Min häst sliter sig lös

J

JohS

Jag har en jätte snäll häst som fungerar i de flesta situationer. Dock har vi ett stort, stort problem. När jag tex. hämtar honom från hagen så spetsar han öronen, lyfter huvudet och drar i väg med all världens fart. Han kan springa vart som helst (oftast ej till stallet). Det fungerar absolut inte att "hålla honom hårdare" eller något liknande, han är så otroligt stark. Vuxna karlar har till och med försökt hålla honom när han ska i väg - men lönlöst.

Detta är ett stort problem då vi ska lasta ur honom ur transporten på tävlingsplatser och leda honom inne i ridhus etc. Det är väldigt pinsamt (även farligt) att tappa honom då. Vi kan inte fara ut på tävlingar innan vi fått detta problem åtgärdat.

Hästen är sex år och en del säger att "han växer ifrån det". Men det är NU jag vill ut och tävla med honom, det är NU jag vill träna inne i ridhuset och det är NU jag vill slippa att springa och jaga honom runt hela gårdsplanen.

I dagsläget leder vi honom med kedjegrimskaftet genom munnen på honom till och från hagen. Men det måste väl finnas någonting annat vi kan göra? Jag har läst i massvis av böcker och artiklar - allt jag kommit åt om olika hästhanterings metoder, både NH och andra. Men INGEN av dem beskriver detta problem då hästen sliter sig lös med våld, det är som att problemet aldrig tidigare har existerat. Men det måste väl finnas fler som har haft detta problem?

Har du varit med om detta problem och har något tips så svara NU!

Sv: Min häst sliter sig lös

Det där är alltid jobbigt. Men du kan ju alltid pröva att ha en kjedja runt nosryggen eller träns både ut och in från tex. hagen. Hur länge har det vart såhär ? :confused:

Stigbett, ledträns, kedjegrimskaft?
Det är himla jobbigt när unghästar börjar med sånt, det är så svårt att lära bort det sen.

Jag leder alltid med träns och jag vet att det finns många som säger att det är fel (varför vet jag dock inte säkert måste jag erkänna). Jag fortsätter att använda träns pga säkerhet. När jag leder till hagen måste jag gå en rätt bra bit på en grusväg där både det ena och det andra kan komma körandes. Vill inte möta sopbilen, mjölkbilen eller foderbilen med bara grimma på hästen... I ditt fall skulle jag sätta på träns - det måste ju vara mycket bättre än en kedja i munnen (tror att det kan vara farligt, rent utav). Att vuxna karlar inte kan hålla din häst i grimma är väl inte konstigt. Vuxna karlar kan inte hålla NÅGON häst som bestämmer sig för att dra i väg!!

Träna ledarskap! Jag tror inte hästen vet att det är du som är hans ledare. Min häst skulle aldrig göra så (också nyss fyllda 6 år.) och skulle han försöka ger sig direkt för han vet vad han får och inte får göra. Så börja där och sen kan du börja tänka på träning och tävling, bnär du kan hantera hästen från marken är det dax att sitta upp.

Lycka till!

Jag skulle nog prova med stigbett. Som du säger så kan ju situationen bli farlig som du beskriver den.
Det är i och för sig inte så bra om han sliter sig med stigbett för då kan han göra sig rejält illa i munnen om han trampar på grimskaftet.
Men här gäller det att väga för och emot vad gäller skaderisken. Låter som en större chans att det händer en olycka utan.
Jag har för mig att MAN ENLIGT TR INTE FÅR lasta i och ur transport på tävlingsplats i bara grimma???
Har jag fel?

Glömde skriva att jag tror inte på det där med att det växer bort.
Ju tidigare man fostrar sin häst desto bättre. Jag tycker det är bättre att säga ifrån ordentligt en gång i stället för att små-tjaffsa hela tiden.
Det klart att INGEN kan hålla i en häst på ren styrka för det är inte det det handlar om! Hästen är alltid starkare rent fysiskt och tyvärr verkar din totto ha fattat det.
Träna ledarskap.
Lycka till!

Kockan skrev:
Glömde skriva att jag tror inte på det där med att det växer bort.
Ju tidigare man fostrar sin häst desto bättre. Jag tycker det är bättre att säga ifrån ordentligt en gång i stället för att små-tjaffsa hela tiden.
Det klart att INGEN kan hålla i en häst på ren styrka för det är inte det det handlar om! Hästen är alltid starkare rent fysiskt och tyvärr verkar din totto ha fattat det.
Träna ledarskap.
Lycka till!
:bow: Alldeles riktigt!

Jag skulle till en början med ta ett stigbett och leda hästen i, och sen ha ett ganska kort grimskaft så OM han skulle slita sig med det är det ingen risk att han gör illa munnen..för det är ju det som är så hemsk, dom kan ju slita av sig hela käken om man har otur med ett sånt.

en av mina hästar kan göra likadant ibland, ifs inte när hon ska ut i hagen utan när andra ska pyssla med henne el göra olika sorters övningar från marken.

Det är ett solklart ledarskapsporoblem (eftersom han aldrig har gjort så med mig), hon tänker, nää jag vill inte flytta på mig och göra som du vill så nu pysser jag, hon gör även samma sak om barnen inte ger henne eftergift tillräckligt fort. Så henne får inte dom hålla på med om hon inte är i en hage.

I alla fall ledarskapsporoblem löser du inte med kjedjegrimskaft i munnen, du gör snarare illa din häst.

Så den tillfälliga säkerhetslösningen blir väll att sätta upp staket från hagen till stallet, (och ha stängd stalldörr) tills du kan leda din häst igen.

ta gjärna hjälp av någon nh tränare så ni kan öva tillsammans.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att börja trixa med träns till och från hagen, du måste kunna hantera din häst på ett säkert sätt.
Vad är det för slags häst du har? Är han stor?

Jag säger som angelaL att sätt upp staket mellan hage och stall.

Och börja sedan göra ledövningar i hagen. En del hästar måste man vara extra hård mot och inte släppa på någonting..Lika viktigt är beröm när h*n har gjort rätt!
Så som sagt börja i hagen och lär honom att gå undan för dig, han får varken gå på dig eller förbi dig, han måste acceptera dig.
När ni övat och du känner att ni börjar komma någon vart så led honom in till stallet (fortfarande inhägnat mellan stall och hage för säkerhetens skull..)
Hoppas att det löser sig!

Jag har haft exakt samma problem med min häst. Förutom att han inte kom lös just då, men han sprang förbi mig i världens fart. Jag tog hjälp av en NH tränare, hon lärde mig ledarskap och hur jag skulle hantera honom. Det var det smartaste jag gjort i hela mitt liv! Så mycket har förbättrats, han väntar på mig, går inte på mig, och i transporten har han blivit mkt bättre vid urlastning (kastade sig ut förut). Sen har våran relation förbättrats så mycket! För nu vet jag hur jag ska hantera vissa situationer bättre och han känner sig mycket säkrare. Så jag tycker verkligen du ska prova att ha ut en NH tränare, det tjänar man på!

/IYA

Jag hade tagit ett stigbett och longerlina (har aldrig behövt släppa någon häst när jag haft longerlina, de har stannat innan linan tar slut s a s). Låt honom veta att stigbettet gör ont att tramsa med. Och parallellt träna ledarskap.

Jag har exakt samma problem som du! Nu leder jag min häst i träns till och från hagen. Har ingen möjlöighet att sätta upp wstaket mellan stall och hage eftersom jag får gå en bit på grusväg innan jag kommer till hagen. Hästen har fösökt bråka med mig med träns, men upptäckte att det inte var så kul. Parallellt med detta så tränar jag lite ledarskapsövningar och hoppas på att det ska bli bättre.

Är det någon som vet hur man får tag på en NH-tränare?
Jag vet inte riktigt var jag ska leta.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag hade tagit ett stigbett och longerlina (har aldrig behövt släppa någon häst när jag haft longerlina, de har stannat innan linan tar slut s a s). Låt honom veta att stigbettet gör ont att tramsa med. Och parallellt träna ledarskap.

:bump: longerlina :bump: longerlina :bump:

Jag tror inte på det där med "hårdare" metoder i munnen. Om du använder dig av en longerlina eller annant långt rep så gör du som så att när han börjar konstra driver du på honom mer och låter honom jobba runt dig. Vänd upp hans huvud mot dig och be honom flytt åt sidan med bakdelen.

Låt longerlinan "leka orm" och be honom flytta bakåt. Vänd honom på avstånd åt andra hållet och gå en bit. Gör om något av ovanstående om han börjar konstra igen.

Du har mycket lättare att hålla en häst med längre rep än ett kortare.

Försök göra honom uppmärksam på dig!

Vänder han bort och lägger på en rem med krökt nacke får du väl klamra fast dig i ett träd och hålla i linan eller kasta ankare :angel: :D :devil:

Nej, skämt och sido... hårdare metoder och skarpare lösningar brukar inte bli bra i slutänden. Som tidigare skrivits tag hjälp av någon kunnig person som kan hjälpa dig på plats.

Lycka till! :bump:

JAg tycker att det är jättekul att höra hur det går med hästarna som man läser om i trådarna.

så det vore skojigt om du skriver ifall det blivigt bättre el sämre och vilka råd du använt dig av och varför du tyckt att de råden varigt bra, och hur de olika sakerna du prövat fungerat.

Angela

Med stigbett å träns lär sig ju hästen egentligen ingenting. Du hanterar verkan av problemet, inte orsaken, som oftast handlar om ledarskap som flera har sagt. Och kruxet är att nån sällan har 100% ledarskap över sin häst. Har man 80 % i vanliga fall kanske det "sjunker" till 50 när hästen har extra stark motivation. Tex. extra bråttom in, väldigt hungrig, kompisen gick före eller vad det nu kan vara. Allt annat än att försöka öka ledarskapet i fler och fler situationer är genvägar.
Min häst kan bete sig likadant i vissa situationer. Han vänder dessutom ifrån mig, så jag har inte en suck att böja hans hals. Igår tog det mig en halvtimme att gå 100 meter med honom. Då blåste det, var mörkt och han var hungrig=starkare motivation för att komma in å få mat än att vara ledaren till lags. Jag hade stenkoll på honom hela tiden, minsta lilla försök att öka takten och komma före, minsta lilla försök att höja huvudet, minsta lilla försök att med öronen "räcka ut tungan" åt mig resulterade i backningar, vända å gå tillbaka samma håll vi kom, springa runt i liten cirkel, flytta baken, gå undan sidvärts etc.... Det tar tid, men lönar sig, de sista 20 metrarna gick han lungt, med sänkt huvud. Vitsen är att erbjuda hästen ett jobbigt alternativ och ett lätt. Så småningom valde han det lättvindigaste, dvs. att gå lungt.

Kan kanske låta grymt och säga de... men använda kedja då du leder honom...
Då har du bättre koll. Kanske t o m behöver kedja+ bett... Men det kan bara vara över en viss period som du behöver de för att visa vem som bestämmer.
Så länge en kedja används på rätt sätt så skadar den inte hästen på nått sätt..
Ha den under käken... Om du behöver mer effekt ha den över nosryggen, men var VÄLDIGT försiktig då... Genom kedjan så får du mer kraft och med för mycket kraft och hårda ryck så kan nosryggen gå av.

Tussemaja skrev:
Med stigbett å träns lär sig ju hästen egentligen ingenting.

Men det gör den väl på sätt och vis ändå? Den lär ju sig att om matte leder mig så kan jag inte dra järnet hur jag vill. Som någon nämnde så får man inte lasta ur en häst i grimma på tävlingsplats, och det finns ju en anledning till det.

Jag har själv promenerat med en häst i grimma, en lugn, äldre häst som inte har några som helst ledarskapsproblem what so ever. Men hon blev skrämd och jag tappade henne. Nu slutade det lyckligt, men hon hade lika gärna kunnat bli påkörd av en långtradare på stora vägen. Hade jag haft träns hade jag orkat hålla henne, och jag har lärt mig min läxa....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar