Min häst vill bara tillbaka till hagen :confused:

S

strenua

Jag har nyligen köpt ny häst som jag har kvar på bete där hon gick hos förra ägaren.

Nu är det så att jag har problem när jag rider ut på henne själv. Hon vill helt enkelt inte gå ifrån de andra hästarna. Idag ledde jag henne cirka 1,5 kilometer från hagen och satt sedan upp på henne. Då gick hon bara ett par meter framåt och vände sedan tillbaka mot hagen. När jag sen försökte vända henne gick hon bara i en corkel och sen tillbaka mot hagen igen. Försökte detta flera gånger men det gick bara inte! Till slut tröttnade jag och gav med mig. När vi sen gick mot hagen gick det itne ens att stanna ´henne utan hon bara skrittade på mot hagen.

Nån som har tips på hur jag kan lösa detta? :confused:

Sv: Min häst vill bara tillbaka till hagen :confused:

du kan inte få med dej en annan ut i början?
annars tror jag de bara är att vara lika envis som hästen..eller ännu envisare.

Jo det ka jag väl men hon har ridits ut ensam innan och jag vill ju kunna göra det också men jag vet inte hur jag ska lösa detta.

Om det finns möjlighet att INTE rida förbi där så ta en annan väg :)

Det finns bara två håll att rida från hagen och hon gör likadant oavsett vilket håll man tar. Hon vill bara tillbaka och ger dig itne förrän hon får som hon vill. Jag kan ju inte ens få henne att stanna.

Min låneponny beter sig lite liknande ibland när hon är på det humöret. I början av uteritterna segar hon och försöker snurra, ta bettet, dra in i skogen, ja allt hon kommer på :p Men hon slutar efter ett tag när hon inte orkar försöka mer och är pigg och glad igen.

Men det är bara att vara konsekvent och envis, ge aldrig upp! DU bestämmer! Ger man upp och låter den gå hem får den ju övertaget.

Se till att du kan rida den i grundläggande dressyr först. Paddock, äng eller i hagen. Den ska lyssna på dig och starta, stanna, flytta för skänklarna, svänga och du ska inte behöva använda mycket hjälper. När du har kontroll på den där kan du rida ut i skogen.

Få den att tycka att det är roligt när du rider! Beröm mycket och prata.
Kan du få draghjälp av en annan häst som går framåt så kanske det går bättre. Om det inte går, kanske det finns någon människa som kan gå bredvid och ta tag och leda om den börjar bråka.
Rid ut på korta turer i början och rid dressyr då med om det är så att den behöver tänka för att inte tråkas ut, övergångar och flytta för skänklarna typ. Eller busa runt lite och låt den galoppera på mycket och sånt så den tycker det är kul att komma ut.

Om du känner att du inte orkar med att den håller på så vid och egentligen vill slippa bråka med den och rida hem, får du ändå inte ge upp, ge dig f*n på att den ska gå framåt, och få den att gå en bit till, sen kan du vända den och rida hem.

Ja, jag måste givetvis vara mycket mer envis. Bara att kämpa på då.

Jag provade det där med att låta min häst ha kul och galoppera, men det resulterade i att hon lämnade skogsvägen och galopperade rakt in i skogen. :o
Så det fungerade in för mig :(

Usch, det är verkligen skittråkigt när hästar gör sådär, och jag har själv haft sånna och jag tycker det är jättesvårt att få ur dem det.

Lycka till, och var bestämd!

Min häst som jag hade gjorde precis sådär. Jag blev så sjukt förbannad eftersom hon ALDRIG gav upp utan skulle vända om och bege sig hemåt ungefär varannan minut.

Jag lät henne gå i små, små cirklar tills hon inte orkade gå på dem mer - och visade sedan vägen åt rätt håll. Hon försökte ett par gånger till efter detta - men då återgick jag till att gå på de små cirklarna, och eftersom det var jobbigt så beslutade hon sig till slut för att fortsätta åt rätt håll. Gick hon och maskade när vi gick åt "rätt" håll, så var det först att gå på med skänkeln och sedan (om det inte fungerade) fick jag isåfall använda spöt.

Varje gång vi skulle rida ut, fick jag gå igenom detta minst ett par gånger. Väldigt irriterande - men det var enda sättet.

Men prova att va mer på hästens nivå i tänket, om hästen stannar gör de jobbigt för den, backa några steg rakt bakåt för att sen skritta framåt, när hon stannar igen så backa mjukt och´bestämt gör de och hästen kommer att förstå att de blir lättare att gå framåt direkt än att behöva jobba så mycket med ryggen och bakbenen.

Jag tror de är mer effektivt och mindre skadligt för hästen att bara be den att backa, för att rida i små cirklar eftersom de lätt ger bogproblem (har sett häst som blev riden på det viset, de va inte kul)
Själv tycker jag att backa är mer självklart för hästen att stannar jag här vid hagen får jag backa, men stannar jag inte behöver jag inte backa

Senast ändrad av en moderator:

Min häst blev alltid så förr i tiden när han varit för mycket i sommarhagen. När jag ledde honom så kunde han bara tvärstanna, vända och galoppera tillbaka i full fart. När jag red honom så stegrade han och hade sig istället.

Jag löste det genom att jobba väldigt mycket från marken. Lydnad alltså, han skulle stanna när jag stannade, gå när jag gick osv osv. På det sättet så slutade han helt att sticka ifrån mig när jag ledde honom, knivigare var det med ridningen.

När jag red och han vägrade gå framåt, ja då vände jag honom helt enkelt så han hade huvudet mot hagen, sedan fick han snällt och vänligt backa dit jag ville. Andra gånger har jag hoppat av, lett honom en bit, och sedan hoppat på igen.

Ja, jag vet inte vad jag ska göra. Det brukar sluta med att jag går av hästen och leder henne en bit och hoppar på sen men även då vill hon vända om, ibland går det om jag hoppar av igen och sen upp men oftast känns det helt omöjligt..

Har du testat att backa istället för att hoppa av?
Eller något annat tips som någon annan gav?

Jag har testat att backa men då vänder hom så att vi backar ner i diket så det känns lite obehagligt. Jag har även testat det där med att gå i cirklar tills hon gåt med på att gå åt det håll jag vill men jag har gett upp för snabbt tror jag för det har inte funkat.

Kl

Be nån promenera några gånger före så kan ni gå efter tex om nån vill gå en hundpromenad. Då drar dom lite.

Rid ut med flera. Hästar tycker det är roligare. Sen när ni har lite rutin och känner vägen också kan du rida själv.

Träna som några sagt i paddock dressyr och få rutin timmar i sadeln.

Ha kul och det kommer med tid att ni kan göra mycket själva sen du och hästen. Good luck.:):):)

Ps. På vintern kan det va lättare sen då hästarna oftast inte har lika stora hagar och massa god mat att längta till som dom har på sommarbetena.

På vinter då kan det bli tvärtom att en del hästar hänger på låset för att få komma ut. Det kan ju bli så.

Har du kompisar att rida med så passa på och rid med dom. Det är också väl en fördel om du kan det. Rida själv det kan du ju göra tids nog.

min är sån i perioder. men det gäller å vara envis till tusen men inte bli förband...blir bra värre. brukar rida på små volter förbi den hagen som hon inte vill pasera

Problemet kan upphöra när du tar henne från betet.

Hennes flock går där, den flock som hon förmodligen rotat sig med länge?

När du sen tar henne till dig, och hon inte har samma anknytning till de nya hästarna så är det inte alls spec troligt att hon fortsätter. (Jag uppfattade det som om hon bara skulle vara kvar på bete hos förra ägaren?)

Hade en val som krånglade sådär när jag var o hälsade på min kusin, han blev allvarligt förälskad:love: i hennes sto, enda gången som han har varit så, och det var hemskt, han blev stressad o mådde dåligt när jag skulle rida, sen kom vi hem igen, till vårat vanliga stall, och allt var som innan igen.. Suck.. :crazy:

Nåja, annars har du ju fått en hel del andra tips här som du kan testa! Lycka till!
(Jag skulle nog kunna tänka mig att be fd ägaren att sitta upp o visa hur hon har gjort? Eftersom hon har gått att rida innan ensam?)

Vi gör väldigt mycket övningar just nu för att få henne att förstå att det är jag som bestämmer! :P Tror absolut att det kommer gå bättre sen, tills dess får vi väl rida ut tillsammans med andra :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 299
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 931
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 426
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka