Min häst lägger av

S

Star123

Jag har en 13 årig valack som jag både rider dressyr på och hoppar. Han är välutbildad och vi hoppar banor på 110-120 och han går fint i dressyren, pigg och glad häst som sköter sig. Dock så har jag ett problem: Ibland tycker han att det blir lite för jobbigt i både dressyren och hoppningen. I dressyren så vill han inte alls vara med, men det är inga stora problem eftersom jag tar hjälp av en tränare. På hoppträningar så går han jättefint både på borta och hemmaplan. Han är pigg och framåt och skulle aldrig stanna. MEN ibland på tävlingar så lägger han helt av. Stannar 5 meter innan hindren, VÄGRAR lyssna på skänkeln och bara struntar i ALLT jag gör, det spelar ingen roll vad jag gör, med skänkeln eller om jag går på med spöt, har testat allt. På framridningen och på framhoppningen så är han alltid jätte pigg och är helt perfekt, både innan och efter starten. Men somsagt, vissa gånger (ca var tredje start) så vägrar han att vara sammarbetsvillig. Han är uppkollad på klinik och har aldrig varit skadad eller halt. Någon som vet hur jag ska böra mig åt inne på banan?
MVH CAMILLA
 
Sv: Min häst lägger av

Åk på träningstävlingar dvs ett mellanting mellan träning och tävling där du får hjälp med att komma runt banan.
 
Sv: Min häst lägger av

Du kanske kan prova att sätta upp en annan ryttare och se om problemet kvarstår? Hur tuff/stark är du på att få fram honom eller hjälper inget vad du än gör?

Om du försökt nästan allt skulle jag ge hopptävlandet en lång paus. Hästen är förmodligen less. Valacken jag köpt har varit hopphäst som inte ville mer efter mycket tävlande. Och då fick han slippa och bli dressyrhäst istället.

Tyvärr vill de ju inte alltid göra samma sak som vi :)
 
Sv: Min häst lägger av

Lägg hoppningen åt sidan under en period, det verkar som att din häst tröttnat på att tävla.
 
Sv: Min häst lägger av

Låter som han är uttråkad, kanske lite mera blandad ridning och inte bara träning, kanske skulle må gott av att komma ut i skog och mark utan krav

Lycka till
 
Sv: Min häst lägger av

Har ni kollat synen på hästen?
Jag hjälpte min kompis med hennes ponny som var precis så som du beskriver. Det visade sig senare att ponnyn var blind på ena ögat.

Antar att hon kände sig trygg på träning men när hon kom in på banan hade hon ingen koll längre... typ
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp