Min häst ser ut som hamster

T

tottenham

Hjälp mig!
Det börjar varje vår och håller oftast i hela sommare. Min häst sväller jättemycket bakom ganascherna. Hon ser ut som en hamster. Helt allvarligt.

Är det nån som har samma problem? Kan det vara en brist av något slag eftersom det alltid kommer på våren? Hon har inte ätit några strån gräs alls eftersom det fortfarande är snö kvar.

Har frågat veterinärer vid flera tillfällen men inte fått nåt direkt svar vad det kan vara eller vad jag kan göra åt det.

Kan tillägga att det funkar jättebra att rida henne i form. det är inget hinder.

Hjälp!

nu vet man ju inte så mycket, men kan kanske vara nån allergi?

Mitt sto blir lika, men jag har insett att detta inträffar när hon börjat beta. Har nyligen släppt över dem i en stor hage i vilken de ej gått på länge. De betar konstant hela dagen trots att det inte finns nåt att beta på (millimeterstrån bara), till skillnad från vinterhagen där de mest står o hänger. Men efter en dag tillbaka i vinterhagen så försvinner svullnaden.
Kan det vara något liknande för dig??

Låter endå som hon pillat i sig nått gräs strå el dyl och sedanreagerar hon på d,jaghar haft kompis som haft så på sin häst vet sa att de inte var något att göra åt utan de går ner av sig själv,de är lymfsköttlarna (kan inte stava) som sväller upp.

Jag har sett det på flera hästar i stallet, det kommer och går. Ena stoet brukar svälla bakom ganacherna i slutet av sommarn då dom ätit upp så mkt i hagen då hon antagligen får i sig mer jord än vanligt.

Det finns vissa växter (mest i hagar med fuktig mark, gölar eller dyl) som växer vid vatten och som kan orsaka sådana reaktioner som du beskriver. Har råkat på ett antal hästar med såna symptom och mig veterligen är det inget farligt, och det brukar gå över efterhand som hästen väljer att äta andra saker eller ämnet i växterna som orsakar reaktionen minskar.

Min häst har haft detta varje sommar sedan jag köpte henne som treåring, nu är hon åtta. Det börjar alltid på våren och vi har inget gräs här ännu så hon har inte fått i sig nåt sånt.
Jag är helt övertygad om att det är en brist eller att hon får i sig (varje vår???) något som hon inte tål. Men frågan är VAD? Hon har samma foderstat nu som hon haft hela vintern.
Nån sa att jag skulle prova ge salt i fodret så nu testar jag det.
Det går att rida henne fullt ut och så men känns ändå inte kul med dessa svullnader.

Hästar kan få det av att äta jord, bark, nån liten sak i havren.
Kan vara spottkörtlar som svullnat upp.
Eftersom det är varje vår kanske det är pollen?

Min pålla har det också med jämna mellanrum.
Dock inte så mkt så att hon ser ut som en hamster, men det syns ändå rejält.
Equiterapeuten sa att det var luftsäckarna som var svullna, vi fick rådet att ge henne en kur av torkad ringblomma och ingefärspulver på en månad.
Tro det eller ej, men "svullnaden" gick ner helt på tre veckor.
Det trodde jag aldrig att örter kunde vara så effektivt :confused: :D
Men tydligen är det så.

Pollenallergi?
Eller allergi mot något annat som finns på vår/sommar.
Kanske klimatet som gör det?
Altså, på våren blir det ju varmare och annan typ av luft.

Så sa jag också när jag tittade på min häst för några veckor sedan...

Hon hade varit aningen svullen bakom ganasherna "mitt på halsen"(lika på båda sidor)och nu hade hon kindpåsar!!! Tidigare hade hon svullnat upp rejält bakom ganacherna men nu var det på dem istället. Första gången hade hon precis bytt till en hage där det fanns lite gammal ensilage kvar och trodde att hon hade lyckats pilla i sig av det (trots att vi stängslat runt det). Den här gången däremot såg hon ut som en hamster. :(

Vi skulle precis åka till tandläkaren och han + veterinären där trodde att det var utförselgången till spottkörtel som var lite irriterad, sa att det bara behövdes en liten irritation efersom det transporterades så mycket saliv därigenom. Detta ordnades till och vi fick med recept på "antisvamp" medicin hem . Medan hon åt den var allt ok, nu har hon svullnat lite igen och jag ska ringa och prata med tandläkaren/veterinären imorgon (kom inte fram idag).

Dessutom har hennes hagkompis fått samma problem! Få se vad de har att säga. Smitsamt??

Mitt sto har oxå detta lilla bekymmer och sist jag hade henne på klinik så passade jag på att fråga veterinären.
Hon förklarade att det var en ganska vanlig åkomma som uppstår när hästarna går och betar på mycket kort gräs eller inte gräs alls ( Typ äter rötter och annat grejs i jorden ). De får då in väldigt mycket luft som gör att de ser ut som hamstrar. Veterinären sa att det inte var något att bekymra sig om. // Johanna

Det beror endast på att de går med huvudet i backen hela dagarna. Har det på flera av mina hästar nu när gräset börjar växa så smått och de sysselsätter sig konstant hela dagarna med att jag de små grässtråna. Första gången jag hade en häst som fick det så visade jag det för veterinär och han sa att det enbart berodde på att de gick med huvudet nere konstant. När det blir mer gräs senare så betar de inte lika intensivt då de ju får mer i varje tugga och blir "mätta" och därmed har huvudet uppe mer. Har en som ser ut som en fotboll när hon kommer in men efter ca 2 timmar i boxen med huvudet i normalläge så går det ner igen. Enda jobbiga är att man måste vänta att rida henne tills det gått ner märks att det tar emot när går i form och skall ställa sig samt att käkremen knappt går runt henne.

Förra året hade mina två hästar exakt samma sympyom, dom såg frktansvärda ut... Tog hem vet. för jag tänkte att nu jäklar är det allvarligt...Men han sa bara lugnt att detta brukar drabba en hel del hästar på vårkanten när det grönagräset börjar komma och dom konstant går med huvudena i marken, det gick över efter ett litet tag på båda. Men igår såg jag på min två åring (fullblod) att han var helt tjock bakom ganaschen och jag tänkte hjälp vad är nu detta men kom snabbt ihåg sen förra året hur det var, hade ej denna hästen då men nu har han gått och gnagt hela tiden. Så det är inget farligt och brukar gå över ganska snart!

Ringde veterinären/ tandläkaren idag. Hon sa att de haft ett antal hästar med detta problemm nu och att det inte var någon fara. Hon visste inte vad det berodde på men trodde att det vara för att det producerades för mycket saliv eller för att utförselgången till munhålan blev temporärt tilltäppt. Så länge de mår bra för övrigt är allt ok...alltså ungefär vad övriga har sagt tidigare men tänkte att hennes ide om varför kunde vara kul att tillägga.

...och att rida i form blir det ju inte tal om på ett tag - lyckos hästen som bara kan strosa runt som hon vill i skogen...

Det satt jag och min kompis precis och diskuterade! :eek:
Jag hade varit i stallet där min andra kompis har sin härst inhyrd. Hästen i boxen bredvid har i ca. 4 dagar haft svullnader strax bakom ganascherna, åt halshållet. Hans högra öga var väldigt litet jämför med det andra. Men han påminner faktiskt om en hamster.
Jag och kompisen pratade då i telefon om att det kunde vara kvarka, "halsfluss" och allt möjligt som finns. Vet ej om hästen har feber.
För ca. 1 vecka sedan släpptes den hästen in i en hage med pyttelite gräs.
Har läst några inlägg om grästeorin, så då borde det väl vara mycket möjligt att hästen har "hamstersjukan"?

Bara lite skrivarssugen...

:D

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 068
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 083
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka