Min häst rusar ut när jag leder henne ut från stallet.

LaDolceVita

Trådstartare
Hej,jag köpte hem en ny häst den 30:e Augusti.Hon är ett fd travar sto på 13år.Hennes förra ägare lät henne alltid springa ut/in i hagen/stallet.Hon är jätte snäll att hantera men kan bli väldigt nervös när det är mycket folk här hemma i stallet och kan inte stå still.Det funkar bra när vi bara är två-tre personer i stallet men när det är fler så går det knappt. Men nu kommer jag till det viktigaste som jag vill ha hjälp med.

Varje gång jag ska leda ut henne från stallet så går jag lugnt bredvid henne men hon rusar rakt ut ur stallet och bryr sig inte om mig.Jag har hingstkedja på henne ibland men den tycker hon inte alls om.Drar jag i den så reser hon sig eller blir rädd.Pisken är hon också rädd för då hon blev överdrivet piskad en gång på travet.Efter varje gång hon gör sådär så går jag in i stallet igen ca 4a gånger och prövar igen men det händer alltid likadant...hon rusar rakt ut med mig efter i grimmskaftet.Ingen av våra andra hästar är såhär,jag är 16år och min mamma vetinte heller vad som är fel.:confused:

Tacksam för svar! :)

Sv: Min häst rusar ut när jag leder henne ut från stallet.

Hur fungerar hon att leda annars? Går hon förbi dig/över dig annars? I så fall, börja där. Gå på promenader och se till så att hon är lyhörd för dig. Så att hon följer dig, håller ett avstånd som du anser är bekvämt. Vissa vill ha ett par meter men jag nöjer mig med betydligt mycket mindre än så då jag vill ha kontakt med hästen hela tiden men fortfarande ska hästen gå bakom och definitivt inte på mig.

Att hästen kastar sig ut får du försöka komma på felet med. Är det någon rädsla för trängseln i dörren? För att undvika att bli översprungen kan du ju, om det går, öppna upp dörren mer, exempelvis om det är en dubbeldörr. Ta ett steg i taget ut genom dörren. Börja en bit inne i stallet. Ta ett steg, vänta ett tag och se så att hästen är avslappnad. Ett steg till, vänta igen, ett steg till, vänta igen. Jag lär mig alltid mycket nytt på att studera hästen i sådana lägen. Vilka miner den gör, hur den reagerar för ett visst ljud osv. Gör detta ofta och mycket.

Angående stressen i stallet: Hur stort är stallet som du har din häst i? Många travare har jag upplevt som väldigt stressade efter den miljön som har varit där och kan behöva bo i lugnare stall eller alternativt lugnare delar i stallet för att må så bra som möjligt, åtminstone under en period tills de inte är så stressade i huvudet så att säga. Exempelvis att det inte går förbi så mycket hästar och människor just utanför dess box.

Hon fungerar bra att leda hela tiden förutom när det kommer till att hon ska ut från stallet.Vi har ett stall med 5boxar i och min kompis har sin häst hos oss också.Vi har även ett utestall men där kan vi inte binda upp hästarna som vi kan göra inne i huvudstallet.Det hände här om dagen att hon blev jätte nervös när min kompis hade med sig två personer.Innan dom kom in i stallet gick det jätte bra och min mamma å hennes sambo var inne i stallet.Men när dom kom in blev hon jätte nervös.´Jag kan ju säga att hon inte varit van med mycket folk hos förra ägaren då gubben på 92år aldrig borstade henne/dom andra hästarna,eller höll på med dom mm..Hon går alltid bredvid mig men inte när vi ska ut genom stallet.Vi har inga dörrar just nu och stall ingången är ca 200 cm bred/hög. Tack för ditt svar!

Senast ändrad:

Det funkar inte bättre om du leder henne i träns?

Du har bara haft henne en dryg vecka. Sätt upp en skylt att hon ska få stå i fred när hon är i sin box under en tid. En del hästar blir så där oroliga när de byter miljö - det behöver inte betyda att hon "är sådan".

En sak du kan prova är "gå - stopp" med röstkommando. Alltså - inte i "ut-ur-stallet-situationen" då. ;) utan på annan plats där det fungerar idag. Säg prrrro (eller vad du nu har för stopp-kommando) och ge henne massa beröm varje gång hon stannar OCH detsamma när hon ska gå. Jobba med henne från marken (gärna med lite annat invävt - typ, gå över bommar och sådant). Bestäm i förväg var hon ska stanna och be henne att göra det. Det blir lite unghästträning, men det är både nyttigt och kul för alla!

Att ha väl inarbetade röstkommandon är GULD! När vi började "klicka" dotterns häst var det första kommandot "stå fint" (han står på alla fyra benen med "nosen" rakt fram). Gissa om det är användbart! :laugh:

Tack,det ska jag pröva :).Min mamma säger också att jag ska göra markövningar så det är väl bara att bytaom till ridkläder och gå upp till ridbanan och börja!Ska pröva röst metoden istället för prro :).Tack för ett jätte bra svar!

En del travhästar selas upp i stallgången och körs ut direkt när någon släpper den, det kan vara en gammal vana och inte det att hästen är direkt rädd för något.

Markövningar, träna och träna och träna mera... :)

Du har fått många bra råd av andra här i tråden som du kan börja jobba med.

Jag vill bara lägga till en sak - ha tålamod .....

För många år sedan köpte jag ett travarsto för att ha i en liten turridningsverksamhet. Det var en snäll och trevlig häst som fungerade jättebra som turridningshäst. Men jag hade precis samma problem som du när hästen skulle ledas ut ur stallet - in gick det bra, men ut ur stallet hade hon bara en växel och det var att rusa för fulla muggar. Och precis som i ditt fall, så var detta något hon hade med sig från förra ägaren - där hade hon i princip blivit jagad ut ur stallet med pisk varje dag. Sorgligt ....

Jag hade hästen i två år, och det tog säkert ett år innan hon gick att leda helt säkert genom en stalldörr. Hon lugnade sig efter ett tag - med mycket träning - men ibland, om hon blev stressad eller var ouppmärksam på den som ledde henne, så kom de gamla takterna tillbaka och då hängde man som en vante efter henne.

Så jobba mycket med ledövningar och få henne uppmärskam på dig och dina kommandon. Och ha tålamod - ta ett steg i taget. Och se till så att du inte blir översprungen .... det kan sluta illa!

Jag rekommenderar att du använder de kommando som är vanligast (så att även andra kan hantera din häst). Alltså - Ptrroo för stanna, "smack" för börja gå, skrittaaaa, traaav, gaaaaalopp, backaaa, siiidaa o s v.

Det jag skrev om "stå fint" var när vi hittat en metod för inlärning som passade oss (klicker) - men det ska man inte börja med utan handledning av någon som kan - det är superviktigt att lära sig rätt timing. Vi var på flera introduktionskurser och kurser innan vi ö h t började med vår häst. Gör alltså inte det på egen hand!

Och, hör du - lycka till med din häst! Ta det lugnt....... :-)

Om hon är lärd att rusa in och ut från stallet själv och gjort det i några år så är det inte så konstigt att det är avårt att le henne.

Ge henne lite tid och ha tålamod när du träna så kommer det säkert bli bättre.
Va försiktig så du inte skada dig.

Vad jag menade med att du ska vara noga med var du placerar henne är hur många hästar och människor som springer förbi boxen (och som har ärenden förbi boxen).

I mitt stall har vi byggt ingången på mitten. Jag har också 5 boxar så en box ligger mitt framför dörren och 2 på vardera sida om den. Därför är det olämpligt att sätta en stresshäst i mittenboxen (varför den är halvt söndertuggad). Fortsätter problemet med rörelse i stallgången kan du kanske om möjligt flytta om lite och se om problemet kvarstår. Det var lite så jag tänkte. Man märker det ju allt eftersom.

Angående ledövningarna: försök att få hästen att gå lite bakom dig. Enligt egna erfarenheter ger det en tydligare bild om vem som är den egentliga ledaren. Hoppas att det går bättre efter hand och gardera dig med mycket tålamod.

En varning - ta det försiktigt och placera dig inte framför en häst som brukar rusa iväg!

Okej,tack för tipset. Just nu står hästarna inte inne så vi tar in dom två och två dagligen och kollar igenom dom,borstar osv.Men hon ska få stå i vårat ute stall sen med sin hagkompis och min kompis häst :)!

Tack för ditt tips!

Ja det är ju så det kan vara,men jag hoppas det löser sig snart :).

Jaja absolut,det gör jag. Hon är jätte duktig ute men det är som sagt i stallet det blir till en enda smet när hon ska tas ut :).

Tack för ditt svar,jag är glad att någon vet precis hur det är.Idag var det lugnt i stallet och jag var ensam med henne.Hon var lugn till att börja med men direkt när jag knäppte loss uppbindnings skaften och skulle leda henne in i boxen så rusade hon in precis när hon var inne med huvudet vid dörren.Jag hoppas det löser sig.Jag är orolig för vad som kan hända om hon fortsätter såhär. Men jag är jätteglad för ditt svar! :)

Hej!
Om jag hade din häst skulle jag testa att leda henne i stallgången, att ta något steg och sedan stanna - få henne att slappna av och klia, smek osv :) när hon står lugnt och fint skulle jag ta något/några steg till och upprepa det, och så göra samma sak ut och in genom dörrhålet :D och stanna mitt i öppningen och så :) bli absolut inte arg på henne, hon är nog bara van att göra som hon gör :) du får berätta hur det går för er också! :D

Trav hästar selas och spänns ofta för i stallet... sen är det gasen i botten ut genom dörren...Så börja med att jobba hästen för hand, lär den halt först totalt avslappnad med sänkt huvud. sedan att rygga lungt. Halt gör ett kryss i underlaget där hästen skall stå halt , frambenen mellan krysset detta är en svår uppgift för en närvös häst men ha tålamod, beröm korigera var lugn.detta moment tömmer hästen på energi mer en att den springer sig trött.Hon kommer snart att in se att du är en person hon kan lita på...bara du är konsekvent tålmodig och lugn.gör detta på olika platser men sist i stall dörren...de funkar:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 712
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar