min häst kan inte trava.tips?

daschni

Trådstartare
tänkte bara fråga. Har en islandshäst på 11 år. stark tölt och kraftfull galopp. mkt pass. hennes problem är, hon KAN inte trava! :( du kan få ett steg om du har tur och sen blir de tölt eller grisepass. tips på hur man kan träna fram traven på denna tjej som inte visat trav sen födseln typ :/

Sv: min häst kan inte trava.tips?

grisepass eller nån gångart blandat med tölt, pass och galopp:crazy:

Du har inte funderat på att lämna henne på träning? :)

Hästar som har svårt för trav behöver mycket "plats" och en ryttare som är väldigt mjuk, följsam och "lös" i höfterna och knäna.

Beror på vad det är för typ av häst, ibland brukar jag tölta innan och kräva väldigt mycket, få den lösgjord riktigt ordentligt och sen erbjuda trav. (obs! hästen måste vara ren i takten i tölten!!) Vissa tar då traven som en "belöning". Viktigt är att man bara travar väldigt korta sträckor ibörjan, så att hästen orkar och tycker att det känns lätt. Ungefär som med töltsättning -korta sträckor som successivt blir längre ju mer utbildad hästen blir.

Men andra hästar tar jag trav från skritt. Samma sak där, ser till att hästen är ordentligt lösgjord, bär sig själv och erbjuder sen trav.

Häromdagen hjälpte jag en hästägare med exakt samma problem. Hon hade köpt sitt 7-åriga sto av mig som föl, det var hennes första islandshäst (van halvblodsryttare) och den bara töltade (klockren!) och hon fick den inte att trava.
Jag bara lade ett par hyfsat tunga gummiboots på henne och travade iväg. Inte för att jag anser mig vara så himla duktig, utan det beror säkert på att jag är van vid den typen av hästar och nog är den typen av ryttare som saraandersson här ovan beskriver, följsam och "lös" i höfterna och knäna.

Tips: Som Sara säger: jobba i tölt och kräva tills hon blir trött, sedan erbjuda trav. Släpp tyglarna en smula, luta dig en aning fram och driv. När hästen väl travar, stör den inte och gör så lite som möjligt. Rid inte lätt, utan följa med hästens rörelser. Tunga boots underlättar, man kan även sko 10 mm fram en skoningsperiod. Tungt underlag (t ex sand) underlättar, eller högt gräs, prova trava på en övervuxen gräsäng. Uppförsbacke brukar vara lättare att få hästen att trava än nedförsbacke.

Lycka till!

Gör som övriga skriver :) hade ett sto för ett tag sen som var likadan! Fast tölten sög där med, men det var en annan femma. Grisepass all the way på henne :/ jag la mig nästan fram på halsen för att hon skulle få ner huvudet en hel del, för tillslut kom traven. Pröva dig fram, försök själv å få igång henne och som sista utväg, lämna iväg henne. Men försök själv, cavaletti, jobba hårt i tölten, försök att driva fram snabbt ifrån skritt till trav, lägg mycket tyngd på halsen. Vet att en del kan ibland trycka med tummarna på manken, eller nedanför där man precis känner bogbladen, svårt att förklara, men det kan funka också.

Lycka till!

Min gamla isiskille kunde inte heller trava när jag köpte honom. Det blev bara grisepass hur man än försökte.

Kom på att ge honom helt lösa tyglar och luta lite framåt. Att ridbanan sedan lutade lite, gjorde saken bättre. Det gick lättare när det gick uppför.

Men efter ett tag, så började han visa hälta i traven. Veterinär konstaterade att pållen har en gammal skada som gör att han inte vill trava. Alla andra gångarter funkar, bara det inte blir parallellt.

Jag måste bara säga att jag inte alls skulle göra som övriga föreslagit. Eftersom det lätt blir forcerat och vill inte att hästen ska va trött innan traven. Lösgjord absolut och även göra lösgörande arbete under tiden (när hästen börjar förstå vad trava betyder ;)) och jag börjar från marken. Travar bredvid och hästen får hitta vilket tempo som funkar bäst. Kapson kan hjälpa i början. Och när bakbenen är på plats så ev hjälpa med frammåt nedåt sökningen.

Uppsuttet, finns bommar ta de till hjälp. Rid lätt i den takten du vet att hästen har lättast för. Ta det stegvis. I början massor med beröm för minsta lilla antydan till trav! Och sen begär lite mer för varje gång, ett travsteg -duuuuktig!! Hästen vet att h*n gjorde nått jättebra. Begär inte för mkt bara för tidigt. Avsluta positivt. Viktigt oxå med sådana hästar är att du har massor av trav i din kropp om du förstår hur jag menar. Och visst går det att lära dessa hästar att trava rent och till och med i bra form, men det tar sin lilla tid.

Jag är mer inne på Karamellens spår.

Jag hade tagit hästen vid hand, i träns eller kapson först och lärt den gå i låååg och lösgjord form. Därefter hade jag ridit den väldigt låg och flyttat in bogen och ut bakdelen på volt.
Det har funkat på samtliga såna pass/grisepass-hästar jag har jobbat hittills.

De travar ju inte pga en spänning. Den måste bort. Och i låg form har de svårare att spänna till. Flyttar man dem dessutom ändrar man fortförflyttningen så att man främjar travstegen.

Så fort hästen travar så får den paus i början. Därefter går det längre och längre.

Hade en med grisepass, flygande pass och galopp uppför i 300km/h timmen typ i början.

Lösgörande var a och o. Mkt markjobb och ut i obanad terräng. Upp, ner, kors och tvärs i skogen ibland i usel terräng så hon fick lyfta benen ordentligt.

I början så kunde hon glatt grisepassa över cavaletti när jag lade bommar på marken. Upphöjda så började hon mer och mer att trava i alla fall över bommarna även om de ofta flög iväg :angel:.

Travade henne bara utan ryttare i början och sen uppför i ojämn terräng. Nu är hon inkörd och travar som en klocka framför vagn.

Med ryttare så har hon en förmåga att bli för pigg och tycka trav är onödigt och inte alls så stabil som framför vagn. Kort och samlad tölt funkar bra och sen be om trav.

Jag har gjort misstaget att istället för att ta korta bitar trav försöka nöta på och trava mkt. Istället för att ta ner henne innan de blir 4taktigt och framtungt

Troligen sitter hästen fast vid sina bogar och går på spänning.
Mitt tips är att rida övningar som får en lösgjord häst väldigt mkt skritt, flytta ut baken sedan in öppna sluta ryggningar skänkelvikningar.
Och övergångar och hästenskall bibehålla huvudet på"tygln" den får inte slänga upp huvudet och börja gå på spänning so fort du lägger an skänklarna och vill få upp den i trav.

Ibörjan kommer du inte komma upp i trav alls utan det kommer bara bli ökad skritt och hästen kommer slänga upp huvudet och detta får du träna på tills den dagen hästen går avslappnat även när du vill få upp den från samlat till ökad skritt och bibehåller huvudet på "tygeln"

När du är där kan du ta ett steg längre och öka skritten tills den tar ett tavsteg och då saktar du av och berömmer.
Men avbryt om hästen slår upp huvudet för när den slår upp huvudet kommer du aldrig få trav utan mer tölt/grisepass.

Lycka till med alla tips du fått.

Hur är hon som typ? Hur rör hon sig i de övriga gångarterna? Spänd? Pigg?
De hästar som jag jobbat med som "saknat" trav har allihop varit villiga hästar som gärna får en lätt underhals och har svårt att länga överlinjen och slappna av i andra gångarter. På dem har jag jobbat mycket med den biten i skritt först. Hitta avslappningen och längningen av överlinjen från marken i skritt, vid tex tömkörning. Överhuvudtaget jobba hästen från marken och hitta traven där innan man börjar jobba med den från ryggen. Risken är stor att man som ryttare stjälper mer än man hjälper.
När man tycker att skritten har kommit så långt så gör man försiktiga mjuka övergångar mot trav, gärna med hjälp av bommar som är lätt upphöjda. Det är ju otroligt individuellt hur långt tid det tar. Men så skulle jag nog börja.

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 574
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?