Min häst kastar i sig maten!

jassica

Trådstartare
om tråden ligger i fel forum, får moderaterna gärna flytta den.

jag har en femårig valack, som kastar i sig maten, och jag är så orolig att han ska sätta i halsen, flera gånger har ajg sett att det gått för fort så det tagit lite stopp i halsen.

Såhär höll han även på hos sin ägare, alltså kastade i sig maten.

han får morgon och kväll, mineraler i pelletsform, havre,kraft grund och betfor.

har ni några tips på hur jag kan få honom att äta lite saktare?

Senast ändrad:
Sv: Min häst kastar i sig maten!

Prova att lägga i en tegelsten i krubbansom han måste putta runt för att få tag på maten

Blöt maten, stoppa ner en eller ett par lite större stenar i krubban. Då kan han inte sätta ner munnen och vräka i sig, utan måste leta runt för att komma åt maten.

Har hästen ätit hö innan h*n får kraftfodret?

Hur mycket och hur ofta får hästen hö?

Har hästen halm i boxen?

Hästen kan vara utsvulten, eller så har den varit det en längre period tidigare och då lärt sig detta beteende.

Har hästen ätit hö innan h*n får kraftfodret?

Hur mycket och hur ofta får hästen hö?

Har hästen halm i boxen?

Hästen kan vara utsvulten, eller så har den varit det en längre period tidigare och då lärt sig detta beteende.

Utsvulten är han inte, då han haft detta beteende som föl. Han står ute från ca 08:00 till 22:00 i hagen har han fri tillgång på hö, han har en höbal när den tar slut får de ut en ny i hagen.

När han kommer in får han kanske 15-20kg hö. Så utsvulten är han som sagt inte. Nej han har ingen halm, men kvällshöet lägger jag i en hösäck så¨det ska ta lite längre tid att äta, så han har något att pyssla med.

Blöt maten, stoppa ner en eller ett par lite större stenar i krubban. Då kan han inte sätta ner munnen och vräka i sig, utan måste leta runt för att komma åt maten.

tack för tipset, men det finns ingen chans då att han hugger i sig en sten? jag är lite rädd att han kanske ska förstöra tänderna? det borde väl kanske fungera lika mbra, med små tjocka pinnar?

Så bra!

En del av maten kan man lägga i en boll med hål så att hästen får jobba lite för att få ut ett par pelletsar i taget. (Jag har köpt en från Börjes, art nr 5477.)

Din häst må vara glupsk, men de tillfogar sig inte smärta i onödan. Tänk dig själv om du daskar i läpparna in i en sten, det känns och sen blir man försiktig om man inte redan listade ut det från start.

Nej det har funkat super på hästar som glufsat i sig maten, hos en häst funkar den med bara en sten. Nästa kanske kräver 4-5 stenar i storleksordningen lite större än hönsägg, man provar sig fram vilket som passar hästen bäst.

Pinnar kan den göra sig rejält illa på, de är dessutom ätbara i brist på annat.

Så bra!

En del av maten kan man lägga i en boll med hål så att hästen får jobba lite för att få ut ett par pelletsar i taget. (Jag har köpt en från Börjes, art nr 5477.)

oh, tack så jättemycket för det tipset, hästen i fråga är väldigt unghäst och väldigt aktiv, ska tugga på allt som finns, så en sån boll att ha i boxen om nätterna låter ju som en toppeidé!

tack än en gång!

Din häst må vara glupsk, men de tillfogar sig inte smärta i onödan. Tänk dig själv om du daskar i läpparna in i en sten, det känns och sen blir man försiktig om man inte redan listade ut det från start.

Nej det har funkat super på hästar som glufsat i sig maten, hos en häst funkar den med bara en sten. Nästa kanske kräver 4-5 stenar i storleksordningen lite större än hönsägg, man provar sig fram vilket som passar hästen bäst.

Pinnar kan den göra sig rejält illa på, de är dessutom ätbara i brist på annat.

Ja det med pinnar, var kanske inte någon toppenidé från min sida. men jag ska testa ikväll med lite stenar då, jag bor vid en rullstensås så några lämpliga bör jag hitta.

tack för ditt tips och ha en bra dag!

Min häst har fått dåligt med foder innan hon kom till Sverige. Hon är importerad ifrån Lettland. Jag har haft henne i tre års tid, och hästen i fråga blir nu 7 år i juni.

Hon har stått både på fri tillgång på hösilage samt med utfodringar 4 gånger per dag utfodrad med hö (vilket hon fortfarande får) .

Min häst hetsäter sitt kraftfoder men jag upplever att jag under de tre åren ändå sett en förbättring. Jag brukar tänka lite på hur jag ska göra med strukturen i fodret, jag blandar gärna i t.ex. lite lucernhackad strå så hon får tugga mer. Jag ger i första hand inte
pelleterat foder överhuvudtaget (!) just för att hon har så bråttom när hon äter. Gör jag det så ser jag till att det är Ordentligt uppblött.

Så jag fodrar min häst med havrekross, betfor, vetekli, mineraler och linfröolja och gärna någon form av stråfoder att blanda i för strukturens skull så att hon får tugga mer. Jag tycker att det fungerar bra.

När det gäller att äta grovfodret så har min häst blivit otroligt mycket bättre, hon äter visserligen fortfarande lite fortare en de andra hästarna men det är ändå stor skillnad mot förut. Jag brukar ge lite halm i hagen så hon har något att pyssla med därute och likaså så lägger jag in en kaka halm (drygt ett kg ) på kvällen också, hon brukar ha några strån kvar på morgonen så det brukar bli alldeles lagom.

Hej.
Min dotter har en väldigt matglad ponny, vi brukar klippa ner hö i krubban och blanda med kraften. Det gör att han får hålla på längre med att "pilla" i sig havren och mineralerna. Det fungerar med vårat matvrak :rofl:
Mvh Nisse

ahh, så smart! och eftersom det är hö man klipper i är det ju ingen fara att det följer med ner i magen.

Tack du för tipset, och klappa om ponnyns matglada ponny!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 417
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 125
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 616
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V