Min häst samarbetar inte i skritt.

R

repeater

Precis som rubriken lyder, min häst vill inte samarbeta i skritt.
Det går bra på lång tygel men så fort man kortar upp börjar han krångla, ställer sig utåt, höjer huvudet och skrittar långsammare.
Givetvis kortar jag inte för mycket och drar inte heller eller "sågar" i tyglarna. Har provat att ge eftergift när han höjer huvudet och sådär men han fortsätter ändå att hålla på. Det känns som om han liksom vill bestämma i skritten. Så fort jag börjar trava vänder han helt och lyssnar hur fint som helst på mina hjälper, detta gäller även i galoppen. Det är alltså bara i skritten han krånglar. Någon som varit med om något liknande?

Sv: Min häst samarbetar inte i skritt.

Prova att sätta hästen i arbete när du skrittar. Rid sidvärtsrörelser med olika stor tvärning, skolor, öka/minska volt etc. Hästen behöver få en uppgift.

låter som att de är lite fel på framåtbjudningen, driv hästen i skritten, va lite bestämd med att hästen ska fram, sen flytta undan hela tiden så hästen måste arbeta lite.

Prova att strunta i vad han gör med huvudet. Håll handen så stilla det går och kräv arbete. Om han gör vad han ska med kroppen så kommer huvudet att lugna ner sig av sig självt.

Fundera också på om du gör något annorlunda med sits eller hand under skritten som du inte gör i traven som han kanske reagerar på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 631
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar