Min häst tappar päls jätte snabbt! Hjälp?

Texaspexas

Trådstartare
min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på honom, och nu väntar vi på provsvaren. Har duschat honom med jodopaxlösning.
Huden är jätte fin utan skorpor eller nåt, det är bara päls som lossnar. Främst på rumpan men nu har det spritt sig över hela kroppen.

Han har även små hudbollar över hela kroppen men mest över ryggen.
De pälslösa områdena och hudbollarna kliar ingenting, det bara är där.
Men vill gärna få bort det då han ser ful ut och han fryser utan sin päls, särskilt nu när det börjar bli vinter.....:cry::(
Är ganska ny här på bukefalos så vet inte hur man lägger in bild från iPaden:(
Har inte hittat exakt en sån här tråd men det finns säkert
Hoppas ni kan svara på det här:bow::up:

Vad ger du för salt till din häst? En i mitt stall gav mineralsalt till sin häst och hästen fick selenförgiftning och tappade päls pga av det. Det bara rasade av. Hon tog bort saltet och nu har pälsen vuxit ut igen. Hästen åt mycket salt så det blev ju för mycket.

Han får allt salt han behöver via tillskotten, och alla andra hästarna på gården får också de tillskotten och har ätit dom i flera år. På dom har ingen päls lossnat. Så tror tyvärr nt att det är något så enkelt:(
Men tacken då:bow:

Har fått diagnos nu att vi ska tvätta honom med klorhexidinO_o vet inte riktigt va det är men finns på hööks iallafall:D
Känns bara lite typ "taskigt" att tvätta honom i november ( inget uppvärmt stall ) så får ducha honom ute och täcka rejält:(
Men hoppas det försvinner nu då:bump::bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst har kliat sig nu i ca 2 v. Allt började i samband med att vi släppte ut honom i stor hage från att ha gått i grus sjukhage i...
Svar
10
· Visningar
1 177
Senast: MiniLi
·
Hästvård Två hästar som går ihop har tappat päls på benen. De här bilderna är alla fyra benen på samma häst. Väntar på återkoppling från...
Svar
14
· Visningar
4 213
Hästvård Min häst har börjat tappa päls i rasande fart. När man borstar och så lossnar inget ( inte mer en vanligt ). Vetrinär har kollat på...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Texaspexas
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka