Min häst ser ut som en hamster!

Corax

Trådstartare
Min häst har reagerat på hösilaget (förmodligen)för hon ser ut som en hamster! Senaste dagarna har det bara varit 'bakom' ganacherna som hon har varit svullen men det har minskat vid motion.
Men i dag när jag red så putade det ut ordentligt på båda sidorna. Det är som vätskefyllda ödem på båda ganacherna. Det liksom hänger ner som vätskefyllda påsar. Dessutom flåsade hon en del. :crazy:

Vad sjutton Gör man??
Jag plockade bort hennes hösilagepåsar och fick fatt på en bal hö som jag blötte ordentligt.

När måste man kontakta vet? Hon är precis som vanligt och äter allt som kommer i hennes väg.
Vad gör/ger man om det inte går ner? Kortison?

Sv: Min häst ser ut som en hamster!

Har hästen feber? Hur är pulsen?

Om hästen flåsar (mer än normalt?) skulle jag kontakta veterinären på stört.
Åtminstonde ringa och fråga vad de tycker.

Ang 'svullnaderna' överlåter jag till någon annan att svara på, men skulle det vara Min häst så skulle jag nog inte vänta med att ringa vet.

Kan vara en reaktion på nåt som hon stoppat i sig i hagen.
Händer att hästarna i vårat stall kommer in så ibland.
Då beror det på det iaf. Ingen annan förklaring har fåtts.

Det behöver faktiskt inte vara någon reaktion på ditt hösilage. Jag har sett på flera av våra hästar på vår och höst när gräset är jättekort, att ganascherna blir "tjocka". Kanske är det helt enkelt så att de anstränger sig så för att få tag på de där korta stråna. Skulle inte vara särskilt orolig om hästen för övrigt var som vanligt.

Till alla.

Det här är ingen vanlig gräsreaktion.
Hon har varit tjock sedan vi bytte bal för några dagar sedan men nu har det escalerat.
Jag har aldrig sett något liknande.
Som jag beskrev innan, det är som vätskefyllda påsar som hänger ner på ganacherna. Alltså inte bakom utan På. Samt att hon är svullen bakom fortfarande.
Hon har förövrigt inget annat 'konstigt' att stoppa i sig i sin hage förutom ev. nått strå gräs.

Hästen har inte feber och flåsade mer än normalt vid upplockning i galoppen. Alltså inte i vila eller i skritt/trav.

ja hade ringt vet o rådfrågat,min häst var väldigt svullen men också väldigt medtagen vilket jag inte fattade din häst är.
min häst hade lymf cancer,menar inte att din har det men det kanske inte är ngn allergisk reaktion?

min häst kommer in och ser ut som en hamster när det är torrt och väldigt kort gräs i hagen,enl vetrinär är det stopp i spottkörtalrana som gör att dom svullnar och man ska se till att det finns vatten...svullnaden går ner efter ett par timmar...

Ger du fortf. av den balen, fast hästen uppenbarligen reagerar på det?
Skulle slutat med det, om det var min.

hej hade en häst som så likadan ut men det är INGET farligt det är att hästen får in luft i "tomrummet" vid ganachen jag blev rekomenderad att hänga upp höet ganska högt i boxen när hon åt och det hjälpte. lycka till!

min häst kommer in och ser ut som en hamster när det är torrt och väldigt kort gräs i hagen,enl vetrinär är det stopp i spottkörtalrana som gör att dom svullnar och man ska se till att det finns vatten...svullnaden går ner efter ett par timmar...
Detta är troligast.
Ta bort den från gräset.
Rid den i fri form annars kvävs den.
Det går över på ngn dag.

Lånar tråden lite..

Min ponny har likande symtom. Han är dock svullen bakom ganascherna, nåt slags vätskefyllda knölar.. Blir även flåsig vid ridning.

Detta har han haft ett tag nu, jag trodde att det va nån slags reaktion och skulle gå öven på nån dag men nu har det gått snart två veckor.
Han går på samma mat som han har gjort hela vintern förutom att han har börjat få lite olja varje dag.

Nån som har varit med om detta?

Mina knölar kommer det ingen vätska ur. Absolut ingen varböld utan mer som en fettknöl..

Blev orolig ett tag eftersom grannstallet har kvarka, men det är jag säker på att det inte är eftersom ingen feber och det är inga varbölder som sitter UNDER ganascherna.

Funderade på om det kan va nån slags pollenallergi?? Min polle är nämligen lite rinnig i näsa och ögon och varit ett tag. Och blir inte människor svullna i halsen vid pollen?

Till alla.

Det här är ingen vanlig gräsreaktion.
Hon har varit tjock sedan vi bytte bal för några dagar sedan men nu har det escalerat.
Jag har aldrig sett något liknande.
Som jag beskrev innan, det är som vätskefyllda påsar som hänger ner på ganacherna. Alltså inte bakom utan På. Samt att hon är svullen bakom fortfarande.
Hon har förövrigt inget annat 'konstigt' att stoppa i sig i sin hage förutom ev. nått strå gräs.

Hästen har inte feber och flåsade mer än normalt vid upplockning i galoppen. Alltså inte i vila eller i skritt/trav.

Våra hästar ser precis ut såna ca 2 veckor varje vår. det är ngn rot eller ogräs som kommer upp och växer i våra hagar. svullnaderna börjar på sidorna av ganascherna, ser ut som hästen fått en spark i fejan, helt uppblåsta och "buckliga" på ganscherna. sen åker svullnaden ner och lägger sig under/nedankant på ganascherna och blir mjuka och hängiga svullnader.

försvinner efter ngra dagar max ett par veckor. Har också upplevt det du skriver med andningen, i övrigt är allt normalt, glada och pigga hästar som äter som vanligt osv.

det är mycket troligt ngt som växer vid den här tiden i din hage, inte silage balen.

*sista*

Jag kan nog med största sannolikhet säga att det faktiskt Var balen hon reagerade på.
Jag tog ju genast bort allt silage och fick fatt på en bal hö som hon fick i stället. I morse var det knappt kvar någon svullnad alls. Inte ens i 'lymfarna'.
I eftermiddags efter en hel dag i hagen hade hon inte heller någon svullnad.
Trodde inte att det var möjligt att så mycket vätska/svullnad skulle gå bort så fort men tydligen...

Tack alla för visat engagemang!

Tror fortfarande inte att det är balen, sannorlikheten att det är ngt i hagen med spirande gräs är betydligt större - såvida du inte har ngn konstig växt helt plötsligt i balen? :confused:

jag skrev kanske otydligt i min redogörelse för våra hästar. de har inte haft symptom i 14 dagar, utan under 14 dagar fördelat på 12 hästar som går 2 och två i olika hagar.
per häst rör det sig om 2-3, max 4 dagar, som det är såna symptom du beskriver. sen är de borta.

varför tror du det är balen? :confused: Fler hästar har väl ätit av den, isåfall borde de också reagera om det blir så stark reaktion på en individ. Mycket troligare att hon ätit ngt i hagen, som inte nödvändigtvis alla andra plockat i sig.

Senast ändrad:

Våra hästar ser precis ut såna ca 2 veckor varje vår. det är ngn rot eller ogräs som kommer upp och växer i våra hagar. svullnaderna börjar på sidorna av ganascherna, ser ut som hästen fått en spark i fejan, helt uppblåsta och "buckliga" på ganscherna. sen åker svullnaden ner och lägger sig under/nedankant på ganascherna och blir mjuka och hängiga svullnader.

försvinner efter ngra dagar max ett par veckor. Har också upplevt det du skriver med andningen, i övrigt är allt normalt, glada och pigga hästar som äter som vanligt osv.

det är mycket troligt ngt som växer vid den här tiden i din hage, inte silage balen.

Samma här!! Precis så är det för oss, fast det är bara min häst som reagerar. Men hon har inte vart flåsig av det sen första året (första dagen...:crazy:) jag hade henne. Då ringde vi vet direkt!! Min häst reagerar även lite på hösten när hon kommer tillbaka till vinterhagarna. Det är nåt i de hagarna hon reagerar på....

hej hade en häst som så likadan ut men det är INGET farligt det är att hästen får in luft i "tomrummet" vid ganachen jag blev rekomenderad att hänga upp höet ganska högt i boxen när hon åt och det hjälpte. lycka till!

Precis båda dessa sa veterinären när jag hade ute dem pga detta för några år sen!!:)

Men är det inte konstigt att hon har varit svullen sedan dagen vi öppnade den balen? De andra hästarna är inte lika känsliga men man har märkt att de inte tyckt om den här balen så mycket.

Hästen har gått i samma hage på våren i många år nu och på sin höjd fått 'gräslymfar'.

Vet trodde för den delen också att det var balen som var boven.

Kan du inte fota så vi får se om vi ens pratar om samma fenomen?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 392
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej alla kloka bukefalister! Tacka vet jag trådlöst internet och laptops... Var inte meningen att jag skulle ha utsläpp i stallet...
Svar
2
· Visningar
1 086
Senast: BlackRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka