Min häst har halkat, vet någon vad man gör åt detta?

zazzarazz

Trådstartare
Min häst halkade i en nedförsbacke i lördags (grusväg) och satte sig först på rumpan och när han skulle ta sig upp halkade han isär med frambenen och hamnade på vänster sida och gled en bit innan han tog sig upp på fötter igen. Som jag förstått det så gick han inte ned i helt spagat (jag var inte med...) När han kom tillbaka till stallet var han lite mörbultad, men inte halt. Igår var han ute i hagen och inte halt och inga tecken från incidenten...

Idag dock, när hon som har ansvaret för honom för tillfället (jag är nyopererad och kan därför inte ta hand om honom själv) såg han ut såhär:

Cosmobulle.jpg

Han är kollad av min tränare på lina idag och enligt henne ej halt, men lite störd av "bullen". Vad är era kommentarer? Vad gör man? Har ringt distriktvet, men inte fått svar... Är detta väldigt akut? Vad säger ni kloka bukare med mer erfarenhet än jag?

Verkligen supertacksam för svar :)

Sv: Min häst har halkat, vet någon vad man gör åt detta?

:eek::eek: Fy tusan! Broddar säger jag bara!

Jag hade nog ringt o kollat med klinik!

Rent spontant tänker jag ödem. Kroppen tar hand om det av sig självt så småningom. Man kan jämföra med lårkakor på människor. Mycket mjuk massage kan hjälpa till.

låter som en fläkskada som kan innebära en muskelbristning/muskelruptur.
Jag hade konsulterat klinik omgående.

min ena häst fick en rejäl muskelsträckning och då såg han sådär ut. det låter ju sannolikt att det är så med din häst också eftersom han gick i spagat? dock lite konstigt att han inte är halt. kan vara så att han även slog sig där och har fått ett hematom. ömmar svullnaden?

Svullnaden ömmar inte så att man inte får ta på honom. (Vad jag har fått berättat för mig) Han är snarare lite störd av det när han travar, men inte regelrätt halt...

Vad gjorde du med din häst när det hände den? Vad fick den för ordination? Är det total vila som gäller isf? Ut i vanlig hage?

Senast ändrad:

Han har fyra broddar i varje hov... Det hjälpte inte i detta läge... :(

Personligen hade jag hållit honom ifrån snabbare gångarter än skritt. Skulle det som mackan skriver vara en ruptur kan den förvärras.

jo, men han var tvungen att linas i trav för att kontrollera om han var halt... :)

Jag fortsätter fråga... Om det är en bristning eller ruptur, är det troligt att det tagit två dagar för det att komma fram då? Inget syntes varken i lördags eller igår... Borde inte det vara en direkt svullnad vid skadetillfället?

Jag som är livrädd för fläkningar hade gråtit blod:crazy: Har du ringt klinik? Vad säger dom isf?

Eftersom han varken är halt eller verkar ha ont så hade jag nog avvaktat lite.
Har haft flera liknande svullnader på olika hästar, alla har gått tillbaka av sig själv.
Jag hade nog försökt få tag i vet för konsultation men jag hade inte fått panik nu utan ringt vidare imorgon.

nej svullnaden kan komma gradvis. om hästen inte är väldigt lugn i hagen, skulle jag ha den i box eller sjukhage och motionera den för hand (i skritt).

Skulle jag också.

Jag tycker också det ser ut som en muskelsträckning/bristning.
Om det hade varit min häst hade jag avvaktat några dagar för att se om den går ner av sig självt. Jag hade även senare kontaktat en kiropraktor eller ET för att kolla igenom hästen så inget hamnat snett eller att något annat hänt. Detta även om den inte visar hälta.

Massera hade jag aktat mig för att göra. I alla fall de första dagarna. Man ska akta sig för att massera där hästen är dålig, då det kan orsaka mer skada än nytta.

Har ringt både vår "vanliga" veterinär, distriktaren och klinik, men får inga svar någonstans. Så vi kommer fortsätta ringa runt imorgon, såklart!

Och jag som massör säger precis tvärtom. Men det är alltså fråga om en väldigt lätt massage. Inte trycka eller gå in i muskeln. Denna massage gör att lymfkörtlarna börjar jobba och "äter upp" slaggprodukterna. I det här fallet hade jag inte alls varit orolig för att massera lite lätt. Det gör absolut ingen skada.

Ah, såg att TantEster kommer in här. Proffshjälp!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka