Sv: min häst kan inte trava.tips?
Häromdagen hjälpte jag en hästägare med exakt samma problem. Hon hade köpt sitt 7-åriga sto av mig som föl, det var hennes första islandshäst (van halvblodsryttare) och den bara töltade (klockren!) och hon fick den inte att trava.
Jag bara lade ett par hyfsat tunga gummiboots på henne och travade iväg. Inte för att jag anser mig vara så himla duktig, utan det beror säkert på att jag är van vid den typen av hästar och nog är den typen av ryttare som saraandersson här ovan beskriver, följsam och "lös" i höfterna och knäna.
Tips: Som Sara säger: jobba i tölt och kräva tills hon blir trött, sedan erbjuda trav. Släpp tyglarna en smula, luta dig en aning fram och driv. När hästen väl travar, stör den inte och gör så lite som möjligt. Rid inte lätt, utan följa med hästens rörelser. Tunga boots underlättar, man kan även sko 10 mm fram en skoningsperiod. Tungt underlag (t ex sand) underlättar, eller högt gräs, prova trava på en övervuxen gräsäng. Uppförsbacke brukar vara lättare att få hästen att trava än nedförsbacke.
Lycka till!