Min häst stegrar sig

B

bilay

Jag har en ridtravare (sto) som har börjat stegra sig vid ridning oavsett om man försöker skritta henne eller har galopperat och sen stannar henne stegrar hon sig väldigt högt. Hon kan inte skritta längre utan trippar hela tiden. Idag började hon även att bocka. Hon kan även hoppa i vägen rätt som det är. Annars är hon trafiksäker.

Vi bytte foder på henne från lusern och korn till Nya kraft. Kan det bero på foderbytet. När hon började att bete sig bytte vi tillbaks till det gamla. Nya kraften kanske inte har gått ur henne än, vi har bara kört med det gamla igen i ca 4 dagar. Vi har även köpt en ny dressyrsadel till henne, men jag anser att den sitter bra! Vill ha råd vad jag ska göra. Hjälp!!

Sv: Min häst stegrar sig

Åk till vetrinär och kolla det hon kan ha ont. Min häst började stegra och det var pga att hon hade ont.

Kanske det kan vara tänderna. Hon håller hela tiden på med munnen och gnisslar!
:confused:

det låter som att hon har ont. kolla upp sadeln! ta även ut en equiterapeut el.likn. för att lösa upp det som redan sitter.

Det låter ju troligt, men vad är en equiteraupet för nåt. Det kommer en massör till stallet på onsdag hon kanske kan se om något är fel?`!

I första hand bör du ta ut en veterinär, SEN kan man gå vidare med equiterapeut.

Det verkar som om din häst inte tycker att sadeln sitter bra :idea:
Om hon började så sedan du köpt sadeln så skulle jag tro att det är den som är boven i dramat. Eller att hon gjort sig illa ngn stans.

Låt henne vila från ridning nu och kolla om hon kan skritta utan sadel vid ledning. Led henne och kolla om hon protesterar vid någon rörelse...Nya krafft har en del havre- hon kanske inte tål det men på 4 dagar borde inte det vara kvar och spöka och hon hade ju dessutom laggt till en olat och börjat bocka nu efter ni slutat med Nya krafften...

Lyssna på hästen- hon skriker åt er att hon tycker ni är dumma :p

Jag tror också att det är sadeln. Om man inte är säker på att sadeln ligger bra så tycker jag att man ska be om hjälp av en som kan det. Jag hade, om jag varit som dig, struntat i ridningen ett tag och tömkört henne. Då märker du om hon stegrar och bockar även när du inte sitter på. Hade provat med det innan jag ringde veterinären.

Säger som de andra, ta ut vet. och se att hästen inte har ont någonstans. Gör andra saker än att rida för att se om hon gör likadant. Anser du att sadeln passar bra? Är du kunnig eller utbildad? Det är inte helt lätt! Lycka till! :) /Anna-Karin- som red ihjäl en häst i opassande sadel

Vet inte vad det kan vara, men ta henne till en vet först så hon kan bli undersökt.
Om dom inte hittar nåt så börja med att ta ut en massör eller liknande kanse nån med värmekamra och även en som kan kolla om sadeln sitter bra.
Om dom inte hittat nåt fel så kanse det är så att hästen inte rent fysiskt eller psykisk klarar av det du vill att den skall genomföra.

Hoppas du hittar felet.

Vid dessa tillfällen kollar man att utrustningen passar, om så är fallet är nästa steg att kolla hästen med veterinär. Om inget framkommer på en sådan undersökning, och som veterinär kan åtgärda så kan man gå vidare med alternativa behandlingsmetoder.

En seriös ET eller kiropraktor tar inte emot hästen förrän den är utredd veterinärmediscinskt, det vore dessutom lönslöst om orsaken inte finns inom behandlingsområdet för alternativaren. Visserligen skall en seriös vårdgivare kunna vet när deras tjänster behövs eller inte, genom det kan de rekommendera en utredning av veterinär. Men det värsta som finns är hästägare som ersätter veterinär med alternativa behandlingar.:mad:

...man kan även prova att först longera av hästen innan ridning för att se om beteendet beror på en mycket stor dos av energi som måste ut. Om du har ett bra hö och om hästen inte går i så hård träning så är det kanske så att kraftfodergivan är för stor. Min travare går nu på hö + 1 kg morötter och mår prima.

Har du provat att rida med den gamla sadeln för att se om det blir skillnad?

(Nya Krafft innehåller havre och jag fick själv sluta med det för mitt sto blev så otroligt het. Så det kan bero på fodret, eller vara en kombination.)

Senast ändrad:

Min travare tålde inte pelleterat kraftfoder, blev ännu piggare, bockoppade och blev väldigt het....så det kan absolut va kraftfodret, en del hästar är även så känsliga, så när man ta i dem för hårt;) kan de stegra.....

Hej igen!

Jag har haft en veterinär där som inte såg något fel. Sen hade jag en tjej som masserade henne. Efter det så kom det ut en chiropraktor, akupunktör mm (lite klurgubbe). Han konstaterade att hon hade muskelinflammation i ryggen. Han gav henne 2 sprutor med blister i. Hon har nu musklat till sig. Men nu har hon istället fått sadelknutor. Och börjat bete sig igen. Men imorgon ska en sadelinprovare komma och titta på henne, HOPPAS ALLT BLIR BRA!

då är det ju helt klart sadeln. ännu en anledning att inte lägga på sadel som inte är utprovad. hoppas sadelutprovaren kan bekräfta att sadeln du har ligger fel så du får förklaring till beteendet. lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama