Min häst magrar ut ..

8

89madde89

Min häst har börjat magrat ut. Nu har jag tagit henne till en hage som har gått i snart 1 månad,dygnet runt. Innan jag tog dit henne(från ett stall hon stått i) så hade hon börjat magrat ut lite. Och nu när hon står i hagen så har hon magrat ut rejält. Och hon har jätte mycket hud på hals och kinder. Och hon är väldigt torr på dessa ställen. Hon har tillgång till vatten och hö,och hon får sin morgonmat och kvällsmat på kvällen,då jag inte hinner ge henne morgonmaten på morgonen.
Någon som vet vad problemet kan vara? Jag är jätte orolig.
Tack på förhand.

Sv: Min häst magrar ut ..

vad får hon för mat förutom bete? hur mycket hö?
hur stor är hästen? bild?

Hon kanske skulle behöva stallas in nattetid.
Brukar hon stå på stall över vintern eller brukar hon gå på lösdrift?
Hur menar du att du inte hinner ge henne morgonmaten?
Har du ingen annan som kan ge henne det?
Behöver hon mycket mat så är det inte bra att ge allt på en och samma gång.
Finns en riktlinje på max 0,4 kg kraftfoder/100 kg häst per utfodringstillfälle.

Om inte annat låter det som om du behöver ringa till veterinären.
Man kan ringa även för att bara rådfråga...

Morgonmaten är:

4 dl Havre
6 dl Kraft Grund
4 dl Korn

Kvällsmaten:

8 dl Kraft Grund
4 dl Korn
2½ tsk Biotin
2 tsk salt

Och jag har ställt henne i en hage så hon står ute dygnet runt för att jag ska ha råd med att betala hennes skoning. Stallhyran är 800:-,även skoningen. Och hon tappar sina skor väldigt ofta.
Och hon började magra ur även när hon stod i stallet(inne på natten,ute på dagen).

Och hon får ca 4-6 kg hö varje dag. Kanske ska börja ge henne mer? Och höet vet jag inte om det är så speciellt bra heller, eftersom jag hittar några möggliga strån i det. Men just nu har jag inte råd att skaffa nytt hö,även om jag jätte gärna vill de. Och det är så svårt att hitta i närheten av där jag bor. Ska jag kanske lägga till nått mer i maten som höet saknar? Eller ska jag ta bort nått?

Och hon är ett varmblod som är ca 160 cm i mankhöjd. Vikten är jag inte säker på.

Inget illa menat men om du inte har råd att ha henne i stall och sko,inte råd att köpa ordentligt friskt hö,inte har tid att ge stackarn frukosten,vad ska du då med häst till....:confused:

Med tanke på vad du skriver om hur du har det med pengar så är det nog bäst för både dig och hästen att du säljer den.
Mögligt hö är aldrig bra så du borde inte fodra med alls. Hästen kan bli sjuk av att äta det. Inte heller mängden kraftfoder är så där väldigt stor men det beror lite på vad höet innehåller om det finns gräs i hagen och hur mycket hästen arbetas.
Sedan är lite svårt att förstå allt du beskriver om hur hage och häst ser ut, men det kan vara så att hästen dessutom skulle behöva en veterinärundersökning. Det där med skinnet som hänger hörs inte så bra. Men en veterinärundersöking kommer att kosta betydligt mer än hovslagare och stallplats.
Det är inte billigt att ha häst även om det är roligt. Du bör kanske vänta lite tills du har bättre råd med alla kostnader som finns ihop med att ha häst.

Senast ändrad:

Och hon får ca 4-6 kg hö varje dag. Kanske ska börja ge henne mer? Och höet vet jag inte om det är så speciellt bra heller, eftersom jag hittar några möggliga strån i det. Men just nu har jag inte råd att skaffa nytt hö,även om jag jätte gärna vill de. Och det är så svårt att hitta i närheten av där jag bor. Ska jag kanske lägga till nått mer i maten som höet saknar? Eller ska jag ta bort nått?

Kom på, 4-6 kilo hö dagligen tycker jag låter lite väl lite, min får MINST 10-12 kg, hon är ett varmblod på 160 ca och väger runda slängar 550 kg.
Hennes mat fördelas såhär:

Morgon:
7 dl hippo bas
massa hö, cirkus runt 5 kilo

lunch:
Morötter (vet ej direkta kiloantalet)
Hårtbröd ett par skivor
hö runt 2-3 kg

Kvällsmat:
15 ml B-vitamin
8 dl hippo basic
betfor (blöter 2-3 dl i nästan 1 liter vatten, allt hälls i mathinken)
Hö från 5 kg och uppåt, det blir oftast mer då jag vill hon ska ha nått att tugga på så ofta hon vill.

Detta får hon som jag tycker låter lite men dakem ÄR rund....:angel:

Kolla att hästen är ordentiligt avmaskad och ge den mer mat fördelat på fler tillfällen.
Har mitt hbl sto på bete dygnet runt och det lär hon fortsätta med så länge vädret tillåter. Hon har lätt för att tappa hull och får, förutom ett relativt bra bete, 8 kg hö, 2 kg lusern och 1 kg havre.

Har du inte råd att ge hästen tillräckligt med bra foder så måste jag tyvärr hålla med escodobe, sälj eller låna ut hästen.

Min häst har börjat magrat ut. Nu har jag tagit henne till en hage som har gått i snart 1 månad,dygnet runt. Innan jag tog dit henne(från ett stall hon stått i) så hade hon börjat magrat ut lite. Och nu när hon står i hagen så har hon magrat ut rejält. Och hon har jätte mycket hud på hals och kinder. Och hon är väldigt torr på dessa ställen. Hon har tillgång till vatten och hö,och hon får sin morgonmat och kvällsmat på kvällen,då jag inte hinner ge henne morgonmaten på morgonen.
Någon som vet vad problemet kan vara? Jag är jätte orolig.
Tack på förhand.

Kom på med, NÄR är hon avmaskad senast...hon kan ju ha mask oxå då hon magrar av?

luras du är min första tanke för detta låter ju totalt urflippat...
Menar du att hästen ska gå ute under vintern för du inte har råd med stall?
du har inte råd med bra foder i rätt mängd??
Gör din häst en tjänst o sälj den nu till någon som kan vill och tänker göra det rätta!Din häst lider o mår inte bra-du riskerar en anmälan för vanvård o kan bli åtalad!

Nejnej. Jag ska snart ta tillbaka henne till stallet. Där hon kommer att så under hela vintern. Ska ta dit henne i slutet av September. Och vi håller på letar efter nytt hö. Och vi ska sätta upp en till hage med lite mer gräs i. Och hon ska fortfarande få samma mat. Och jag ska ringa veterinär imorgon,så ska dom få komma och kolla på henne.

jag börjar också fundera om du skojar med oss :confused:

om det inte är så så håller jag med de andra om att, har man inte råd att ha häst så ska man inte ha en.

Nejnej. Jag ska snart ta tillbaka henne till stallet. Där hon kommer att så under hela vintern. Ska ta dit henne i slutet av September. Och vi håller på letar efter nytt hö. Och vi ska sätta upp en till hage med lite mer gräs i. Och hon ska fortfarande få samma mat. Och jag ska ringa veterinär imorgon,så ska dom få komma och kolla på henne.

aha! ok, detta inlägg hann jag ej läsa.
jag tycker du ska ge henne fri tillgång på hö först och främst. sen kan du även ge lusern som är ett perfekt foder att ge tillhästar som behöver upp i hull.
MEN BYT HÖ FÖRST!!!

nu blev det många inlägg på raken av mig :o
Men jag gick in på din sida och kollade var du skrivit innan, och såg där att du registrerade dig idag PLUS att du vill avsluta det idag också.

Så detta var väl inte så sant kanske?? ;)

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 737
Senast: svea
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 872
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 381
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka