Min häst tappar håret!!

Zandrah

Trådstartare
Någon som vet varför? Eller varit med om något liknande. Jag har aldrig sett nåt sånt. Nu menar jag inte att han tappar vinterpälsen, vilket han oxå gör, men han tappar ALLLTT!!
Han hade problem förut på vissa ställen då han blev hårlös, då var det som stora tjok med hudavlagingar oxå som följde med. Vet sa att det kunde vara streptotrikos. Vi hade på klorohexidin och det blev lite bättre.

Nu är det annorlunda!! Han är helt KAL på vissa ställen i ansikte, mellan frambenen och mage, bakben. Det går att dra loss ALLLLT hår där, men bara hår, inge hud följer med. Ser ut som skvasår, men det är inte sådana. Huden på de ställena är som vanligt, med några ljusa fläckar på något ställe. Ska försöka ta bild att länka till, om man får till något bra...
Är ju orolig för att han ska tappa ALLT hår....
Ska natruligtvis kontakta vet om det inte blir bättre, men jag tänkte höra om någon har några teorier?
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Hej!
Jag har en häst som har sommareksem. Förra sommaren tappade han nästan allt man, det var bara lite kvar uppe vid öronen. Vad det beror på vet jag inte. Men jag tror att det beror på att han inte hade fått rätt foderstat. (ag har precis fått honom.) Än så länge har han inte tappat något, peppar peppar....

Det enda jag gjorde var att kolla över hans foderstat så han fick rätt foder o rätt mängd. Sen får han alger och äppelcidervinäger för eksemet.

Lycka till!
 
Sv: Min häst tappar håret!!

min kille har också tappat håret. fast bara i ljumskarna och lite ner på bakbenen. Jag kan även se att han har skapligt hårtunna fläckar på benen. Men jag har sett från dag till dag (upptäckte detta för tre dagar sedan) så har håret börjat växa tillbaka igen. Vad gäller min kille så tror jag det beror på pälsrubbningar nu när han tappar vinterpälsen. Han har förut fått haft vintertäcke på sig på vintern och alltså då inte odlat någon vinterpäls, men nu så tänkte vi att han skulle få en redig björnpäls , vilket han fick också :p Men som sagt, nu när den ska bort så blir det fel och onormalt på något vis.. det är vad jag tror.
Min pojk har föresten och små vita fläckar, små som 5mm i diameter...undrar också vad detta är. jag märkte dom nu när det inte fanns någon päls där, så de kan ju lika gärna ha suttit där jämt.
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Sparf skrev:
min kille har också tappat håret. fast bara i ljumskarna och lite ner på bakbenen. Jag kan även se att han har skapligt hårtunna fläckar på benen. Men jag har sett från dag till dag (upptäckte detta för tre dagar sedan) så har håret börjat växa tillbaka igen. Vad gäller min kille så tror jag det beror på pälsrubbningar nu när han tappar vinterpälsen. Han har förut fått haft vintertäcke på sig på vintern och alltså då inte odlat någon vinterpäls, men nu så tänkte vi att han skulle få en redig björnpäls , vilket han fick också :p Men som sagt, nu när den ska bort så blir det fel och onormalt på något vis.. det är vad jag tror.
Min pojk har föresten och små vita fläckar, små som 5mm i diameter...undrar också vad detta är. jag märkte dom nu när det inte fanns någon päls där, så de kan ju lika gärna ha suttit där jämt.
Hej!
Jag misstänker oxå att det är något som går galet nu när han ska fälla. Han är travare som aldrig fått minsta lilla vinterpäls förr, men jag har bara haft honom ett år, men nu tyckte vi oxå han skulle få riktig päls. När han kom så var han oxå instabil i hårremmen...hårlösa fläckar osv...men tror han har extremt känslig hud alltså...
Samma här med de vita fläckarna! De är oxå ca 5 mm!! Ska försöka få nån bra bild på det oxå...
Men gud så hemskt om han ska tappa allt hår liksom....men där din häst tappar, blir det oxå väldit lent och mjukt alltså? För det blir det där min tappar...inte skorvigt eller så alls...
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Maxmax skrev:
Hej!
Jag har en häst som har sommareksem. Förra sommaren tappade han nästan allt man, det var bara lite kvar uppe vid öronen. Vad det beror på vet jag inte. Men jag tror att det beror på att han inte hade fått rätt foderstat. (ag har precis fått honom.) Än så länge har han inte tappat något, peppar peppar....

Det enda jag gjorde var att kolla över hans foderstat så han fick rätt foder o rätt mängd. Sen får han alger och äppelcidervinäger för eksemet.

Lycka till!

Hej!
Och tack för svaret! Förstår hur du menar, har oxå en nordis med sommarexem. Det här är dock annat...manen är jättefin och han kliar sig inte heller någonstans...JO! Han brukar klia sig själv på magen, men där är enda stället....där tappar han mkt vinterpäls nu...
Jag ska se över foderstaten änåd, och ta bort all vetekli....misstänker att det KAN göra det värre om han har dålig päls,.,,,,men har börjat ge glukosamin nu för andra problem, så jag måste ge honom lite kli för att blanda ut annars äter han inte det....
Tack för tipset!
Mvh Sandrah
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Min travare ( :p ) brukade annars få vinterpäls på sommaren, vilket de förra ägarna trodde berodde på att han skyddade sig från solen. Det kan det mycket väl vara, men samtidigt så har han inte fått någon vinterpäls på vintern någongång (?) så då kanske han vänder på det. När det är dags att ta av täckena på våren för att det börjar bli varmt så tycker han att det blir kallare än när han hade täcke på sig, så då sätter han vinterpäls liksom.. Det kanske är en sådan störning som blir nu när det plötsligt vände på sig!? Han har ju nu börjat tappa sin vinterpäls och jag hoppas verkligen att det ska hålla sig så att han får sommarpälsen på sommaren. Men får se, för förra ägarna sa att han fick vinterpäls först men sen satte vinterpäls igen... lurigt.

LÄskigt med dedär vita fläckarna! Travaren har kanske bara 6 stycken, ganska utspridda, men mest på ena innerlåret...hmm.

Jaa, han är jättelen! som värsta barnrumpan ungefär:p

Hoppas att håret på din travare växer ut igen!
 
Sv: Min häst tappar håret!!

mmm...det är såååå skumt det där! Jag har har aldrig varit med om något liknande! Det han hade i somras var ju annorlunda, för då följde ju massa hud med oxå, så att det var streptotrikos är jag nästan säker på...men nu...jag kan ju liksom inte börja badda hela hästen i Klorohexidin 3 ggr om dagen?!:crazy:
Låter ju lika skumt det som din häst haft! Kanske det kan vara någon ovana även hos min?? Att det blir någon rubbning av nåt slag eftersom han aldrig nånsin fått så mkt päls förr??
Usch...sååå skumt...
Ja, han är vbl...nordisen han har ju bjööööörnpäls och när han tappar den blir han ju häst igen :p
 
Sv: Min häst tappar håret!!

OM det är solexem finns det speciall solskyddtäcken att använda. smörj kala hudfläckar med helosan sol nu när det är stark sol.
Det kan ju vara B-vitamin relaterat. Kolla över fodret. Kanske en höanalys skulle passa. I och för sig bord einte forder göra så stor skada. Hur gammal är hästen???
 
Sv: Min häst tappar håret!!

mimmi_pippi skrev:
OM det är solexem finns det speciall solskyddtäcken att använda. smörj kala hudfläckar med helosan sol nu när det är stark sol.
Det kan ju vara B-vitamin relaterat. Kolla över fodret. Kanske en höanalys skulle passa. I och för sig bord einte forder göra så stor skada. Hur gammal är hästen???

Att det inte är soleksem är jag säker på, då jag har en annan med de problemen. Och det är liksom inte heller på de ställen de brukar få dessa. De här sitter i ljumskar, nacke, bringa och lite grand på sidorna...man och svans är jättefina och glansiga, men pälsen....den är INTE så glansig kan jag tillägga...
Han är 6 år och haft en tuff period bakom sig innan han kom. När han kom förra sommaren kunda man oxå se kala fläckar lite här och var. Trodde då det var skavsår, men nu vet jag ju att det inte är det.
Vad gäller kosten så får han mestadels HÖ, ½kg havre och röda miner samt lite kli till glukosaminet.
Kan verkligen lite kli göra detta? B-vit finns det gott om i röda miner, men kanske ska man ge extra tillskott iaf??
Vad gäller höanalys, vi har ju 4 andra hästar som ätit detta hö (som är bra) i flera år och allltid varit fina och glansiga. Har aldrig sett nåt liknande.....:confused:
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Vad äckligt det låter , med att huden också följde med:crazy:
Jag har bara tvättat min med vatten än så länge. Men hans päls har ju som sagt börjat växa ut lite igen, jag kan se det dag för dag. Dessutom så syns det väl att det är sommarpäls som växer ut:banana: Såg även idag att han faktiskt är lite smått kal mellan frambenen också:confused:

Jag kan mycket väl tänka mig att det är en sorts pälsrubbning. Det borde väl bli så för oss också , antar jag. Om vi skulle gå med varma byxor på oss hela livet och så plötsligt en vinter skulle vi gå i shorts för att få hår på benen... eller? vi å andra sidan fäller ju inte....äh, jag vet inte... skumt är det iallafall.

Min "skogsmaskin" börjar också få tillbaka konturerna:p I vintras såg han skitfet ut men jag tror faktiskt det bara var pälsen för nu ser han kanska skaplig ut:D
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Min häst tappade hår precis som du säger när hon stod hos förra ägaren varje vår. vet. trodde det var en alergisk reaktion över nånting. (hon började även hosta och tappade glansen i pälsen)
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Har ni kollat noga så ni inte fått pälsätare på era hästar? Påminner om löss men äter päls så det blir kala fläckar, man kan ibland se att sommarpälsen försöker komma men det blir inte bättre. Hade detta en vår på en shettis med osedvanligt tjock päls och brukade fälla sent. Blev jätteglad först när hon fällde rejält denna vår, säj den glädje som varar för evigt... Fick klippa hela ponnyn inkl. man och tvätta med lusmedel.
 
Sv: Min häst tappar håret!!

jag har funderat över detta med, men jag hittar inga löss på han. Jag har kollat noga.
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Eastwick skrev:
Har ni kollat noga så ni inte fått pälsätare på era hästar? Påminner om löss men äter päls så det blir kala fläckar, man kan ibland se att sommarpälsen försöker komma men det blir inte bättre. Hade detta en vår på en shettis med osedvanligt tjock päls och brukade fälla sent. Blev jätteglad först när hon fällde rejält denna vår, säj den glädje som varar för evigt... Fick klippa hela ponnyn inkl. man och tvätta med lusmedel.

Hmm...men då borde väl även de andra hästarna fått det väl?:crazy:
De har inga som helst symptom....och eftersom detta pågått mer eller mindre hela tiden...så skumt...men ska höra om vet har någon teori..
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Vad gäller höanalys, vi har ju 4 andra hästar som ätit detta hö (som är bra) i flera år och allltid varit fina och glansiga.
Har du kvar hö sen flera år tillbaka?;)
Kontakta en vetrinär, så får du reda på vad det är & vad det beror på.
Då kan du ju förebygga att detta händer nästa år igen...
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Ohyra går inte alltid på samtliga, oftast drabbas bara de som av någon anledning är nedsatta i kondition, i mitt fall drabbades bara denna som var gammal och var i lite dålig kondition.
 
Sv: Min häst tappar håret!!

Detta hände en av mina hästa också (travare). Vinterpälsen lossande i stora sjok och lämnade kala fläckar på bakbenen och i ansiktet. Han har aldrig drabbats av detta förr och jag har haft honom i 9 år. Trodde först det var någon form av svampangrepp och tvättade honom jodopax, men han var inte ett dugg besvärad och i de kala fläckarna växer sommarpälsen fint ut.
Jag tror nu det bara var någon obalans som har att göra med den sena våren, han har gått med sin vinterpäls extremt länge i år
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Nominous
·
Hästvård hej allihopa!! min häst har börjat tappa massa hår på frambenen och jag har ingen aning om vad det kan vara:confused: han har kala...
Svar
17
· Visningar
1 395
Senast: Switch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp