Min häst ligger död i hagen...

N

Ninja77

...under en presenning.

Min syster som är hemma hos mig och hälsar på under helgen, ringde mig på jobbet och frågade om det fanns någon chans att jag kunde komma hem. Vi var redan underbemannade på jobbet så det gick inte. Hon lät allvarlig och lugn, och då visste jag att något hänt, men jag vågade inte fråga. När hon kom och hämtade mig efter jobbet och jag såg att hon köpt en ask Kleenex som hon placerat i framrutan på bilen beredde jag mig på det värsta. "Jag vill verkligen inte berätta det här! Al låg i hagen, jag trodde han vilade. Men när jag tittade igen efter en stund låg han kvar på samma sätt. Han är död."

Jag vet inte vad jag ska göra annat än att gråta. Ringde Agria, men dom hade stängt, och jag kan ändå inte hitta hans försäkringspapper. Min syster hade ringt slakteriet, men dom kan inte komma förrän tidigast på måndag, om ens då. Jag är lite chockad. Det enda jag kan tänka på nu är att han ligger under presenningen där ute och inte kommer att resa sig mer.

Jag fattar ingenting. Han var så pigg. Och fin, och stark och vacker!
Vad ska jag göra nu?

Sv: Min häst ligger död i hagen...

Gråt och sörj, det är bara bra som bearbetning. Sedan om man nu ska se något positivt i det hela så är det väl den bästa död ens häst kan få, att bara somna i hagen en dag.
Nu var det säkert inte alls tid för din häst, men när hästen en dag blir gammal och man måste ta bort den, önskar man att den helst bara somnade själv fridfullt så man slapp beslutet.
Jag har tagit bort en häst så jag vet hur hemskt det är att förlora sin häst. :(
*Kramar*

nemen fy :crazy: :cry: lider verklige med dig.

De ordnar sig gråt gråt och gråt...

var han dålig?

Nämen, stackars, stackars dig. Usch, vad hemskt! :cry:

Du får sörja så mycket och så länge du behöver, sen kan du börja minnas era fina stunder och se tillbaka på minnena, för de har du ju alltid kvar.

Jättekram!!!

Han blev 28 år...

Jag slapp att ta något svårt beslut, och han slapp lida.
(Han har fortfarande gräs i munnen som han inte hann tugga i sig...)

Jag är bara så ledsen för att jag inte fick ta farväl.
Fast våran sista ridtur var den bästa på länge. Han förde sig så fint och lydde minsta vink, och han mådde bra.

Men ändå... :cry:

Nämen, stackars, stackars dig. Usch, vad hemskt! :cry:

Du får sörja så mycket och så länge du behöver, sen kan du börja minnas era fina stunder och se tillbaka på minnena, för de har du ju alltid kvar.

Jättekram!!!

Kan inget annat än att hålla med :bow: Minnena är de som finns kvar och de kommer alltid finnas där

*kram*

Jag känner med dig..

In mer än tio dagar sen min lilla prinesessa somnade in.. Var glad över att han dog som han gjorde, utan smärta!

När jag lämnade min flicka i boxen med ett stort vintertäcke över sig gjorde det ont. Jag kunde inte förstå att jag lämnade henne i boxen,ensam. Men man måste se det som om att dom inte är där längre, de har vandrat vidare...

Skrik, gråt och sörj... det är jobbigt... Det får lov att göra ont!

Gud så hemskt! Jag vet vilken sorg du går igenom... Sänder många tankaroch kramar till dig.

kl

Stackars, stackars dig:cry: :cry: :cry: . Men vilket fint liv han verkar ha haft hos dig:love: . Jag förstår att det känns fruktansvärt att han ligger där i hagen, men han har nog redan skrittat vidare. Kram

Det är hemskt när något sånt händer men försök att tänka på att han haft ett bra liv och att han fick dö lungt och stilla på den mest underbaraste platsen nämnligen hagen. Många tröst kramar / Fjanton

Usch så tråkigt för dig :(

Jag vet hur det är att förlora en älskad häst, började gråta nu.. :crazy: :o Ta din tid och gråt ut och sörj nu. Men kom ihåg att din vän somnade in fridfullt och att han finns på en underbar plats nu...

Tröstkramar till dig.

Stackars dig :cry:

men vad skönt ändå för pållen att få sluta ett långt liv hemma i sin välkända hage, med gräs i munnen.
Förstår att det känns hemskt att han ligger där...men tänk på att det bara är skalet av det som var han. Själv galopperar han lycklig och frisk någon annanstans.

Hoppas du tillåter dig att gråta och sörja. Kram!

Åååååh gud så tråkigt, jag känner verkligen med er..måste kännas fruktansvärt..många,många,många,många stödkramar ifrån mig o min familj..kram

Han blev 28 år...

Jag slapp att ta något svårt beslut, och han slapp lida.
(Han har fortfarande gräs i munnen som han inte hann tugga i sig...)

Jag är bara så ledsen för att jag inte fick ta farväl.
Fast våran sista ridtur var den bästa på länge. Han förde sig så fint och lydde minsta vink, och han mådde bra.

Men ändå... :cry:
Det är hårt när det händer så gråt men sedan kan du säkert se det "fina" i hur han fick dö. Han behövde inte bli sjuk och du behövde inte ta beslutet. Han fick ett långt liv och ett snabbt slut, det borde få vara så för alla...:crazy: Även om det är SÅ tungt just då.

Ett litet visdoms citat som hjälpt mig ibland:
"Var glad för att du fått lära känna någon som är värd att sörja så mycket. Det är inte alla förunnat."

Skickar massor med kramar till dig och hoppas att detta ändå kan leda till något gott. Härligt att höra att han mådde bra in i det sista, det är det tyvärr inte många som gör.

Det är det minnet du kommer att bära med dig. :love: Tro mig, jag vet...

Usch... Tycker synd om dig... :cry:

Tack alla för ert stöd och tröst!

Nu när chocken har lagt sig lite inser jag till fullo hur otroligt tacksam jag är att det hände som det gjorde. Min syster och min sambo tittade till hästarna på morgonen och då var allt lugnt. Nästa gång vid tio-tiden låg han ner och vilade, trodde dom. Men då var han redan död. Han hade spräckt en tand och var blodig i munnen, så antagligen stöp han i backen ordentligt.

Jag var på lite dåligt humör över att jag var tvungen att jobba när alla andra hade klämdag. På ett sätt känns det tungt, eftersom han var så stel och ögonen så grumliga när jag väl var hemma och kunde ta farväl. Men så tänker jag på att om jag varit ledig skulle jag förmodligen varit ute och ridit, och det hade varit 1000 gånger värre att sitta utmed vägen brevid sin döda häst och invänta slaktbilen...

Det är nästan så att jag skäms över att jag kan med att vara så ledsen när allt ändå gick så bra.

Jag föreställer mig att han står och kliar sin bästa kompis Bamse uppe i hästhimmelen. Han var en gammal shetlandsponny som bröt benet för ett par år sedan, och min häst var ledsen länge efter han var borta.

Jag önskar att jag kunde skicka honom ett kort, bara för att säga: "Tack för att du lät mig äga dig och ta hand om dig. Du var verkligen speciell."

Hur hittar man en sån häst igen?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Äldre Har en manlig vän, eller hade är det ju nu då, vi dejtade för några år sedan..Men la ner och har sedan fortsatt vara vänner. Ingen...
2
Svar
35
· Visningar
4 261
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Ja jisses vilket avslut på både min hästkarriär och veckan. Idag när jag närmade mig stallet så trodde jag C raggat upp sin gamla...
2
Svar
36
· Visningar
5 040
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar