Min häst var nog sjöhäst i sitt förra liv...

Lihna

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp!

Min häst har en otrolig passion för vatten, hans främsta intresse är att anlägga swimmingpools och tillverka riktigt blött ensilage.

Skämt åsido, men han håller på att ruinera mig! Kan ni tänka er att kliva in i en dyblöt box varenda morgon, och sen att mocka ut det här dyra spånet.. Känns som ett sånt slöseri, inte bara för min arma studentplånbok, utan även för miljön, för vilka miljöskurkar är inte vi hästägare!

Vattenkopp avstängd.. Anledning:
Han leker med den! Håller in knappen så att mer och mer vatten flödar, tills det rinner över, tills det har bildats en fin lite swimmingpool i 3/4 av boxen. Så här har han gjort i flera stall, speciellt när vattenkoppen sitter nära boxdörren, mot gången. Då står han antagligen på natten och kikar ut över stillsammheten i stallet och fifilurar lite med vattenkoppen samtidigt. Det enda stall han har skött sig med vattenkoppen är i ett stall där koppen sitter på bakre väggen. Men han är oftast ganska renlig av sig och gör sina behov längst bak i boxen, vilket resulterar i att han ofta träffar vattnet och koppen/hinken hänger där.

Vattenhinkar, nuvarande situation.
Samma sak här som med vattenkoppen, han tillverkar swimmingpools, men har nu begränsat med vatten. (2 hinkar). Han välter inte ut hinkarna, utan bubblar som tusingen i vattnet, innan han stillsamt dreglar ut det över höet så att det blir gott och hösilageliknande :smirk: Vilket resulterar i att det mesta hamnar på golvet och vidare till spånet som blir dyblött...

I stallet där han skötte sig åt han hösilage, gott och blött. Jag blötte höet en period för att se om det blev bättre, han kanske tycker att det är lite torrt och tråkigt? (för vem vill äta snustorr mat.. ;)) Men utan resultat...

Så hjälp mig! Kom med förslag och idéer som kan hjälpa mig att stoppa min arma hästs försök i att klättra inom swimmingpool-branchen!

Lina

Sv: Min häst var nog sjöhäst i sitt förra liv...

Det kanske inte är genomförbart men mitt tips är lösdrift med vattnet någon annanstans än i ligghallen.

Han man bädd brukar vatten inte göra ngn skada, det torkar upp av sig självt. Kanske kan man göra ngn liten tröskel i boxen så att han inte behöver blöta ner HELA boxen, utan bara där hinken står? Ställa vattenhinken i en större hink?

Calvaro: jag skulle rekomendera detsamma. Om inte annat så för hästens skull. :bow: Men alla är ju inte som vi.

Har du provat att ställa in en stor balja på golvet och lägga höet riktigt nära intill? Ju högre upp vattnet är desto roligare kan jag tänka mig att det är att hålla på att plaska med det. I marknivå försvinner nog lite av det roliga.

Bäst brukar vara att ställa dem i en hörna.

Kan vara värt att prova iaf. Välter han ut det så lär det ju ändå inte bli ngn större skillnad :D

Du kan ju även prova att lägga höet i baljan. Då kan han doppa och ändå hålla sig över sin balja och förhoppningsvis inte spilla så mkt utanför....

Han verkar uruttråkad! :angel:
En sådan häst skulle jag låta gå på lösdrift med tillgång på vatten ur T-B.
Han verkar vilja ha saker att pyssla med i skog och mark dygnet runt :)

Provat att ge honom annat att leka med? Han verkar vilja ha något att göra. Lösdrift är bra förslag, men är inte det möjligt så kan han kanske stå ihop med en annan häst i storbox. Eller sätt honom i box mellan två andra boxar, med så låg boxvägg att hästarna kan umgås och snacka. Eller lägg in granris/björkris, han kanske tycker det är gott att gnaga på, så han glömmer vattnet. Det finns lekbollar med hästgodis i som rullar ut efterhand. Eller häng upp en gammal dunk det varit hästvitaminer i tidigare (billigast).

Om du använder torv/spån så rinner inte vattnet ut i hela boxen på samma sätt som om du bara har halm.

Om du har hink på golvet så är det lätt för honom att välta den. Bind upp hinken så han inte kan välta den. Eller ställ hinken i en halv tunna, så han når ner till vattnet, men det inte kommer längre än till tunnan.

Lycka till!! Himla rolig häst, verkar vara en cooling! Kan riktigt se honom hur han står och myser när han plaskar i godan ro!!!:rofl:

En annan idé kan vara att installera en trög vattenkopp, en sådan de har för ko, där man måste trycka hårdare och vattnet rinner långsamt. Det är förstås svårt att testa innan man gjort allt jobb med installationen... han måste ju få tillräckligt med vätska så han inte torkar ut heller!

Nej.. uttråkad skulle jag faktiskt inte vilja påstå att han är! Han är lite utav fullblodstypen, så han har fri tillgång på hö från insläpp 18.00 till utsläpp 07.00. Så något att tugga på har han ju, stor box och kompisar på bägge sidor.

Jag själv skulle gissa mer mot att han har något fel i munnen, därför har jag kontaktat utb vet på den biten. Men om inte det hjälper.. Dumma sjöhäst! :p

Det kanske inte är genomförbart men mitt tips är lösdrift med vattnet någon annanstans än i ligghallen.

Nämen, jag vill ju ha min fina korsningshäst i box! Han har egenheten att rulla sig så otroligt med, jag skulle ju aldrig få se min häst ren, någonsin! :cry:

Nej, men lösdrift är något jag också förespråkar, mycket bra för hästarna! Speciellt unghästar och fölston. :)

Flottörvattenkopp så att han inte kan "bustrycka", hösilage istället för hö, lösdrift alternativt senare intag. Han verkar ju känna ett behov av att roa sig själv så ännu mer sysselsättning efter intag av typen litet träd el.dyl.

Provat att ge honom annat att leka med? Han verkar vilja ha något att göra. Lösdrift är bra förslag, men är inte det möjligt så kan han kanske stå ihop med en annan häst i storbox. Eller sätt honom i box mellan två andra boxar, med så låg boxvägg att hästarna kan umgås och snacka. Eller lägg in granris/björkris, han kanske tycker det är gott att gnaga på, så han glömmer vattnet. Det finns lekbollar med hästgodis i som rullar ut efterhand. Eller häng upp en gammal dunk det varit hästvitaminer i tidigare (billigast).

Om du använder torv/spån så rinner inte vattnet ut i hela boxen på samma sätt som om du bara har halm.

Om du har hink på golvet så är det lätt för honom att välta den. Bind upp hinken så han inte kan välta den. Eller ställ hinken i en halv tunna, så han når ner till vattnet, men det inte kommer längre än till tunnan.

Lycka till!! Himla rolig häst, verkar vara en cooling! Kan riktigt se honom hur han står och myser när han plaskar i godan ro!!!:rofl:

Alltså, han får ju fri tillgång på hö, så sysselsättning har han ju! Men jag har faktiskt haft en sådan här hundboll, och lagt lite kraft i den. Det har varit en rolig leksak tycker han, men har ändå inte gett bot mot hans lilla egenhet.. :p

Att ställa hinken i en annan större hink/tunna vore kanske inte så dumt! Så spiller han ju inte vattnet längre än till den x-tra tunnan.. Värt att testa! Jag har ju spån som underlag, och det suger upp himla bra! Haha, halva boxen är blöt ;)

Haha, jo han är bra gó min lilla sjöhäst! Man älskar dem ju hur dyra de än är! :love:

Flottörvattenkopp så att han inte kan "bustrycka", hösilage istället för hö, lösdrift alternativt senare intag. Han verkar ju känna ett behov av att roa sig själv så ännu mer sysselsättning efter intag av typen litet träd el.dyl.

FLOTTÖRVATTENKOPP!

Gissa vem som hittade en box halvfull med geggig blöt, gosig torv i somras när jag var på stall och jobbade? Fråga mig inte hur han gjorde där.. Plaskade ut vattnet, så att det bara rann och rann kanske :p

Han har ju hö, och han får så pass mycket att det är lite kvar i boxen om morgonen.. (ca.9 kg hö totalt från insläpp kl 18.00).

När han gick på hösilage fungerade han lite bättre med plaskandet faktiskt, men han var inte bra då heller :p

Liknande trådar

A
Träning Har en häst som jag verkligen inte förstår hur han gör med sitt vatten i boxen. Jag får mocka ut halva boxen, ( spånet är så blött att...
Svar
15
· Visningar
1 761
Senast: Russin8
·
Träning Hästen envisas med att han vill ha hink, men lite besvärligt när han står i ett litet stall långt bort från varmt vatten som behövs nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: Elviramax
·
Träning Vi har satt fast hans hinkar i väggen för att han inte ska kunna välta ut dom, men han lyckas iallafall få ut det mesta på golvet...
Svar
9
· Visningar
1 449
Senast: FridaJ
·
A
Foder & Strö fick idag hem min hyrhäst för hösten! hon blötte höet i vatten koppen innan hon åt det. jag har läst att de gör detta av någon...
Svar
3
· Visningar
1 073
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022