Min häst ser ut som en hamster!

Sv: Min häst ser ut som en hamster!

Jag kan inte fota 'fenomenet' eftersom hon ser ut som hon ska numera och jag hade tyvärr inte kameran med då hon var som värst. Annars brukar jag fota det mesta som har med hästarna att göra.

Detta är troligast.
Ta bort den från gräset.
Rid den i fri form annars kvävs den.
Det går över på ngn dag.

Ha ha det var det löjligaste jag hört på länge, ingen häst kvävs av hamsterkinder det har inte ett dugg med luftstrupen att göra.

Hamsterkinder är inget att bry sig om, det enda är på de som får extrema (har en sådan som ser ut att ha svalt en fotboll på var sida) hon har lite jobbigt att jobba i rätt form om man rider henne för snabbt från att hon varit i hagen. Allt handlar om att de glupska varelserna aldrig lämnar backen med huvudet och därför blir inte avtömningen från spottkörtlarna som de skall. Så fort det kommer mer gräs sedan oc de blir lite mätta emellan och plockar upp näsan för att vila då och då så slutar det igen. Absolut inget att bry sig om.

Men är det inte konstigt att hon har varit svullen sedan dagen vi öppnade den balen? De andra hästarna är inte lika känsliga men man har märkt att de inte tyckt om den här balen så mycket.

Hästen har gått i samma hage på våren i många år nu och på sin höjd fått 'gräslymfar'.

Vet trodde för den delen också att det var balen som var boven.

I år verkar dock vara ett extremt år vad gäller hamsterkinder tror det har något att göra med värmen ihop med torkan att gräset inte växer upp och blir långt utan är gäckande kort. Har hamsterkinder i år på hästar jag inte brukar ha det på och fotbollen som nämns ovan är extrem och ser verkligen inte klok ut.

Ha ha det var det löjligaste jag hört på länge, ingen häst kvävs av hamsterkinder det har inte ett dugg med luftstrupen att göra.
Har man en häst med stora ganascher o rider dressyr- är det inget skämt:p
det blir ännu större stas. Menar nu när den är rejält svullen bakom G o även uppåt nacken.:crazy:

Har man en häst med stora ganascher o rider dressyr- är det inget skämt:p
det blir ännu större stas. Menar nu när den är rejält svullen bakom G o även uppåt nacken.:crazy:

Jo det är ett skämt att de skulle kvävas av det, då luftvägarna inte på något sätt är involverade i det hela. Att det är jobbigt för hästen eller som i mitt fall med den extrema helt omöjligt att jobba ihop henne i form då det helt enkelt inte går att böja ihop huvudet för det är i vägen är ett faktum men ingen risk som sagt att de kvävs, dessutom är det faktiskt så att om du tvingar igenom en böjning så blir faktiskt svullnaden mindre, fick vara så elak en gång trots hennes protester då jag inte tänkte mig för och lät henne gå i hagen nästan fram tills vi skulle iväg och tävla mitt under perioden med hamsterkinder. Fick bort en del på det viset sedan skrattade tävlingsveterinären gott åt henne på besiktningen. Han som tur var lägga sig ganska mkt innan hon skulle starta.

Då kanske man har fått en förklaring på sin hästs konstiga symptom i vintras/vår..Ödem under hakan,nedanför ganascher osv..även ödem under magen dock..vi misstänkte någon giftig växt i rundbalshöet,det försvann när jag bytte hö..dock kom der tillbaka efter ett tag när hon betade kort gammalt gräs.Nu är det helt borta förutom häromdagen då hon såg svullen ut igen..men hon går in väldigt mycket för betandet nu..kanske är det? Hon har varit pigg och glad hela tiden och veterinären hittade inget fel på henne (tog mängder av prover.
jag är med på teorin att den torra sommaren förra året kan ha gjort något med höet..eller så kanske fler giftiga växter fick grepp om markerna när gräset vissnade?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 254
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 392
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej alla kloka bukefalister! Tacka vet jag trådlöst internet och laptops... Var inte meningen att jag skulle ha utsläpp i stallet...
Svar
2
· Visningar
1 086
Senast: BlackRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka