och kör i andraspår och det här fungerar ju inte i längden. Hon måste ju lära sig att gå varsomhelst på banan. Någon som har tips?

Sv: Min häst vill inte går på innerspår!

Så märkligt. Provat jordbländare? Samma med stängt huvudlag? Provat huvudstång? Det kanske räcker med huvudstång några gånger, tänker jag. Vrider hon hela kroppen eller bara huvudet? Sidostänger på vagnen?

Jag hade nog allra först testat med murphybländare.

Jag testade murphy på henne tidigare men då visade det sig att hon hade känning i en led som behandlades. Men det är inte det som är orsaken nu eftersom hon går perfekt i andraspår. Sidostänger har jag och det hjälper inte att använda dem. Vågar inte ha skygglappar på henne då hon blir bakrädd och inte tänker framåt utan på allt som finns bakom. Vilket ska jag testa först; murphy eller huvudstång?

Sådär var min gamling hela livet, spikrak i ytterspå, som en båge på innerspår....synd för ledningen blev ju ingen bra för honom alls..fanns, eller jag fann i allafall inga fel på honom. Han tog ändock 14 segrar och en låg 13 tid som vinnartid....han fick "vika ner" flera ggr från ledning då han la så mycket kraft på att bryta o kuskarna kunde aldrig släppa av honom på upploppet. (förlorade ett V75 lopp på det en gång, var tvåa och skulle ha vunnit dyngenkelt)
Han belv dessutom värre när nån tryckte på utsidan av honom, att trycka dom själv från dödens bekom honom inte.

Jag har funderat miljoner timmar på detta..dom kanske ser dåligt och inte vill ha hästar på utsidan för det...det kan ju vara en teori ( min provades murphy på utan resultat)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 054
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 384
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka