Min häst har halkat, vet någon vad man gör åt detta?

Sv: Min häst har halkat, vet någon vad man gör åt detta?

Och jag som massör säger precis tvärtom. Men det är alltså fråga om en väldigt lätt massage. Inte trycka eller gå in i muskeln. Denna massage gör att lymfkörtlarna börjar jobba och "äter upp" slaggprodukterna. I det här fallet hade jag inte alls varit orolig för att massera lite lätt. Det gör absolut ingen skada.

Ok,det förstår jag.
Jag tänker mest på ställen där något ligger fel. Fast detta är i och för sig inget sånt ställe där något kan ligga fel på det sättet heller kanske. Jag är mest försiktig gällande rygg, länd, kors och vill gärna försäkra mig om att allt ligger rätt innan jag masserar där.
För där vet jag att det inte är bra att massera för mycket om hästen har något fel. Eller?
Nu menar jag inte att stelhet är något fel utan om hästen har en skada av något slag. Tex snedhet eller inflammation.
Fast rätta mig gärna om även det är fel, men det är vad mina massörer sagt och vad jag fått lära mig.

Det är skillnad på taktil massage och djupmassage. Vanlig mjuk taktil massage skadar aldrig. En djupare massage tvärt över muskelfibrerna däremot ska man inte ge sig på utan att veta vad det är för skada. Eftersom TantEster ställde frågan om hur bulan kändes och svaret var mjuk och vattnig rör det sig nog om ödem, tror jag. Men givetvis kan jag inte ställa diagnos som varande lekman och speciellt inte över internet. Bör och ska inte.

Bulan är med största sannolikhet en ren blodutgjutning, ett hematom. Det kommer att organiseras och försvinna med tiden. Det enda bulan visar är att det uppstått en blödning i samband med skadan. Just mellan frambenen är vävnaden under huden ganska lucker och det bildas lätt sådana påsar.

Hur illa skadan är får man bedöma på annat sätt. Låt hästen vila, röra sig lite lagom, skritta för hand. Fläkskador kan vara allvarliga, men eftersom hästen inte är mer påverkad än du beskriver så är det förmodligen ingen ko på isen.

Tack för ditt svar :) Det känns lugnande för stunden. Förhoppningsvis får vi tag på vår vet idag och hoppas han säger samma sak :) Och hoppas hoppas att det bara blir bättre nu och inte sämre! Tack igen!

Svullnaden ömmar inte så att man inte får ta på honom. (Vad jag har fått berättat för mig) Han är snarare lite störd av det när han travar, men inte regelrätt halt...

Vad gjorde du med din häst när det hände den? Vad fick den för ordination? Är det total vila som gäller isf? Ut i vanlig hage?

Om hästen är halt på båda fram så lär det ju inte synas utan kan beskrivas som du gör.

Hälsning Maja

Har konsulterat vet som tycker att vi ska avvakta för att se om det gått tillbaka till nästa vecka. Om inte ska vi plocka ut en vet alt åka in med honom, beroende på hur han mår. Vet vi konsulterade var helt inne på att det var ett ödem som bör försvinna med tiden... Först när det har försvunnit vet vi om det har blivit några andra skador...

Men han skrittas varje dag nu och går i hagen som vanligt :)

Ok. Då får du uppdatera oss nyfikna sedan så får vi höra hur det gått ;)

Nu har bulan nästan gått ner helt och förhoppningsvis ska Cosmo få jogga i ridhuset i kväll, efter att tränaren har godkänt hur han rör sig :) Hoppas hoppas han inte får några sviter av det här :)

Toppen! Tror inte på några sviter. Ta det mycket lugnt i början bara.

Min häst fick en likadan fast lite mer ”framtill” på bringan, den var också mjuk och kändes vätskefylld. Jag vet inte vad han gjort för han kom in så från hagen och var aldrig halt av den, ömmade LITE vid tryck. Jag lät den bara vara och den blev mindre och mindre för att vara helt borta efter en vecka. Jag tror det var en lårkaka, blåmärke eller liknande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka