Min häst luftsnappar- i hagen.

W

walkyria

Jag känner mig som världens världens sämsta hästägare!
Min häst har börjat snappa i luft, det började i hagen & har nu även övergått till att även vara i boxen. :(

Jag har aldrig varit med om att en häst börjat med att snappa i hagen....

Jag VET att det är mitt fel:(
Och jag känner mig så HEMSK!

Han snappar för att han är så förbannat uttråkad att han inte vet vart han ska ta vägen med sig själv....

Han står ensam i sin hage nu, och jag har vetat hela tiden att han inte trivts med det, men det har inte funnit någon som velat släppa ihop sin häst med min pga skaderisken :confused:

Jag har fått erbjudande nu om att släppa honom i en mycket större hage med skogsparti & 3 andra hästar. Och givetvis ska jag ta det erbjudandet....dock är en av dom 3 hästar tydligen en riktigt dominat häst som har svårt att acceptera vissa.....men jag hoppas!

Min fråga som lyder är dock om betennde med luftsnappning kan "gå bort"????

Eller kommer det alltid finns när det väl kommit.....
Han har gjort detta i ungefär 5månader.

Jag har ingen rem på honom, borde jag ha det?
Han går i hagen 10-14timmar per dag.

Jag älskar min häst och står inte ut med att göra honom olycklig.....

Sv: Min häst luftsnappar- i hagen.

Så vitt jag vet är luftsnappning liksom andra olater ett symptom som uppkommer av att hästen mår psykiskt dåligt (alltså som du säger, att den t ex saknar sällskap, eller får för lite foder etc). Det är alltså bara ett symptom, inte själva "orsaken" (i brist på bättre ord) till att hästen mår dåligt.

Om du ändrar hästens miljö till det bättre, dvs ger den hästkompisar som den trivs att gå med, kommer den troligtvis minska luftsnappandet eller kanske sluta upp med det, men det finns alltid risk att de faller tillbaka om de blir stressade eller liknande.

Jag skulle inte rekomendera en rem - det tar inte bort problemet, det döljer det bara.

Lycka till med din pålle!

Hej.
Tack för ditt svar.

Ja mitt samvete är inte lite tungt när jag vet att det är mitt fel att han mår dåligt :(

Men jag hoppas verkligen att han kommer att kunna gå ihop med de andra hästarna & att han kommer att "bli bra igen".
Annars överväger jag att byta stall....

Om rem bara är till för att dölja ett problem så struntar jag i det och försöker lösa problemet istället..

mvh

Min häst började göra det när vi flyttade han till ridskolan med typ 50 hästar. Ja ni vet, småa hagar har dom och kommer ut sju på morgonen och börjar hämta in hästarna redan vid 5 och min häst blir helt hysterisk när han inte kan röra på sig så mkt. Och om det regnar på morgonen för de inte ut hästarna fast de slutat regna så dom kan stå inne hela dagen. :mad: Då står han inne i boxen och snapparluft. Men slutar deräkt när man börjar pyssla med honom.
Men om ett par veckor ska vi flytta hem han till vårt egna stall så får hoppas att han slutar med det när han får vara ute mkt och med hästkompisar, och även jag hinner då vara mkt mer med honom.

Funkar det inte så rekomenderar jag att byta stall.
Har mkt erfarenhet av luftsnappare.

Tar han stöd, eller snappar bara i luften?
På min häst hjälper ändå inte remmen, så den kan kvitta!
Min häst suger luft endel också. Jag tror det beror på nervositet, när han flyttade till förra stallet så blev det nervöst i början, ny ägare, nytt stall nya rutiner! Han började bita (hans förra ägare hävdar att han inte gjort det innan, har jag svårt att tro menmen).. när han kommit in i nya stallet och trivdes tror jag att bitandet blivit en vana så han slutade inte! i det stallet och hagarna fanns mkt att bita på, så där slutade han inte
har nu bytt stall, kanonstall med kanonhästhållning! Daglig utevistelse med kompisar, hö i hagen till sysselsättning, rids varierat och fortsätter bita.. nu är allt bortplocka i boxen som han kunde bita på, krubba på golvet, inga kanter... i hagen biter han enbart om han är själv och lite efter vintern! (alltså släpp ihop din häst med dom andra, det är värt risken, hästar är ju ändå ett flockdjur!)
Vad jag vill ha sagt är att givetvis ska man leta efter orsaken, men ibland kan orsaken vara borta och problemet blivit en vana! då måste man på nåt sätt bryta mönstret!

jamen vad ironiskt... de vill inte släppa ihop sina hästar pga skaderisken och vips så får din häst en psykisk skada istället.

jag har så svårt för folk som inte fattar att man måste ta vissa risker för att hästarna ska må bra. jag tror som du att det är värt en chansning med de tre andra hästarna.

jamen vad ironiskt... de vill inte släppa ihop sina hästar pga skaderisken och vips så får din häst en psykisk skada istället.

jag har så svårt för folk som inte fattar att man måste ta vissa risker för att hästarna ska må bra. jag tror som du att det är värt en chansning med de tre andra hästarna.

Man kan inte begära att andra ska ta risker med sina hästar för att någon annans häst ska må bra! Det är upp till var och en att avgöra om hästarna ska gå ihop eller inte. Alla har vi olika åsikter där, vilket åxå ska respekteras oavsett vad man själv tycker!

Ett tips till Ts.....om du inte hittar någon som du kan dela hage med så försök att ge din häst så mycket sysselsättning i hagen som möjligt. Även kanske öka motionen om du har möjlighet. Sedan är det ju så som någon skrivit tidigare att problemet lätt övergår till en vana precis som vävning eller regelrätt krubbitning. :( Och det kan även tas efter av andra hästar.

Hade en kompis som ägde en häst som var vävare och han föll nästan i trans när han vävde, hade ett speciellt ställe i hagen dit han gick när han skulle väva. Han hade flera kompisar i hagen fick mycket motion, tävlades och fick bra med mat. Ändå hade hon detta problem, alla försök att ställa något ivägen på denna "heliga" plats skapade stor oro. Fick han en ny hage sprang han runt i dagar tills han hittat en ny plats. Jag tror att för att nå ett mål så bör man samtidigt som man letar orsaken försöka att förhindra och avleda i mesta möjliga mån.

Kicki :)

Fast enligt en artikel i Ridsport (tror jag det var) så är inte sant att olater "smittar" från häst till häst. Om den andra hästen redan mår dåligt av någon anledning kan dock den (t ex) luftsnappande kompisen vara droppen som får bägaren att rinna över och den börjar också med någon avstressande olat, men det behöver inte alls vara samma. Det beror på individen vad de har närmast till hand...(tror jag det stod, slå mig inte om jag har fel nu! ;))

Fast enligt en artikel i Ridsport (tror jag det var) så är inte sant att olater "smittar" från häst till häst. Om den andra hästen redan mår dåligt av någon anledning kan dock den (t ex) luftsnappande kompisen vara droppen som får bägaren att rinna över och den börjar också med någon avstressande olat, men det behöver inte alls vara samma. Det beror på individen vad de har närmast till hand...(tror jag det stod, slå mig inte om jag har fel nu! ;))

Givetvis så är det väldigt individuellt från häst till häst hur mottaglig dom är. :) Så den häst som har mest "fallenhet" för ett negativt beteendet åker ju dit medan andra aldrig gör det oavsett. Men tyvärr så vet man ju inte vem förrän det är för sent. Fast jag tror att dom till större del ändå kopierar ett redan befintligt beteende än startar ett nytt. Jag hade tidigare en häst som jämt och ständigt doppade sitt grovfoder i vattenkoppen och när jag sedan köpte en ettåring så doppade han åxå efter c:a ett halvår.

Jag skulle aldrig ta in en häst i mitt stall led som något sånt här. Det är ju trist för den som äger en häst med dessa problem men man vill ju inte ta risker att det blir fler med "störningar" i stallet. Det bästa är nog om man kan ha ett eget stall så man får ha det precis som man vill själv, då kan man ju anpassa tillvaron så mycket det bara går för sin häst. Personligen så tror jag att dessa "tvångstankar" bottnar sig i samma sak som när människor har tvångstankar. Man behöver någonting som man har full koll på eftersom det inte känns som om man har det någon annanstans.

Ingen av dom hästar som stod tillsammans med min kompis häst började att väva, varken hagkompisar eller boxgrannen som såg honom väva i timmar. Tyvärr så kom hon aldrig till rätta med problemet helt även om han på äldre dagar trappade ner från hysteriskt vävande till mindre vaggningar.

Kicki :)

Hejsan!
har varti precis din situation...dock gick de inte så långt så han gjorde de inne men i hagen, nytt stall och ny hage utan kompisar han blev super deprimerad och började...
Jag testade de mesta mer mat i hagen tex men de hjälper juh bara till maten är slut sen börjar han, dom är dessutom bara ute 7 timmar om dan så är inte jätte mycke..men så fort han kommer in slutar han han älskar stallet boxen allt!
Nu får han dock gå me två hästkompisar å nöjdare häst får man leta efter, och inte luftsnappar han någe heller! :)

så försök få hästkompis till han i hagen så ska du se att de löser sig!
vet hur de kan vara, vi ska släppa ihop snart nä vi vet vilka vi ska ha ihop och bla bla bla...men stå på dig! och tala om att du inte vill ha de som de är nu! för oss tog de nästan 2 månader...men händer de igen i något stall flyttar jag omgående....

Se till att hästen har kompis(ar) i hagen och sysselsättning i form av mat och träd att gnaga på (asp). Då har du större chans att få den att låta bli snappandet. I boxen är leksaker som innehåller godis (äppelbitar, morötter) bra och gör som en i stallet här gjort; häng upp en fender, hundboll och lägg in en basketboll. Lägg in lite halm om den inte redan står på det för sysselsättningen. Strunta i remmen.

Han tar stöd när han snappar, mot hagstolparna eller boxväggen.

Tack alla för era svar.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 905
Senast: Twihard
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 384
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka