min häst sticker i galoppen

A

arramiss

hej:) jag har en fin halvblodsvalack som jag trivs mkt bra med. han är otroligt fin att rida på både i ridhus och på ridbana, går korrekt i form och trampar undersig och aktiverar sina bakben mkt bra. men när jag kommer ut i skogen och ska galoppera så vill han bara sticka. i skritt o trav är han jättesnäll i, det är inga problem. men så fort jag ger honnom galopphjälperna, så vill han sticka. jag har försökt lösa problemet med att hålla honnom förställd ått ett håll och galoppera några steg och sedan fått bryta av , genom att göra en volt och helt enkelt fått sitta å vara helt lugn å vänta ut honnom tills han stannar. där efter har jag skrittat el trvat några steg och sedan fått göra om hela processen igen.:( han blir helt okontaktbar och lyssnar varken på min röst eller mina hjälper, därför har jag gjort på detta vis. jag har martingal på honnom vid uteritt men det är inte det som är problemet.. för han drar inte upp huvudet, tvärt om, han krullar ihopsig så mkt att han nästan biter sig själv i bogen. jag vill jätte gärna ha tips, då jag inte vill ha det så här,. det spellar ingen roll om han går först el sist. och jag tränar för tränare varje vecka. :crazy:nån som har några bra tips :confused:

Sv: min häst sticker i galoppen

Ge han lite mer havre så ska du se att han lugna ner sig :devil: . Skämt åsido. Är han likadan när ni typ, rider på en åker? Isåfall, markarbeta honom där i galoppen.

när jag fick min ponny gick det inte att galoppera ute. hon stack med mig och jag hade ingen kontroll överhuvudtaget! helt lugn i skritt och trav, sen i galopp var det bara SWISCH borta! fick rida mycket dressyr och låta bli att galoppera ute tills hon vant sig med 'vildmarken' (antagligen var hon inte riden jättemycket ute). efter ett tag så gick det hur bra som helst att galoppera t.o.m på fält på hemväg!
vet ju inte varför din häst gör så, men är det samma som med min ponny är det bara att hålla ut tills han vänjer sig! lycka till! :D

jo, fast grejen är den att han har bara gått i skogen eller på ridbana innan jag fick honnom.... och jag jobbar honnom jättemkt i dressyr... menmen, det är väl bara hålla ut å se om det ger sig ;)

Det finns två saker du kan göra:

1: Med hjälp av tränare sätta så mycket dressyr och lydnad i hästen att han tar alla hjälper och går att stanna.

2: Hitta en jäkligt bra och lång raksträcka, gärna lite uppför, fatta galopp, och när han försöker sticka, gasa.
Detta brukar uppskattas i 75 meter eller nåt, när hästen sedan vill lugna ner tempot, så gasar du igen.
Detta kräver en bra väg och ett rejält mod, men det fungerar, de blir inte lika pigga på att göra om det.

Har nästan precis samma problem med min häst här hemma. Har därför inga bra råd.:p Han är världens goaste och går jättefint i ridhus och paddock, men när vi kommer ut blir han helt tokig om han får trava eller galoppera och vill bara rusa. Han däremot drar även upp huvudet. Vet inte heller riktigt vad jag ska göra för att få honom lugn ute.

Det finns två saker du kan göra:

1: Med hjälp av tränare sätta så mycket dressyr och lydnad i hästen att han tar alla hjälper och går att stanna.

2: Hitta en jäkligt bra och lång raksträcka, gärna lite uppför, fatta galopp, och när han försöker sticka, gasa.
Detta brukar uppskattas i 75 meter eller nåt, när hästen sedan vill lugna ner tempot, så gasar du igen.
Detta kräver en bra väg och ett rejält mod, men det fungerar, de blir inte lika pigga på att göra om det.

Det däremed att ta hjälp av tränare och träna mer dressyr och lydnad lät faktiskt bra. Ska försöka mer med det.
Har även tänkt tanken att låta honom galoppera på ordentligt så att han blir trött, men har kännt mig lite osäker och vet inte riktigt om jag vågar efter andra händelser med hästar ute i skogen.:crazy:

Nä det är sant, det krävs lite mod (eller frånvaro av självbevarelsedrift).

Nu har jag sån tur att vi har grusvägar som inte är trafikerade, långa och med uppförsbackar. Funkar även att ta ur bockningar på unghästar, bara att ställa sig upp i sadeln, smacka.

Gjejen är den att hästen ger upp mycket tidigare än vad vi många gånger tror, lite som om den säger "Jag skoja bara...."
Då är det bara att gasa järnet och tala om att "Du stannar när jag säger till, så det så"

Ja, det låter som en bra idé. Tror faktiskt att han skulle kunna bli lugnare efter det. Har en bra, lång grusväg där jag hade kunnat låta honom rusa en ganska lång bit, där är heller aldrig trafikerat, de ända man kan riskera att stöta ihop med är andra hästar och ryttare. Jag får väl kanske försöka ta mig i kragen någon dag och testa om det funkar.:angel:

Gjejen är den att hästen ger upp mycket tidigare än vad vi många gånger tror, lite som om den säger "Jag skoja bara...."
Då är det bara att gasa järnet och tala om att "Du stannar när jag säger till, så det så"

Det fungerar. Det kan jag skriva under på :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 404
Senast: mily
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
547
Senast: ildiko
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 791
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka