Min häst i hängmatta!

H

hasselby

Har någon haft sin häst i det? Pga spricka el fraktur vad vet jag. Min häst hänger eller står i en sådan just nu för att dom inte vet om det är en fraktur eller ej. Han hittades i hagen i ons kväll tvär halt på hö fram. Tog in honóm och vet kom på morgonen dagen efter, då var hela benet svullet som satan och han hade 40 graders feber. Hon kollade lite och lindade hela benet och vi körde in honom till klinik. Obs han kunde typ inte gå så han fick röngtas i akut boxen men inget var av. Och så nu då? Lymfangit hur det nu stavas?? Säger vet att det kan vara. Men att dom vill vänta några dagar och röngta igen för att se om det inte är en fraktur.. Idag mår han lite bättre, men jag känner mig blä så ovetande.. hans ben ser liksom ut som det ska sprängas! Stackars min polle!

Sv: Min häst i hängmatta!

Fina frakturlinjer är lättare att se på rtg efter ett par dagar när den eventuella skadan har börjat förkalkas.

Ja dom sa set men det känns ändå hopplöst

Hej jag har haft min häst i hängmatta han fick en spark i hagen, han fick en spricka i armbågsbenet och han fick vara 2 dagar i mattan och sedan fick han boxvila i 4 veckor och sedan fick han gå ut i hagen ett par timmar om dagen det dröjde ca 12 veckor innan jag fick börja att rida honom i skritt nu.Är han helt återställd detta var för 5 år sedan.
Hoppas det går bra med din häst

Min häst står oxå på klinik i Hbg med ev fraktur/spricka:cry:
Vi åkte in med honom i söndags för sårskada och fick en chok när dom misstänkte fraktur.
Han står inte i hängmatta men står uppbunden för att inte kunna lägga sig ner, vet inte om dte har betydelse för att detta är ett bakben.
Men igår stödde han lite mer på benet och ställde ner det helt, men väldigt ont... så dom kan inte riktigt få ihop det, men dom ska röntga honom imorgon igen så får vi se vad dom säger.
Typiskt när man precis kommit igång med hästen efter att ha vilat i tre år...

Han står inte i hängmatta men står uppbunden för att inte kunna lägga sig ner, vet inte om dte har betydelse för att detta är ett bakben.

Han kommer inte upp utan att skjuta på med bakbenen och det kan förrvärra skadan. Lycka till!

Jag lider med dig. Hoppas han kommer på bättringsvgen snart.

Hur går det för dig? Jag har inte fått några besked ännu från HBG, dom vet fortfarande inte vad som är fel på min häst... dom ska ringa på onsdag så får vi hoppas att dom har några nyheter... Men det känns som om det kanske inte behöver vara en fraktur iallefall, Det känns lite konstigt att efter över en vecka inte veta vad det är...kanske att det kan vara senerna eller nått. Men jag vet inte för vetrinärerna vet ju inte heller:cry:

Dom röngtade om honom i fredags men hittade ingen spricka. Men han har fortfarande as ont. Så dom har tagit massa prover.. För att kolla om de ärnågon ovanlig bakterie.... Men nu har han stått där i snart två veckor och jag tycker inte det hänt så mycket. Förutom att han har fått en böld på benet som spruckit och det har bara sprutat var..:cry: Stackars min lilla häst!

Hovböld?
Här i örebro avlivades ju en häst pga. av vad som enl veterinären var en fraktur, som sedan på obduktion visade sig vara en hovböld...

Hovbölder kan ge ordentlig svullnad...

Ok ja fast han e svullen från knät upp till bogen så det e nog inte det i detta fall..

Är han bra? Va skönt isåfall, dom ringde från hbg igår och nu misstänker dom en senskada, men dom har inte uteslutit spricka/fraktur ännu. Så dom ska röntga och undersöka honom idag igen och om allt går bra får jag hämta hem honom.:)

Ja tro det eller ej! Men häromdagen sprack det upp en böld på benet, och varet bara sprutade ut.. Och dom trodde det berodde på att han hade varit svullen så länge.. Men ur hålet kom en tio cm lång pinne tre cm bred.. Alla helt chockade.. Hur tusan han har fått in den! Det ända såret han har haft är ett pytte litet på insidan av benet väldigt långt upp. Och bölden öppnade sig på utsidan av benet en liten bit ovanför knät. Men nu går iallafall hästen och hälsar på mig när jag kommer:D. Men han blir kvar hos vet ett tag till för behandling av såret osv. Men nu känns det bättre fast man e lite fundersam över allt..
Pinnar syns tydligen varken på röngten eller ultraljud!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 608
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 830
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat